لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه کارگزاران ، در شماره دوشنبه خود از انتخاب علی لاريجانی به عنوان رييس هشتمين دوره مجلس خبر داده است.


به نوشته این روزنامه « پیروز ميدان رقابت علی لاريجانی و غلامعلی حدادعادل،لاريجانی بود ، و روز یک شنبه اصولگرايان در يک رقابت درون ‌گروهی علی لاريجانی را به عنوان رئيس مجلس هشتم برگزيدند. »


کارگزاران نوشته « با توجه به آنکه اکثريت کرسی‌های پارلمان در اختيار اصولگرايان است ، و ساير فراکسيون‌های مجلس کانديدای شاخص برای رقابت با علی لاريجانی ندارند، به نظر می‌رسد با اين انتخاب درون‌گروهی اصولگرايان رياست او بر مجلس هشتم قطعی باشد. »


این روزنامه که عنوان اصلی خود را به همین موضوع اختصاص داده در ادامه نوشته که بعدازظهر روز یک شنبه فراکسيون اصولگرايان در صحن علنی مجلس تشکيل جلسه دادند ، و پس از شنيدن برنامه‌های اين دو کانديدای ریاست مجلس هشتم ، علی لاريجانی را به عنوان رئيس برگزيدند.


۲۲۹ منتخب مجلس هشتم در اين جلسه حاضر بودند که از مجموع ۲۱۷ رای علی لاريجانی با ۱۶۰ رای در مقابل ۵۰ رای حدادعادل از سوی اصولگرايان به عنوان رئیس احتمالی هشتمین دوره مجلس شورا اسلامی انتخاب شد.


هشدار سخنگوی دولت به منتقدان


روزنامه اعتماد ، در گزارشی از هشدار غلامحسين الهام به منتقدان دولت و رسانه های منتقد خبرداده، و نوشته است که غلامحسين الهام منتقدان دولت را به همگرايی ناخواسته با دشمن متهم کرد و به آنان هشدار داد در رويه خود تجديدنظر کنند.


به نوشته اين روزنامه ، سخنگوی دولت با اشاره به رسانه های منتقد در دولت های اصلاحات و سازندگی ، انتقاد از دولت نهم از سوی رسانه ها را بی سابقه دانسته و گفته است : درست است که فشار اقتصادی و تحريم وجود دارد، اما عده يی علاقه مندند که فضای تحريم را بزرگ و نگرانی را در سطح جامعه ايجاد کنند. »


اعتماد از قول سخنگوی دولت نوشته « همگرايی ناخواسته بين دوست و دشمن ايجاد شده که بايد در آن تجديد نظر شود ، و اين اتفاقات در حال رخ دادن است و از اين جهت هشدار می دهيم. »


راه اندازی سایت مبارزه با بهاییت


روزنامه کيهان ، در خبری از راه اندازی يک وب سايت اينترنتی با هدف « مبارزه با بهاييت » خبرداده ، و نوشته که اين وب سايت به زودی اعلام موجوديت خواهد کرد.


اين روزنامه همزمان با دستگيری چند تن از رهبران بهاييان درکشور طی گزارشی نوشته « جريان مردمی مبارزه با بهائيت به زودی با راه اندازی يک پايگاه اينترنتی بزودی اعلام موجوديت می کند. »


کيهان همچنين از قول رسول پوراحمد که وی را کارشناس تاريخ معرفی کرده نوشته که آيت الله خمينی پرچمدار مبارزه با بهائيت بوده است.


وزیر برکنار شده اقتصاد در مجمع تشخیص مصلحت


روزنامه جمهوری اسلامی ، درشماره دوشنبه خود از حضور داود دانش جعفری وزير برکنار شده اقتصاد و دارايی دولت نهم در مجمع تشخيص مصلحت نظام خبرداده است.


به نوشته این روزنامه مراسم معارفه داوود دانش جعفری به عنوان رئيس کميسيون نظارت دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام روز دوشنبه در دبيرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شده است.


این روزنامه همچنين خبر داده که رضا طلايی نيک نماينده مجلس هفتم نيز به عنوان معاون امور سه قوه و شوراهای دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب شده است.


به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی « داود دانش جعفری که از کميته اقتصادی مجمع تشخيص مصلحت نظام به نمايندگی از مردم تهران به مجلس شورای اسلامی رفته بود، و بعد از روی کار آمدن دولت نهم از رياست کميسيون اقتصادی مجلس به عنوان وزير اقتصاد معرفی شد ، چندی پيش در پی اختلاف نظر در خصوص سياست های اقتصادی دولت برکنار شد. »


شوک به نظام بانکی


روزنامه تهران امروز ، در گزارشی با عنوان « شوک به نظام بانکی با سیاست های جدید دولت » دستور دولت برای ادغام بانک های دولتی را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته این روزنامه « بنابر پيش‌نويس آيين‌نامه تشکيل بانک‌های قرض‌‌الحسنه و سرمايه گذاری بانک‌های دولتی ادغام و تبديل به بانک قرض‌‌الحسنه می‌شوند و ساير بانک‌های تخصصی به‌عنوان سرمايه گذار باقی خواهند ماند. »
تهران امروز نوشته « اگرچه خبر تصميم دولت برای ادغام بانک‌های دولتی و تشکيل بانک بزرگ قرض‌الحسنه چندی پيش منتشر شد ، اما تدوين پيش نويس آيين نامه تشکيل بانک‌های قرض‌‌الحسنه و سرمايه‌گذاری ، نشان می‌دهد دولت در انجام اين تصميم ، بسيار جدی است. »


اين روزنامه همچنین خبر داده که بر‌اساس اين طرح بانک‌های «تجارت» ، «صادرات» و «ملت» ادغام ، و بانک قرض‌‌الحسنه مهر ايران تشکيل خواهد شد.بر‌اساس اين پيش نويس که هنوز به امضای نهايی دولت نرسيده بانک‌های سپه و رفاه کارگران نیز در یکدیگر ادغام ، و بانک قرض‌‌الحسنه ای که هنوز اسم آن مشخص نشده ، تشکيل خواهد شد.


اخبار متناقض از برکناری رئیس بانک مرکزی


روزنامه قدس ، درگزارشی از گسترش شايعه برکناری طهماسب مظاهری ، رييس بانک مرکزی خبر داده است.


اين روزنامه در عین حال به نقل از مظاهری اين شايعه را تکذيب کرده اما نوشته با اينکه محافل خبری روز یکشنبه از احتمال استعفا يا برکناری رئيس کل بانک مرکزی سخن می گفتند ، اما طهماسب مظاهری می گويد که هيچ خبری نيست و فعلاً همه چيز شايعه است.


روزنامه قدس به نقل از مظاهری نوشته « بنده که استعفا نداده و نخواهم داد و در هيچ شغلی عادت به استعفا ندارم ، غير از اين هم خبر ديگری نيست و فکر می کنم تمام اينها ساخته و پرداخته رسانه هاست. ما داريم کار خودمان را انجام می دهيم و کاری به اين مسايل نداريم. »


اين روزنامه همچنين نوشته « نشانه های بروز کرده در چند روز اخير خلاف اظهارات رئيس کل بانک مرکزی را نشان می دهد و به نظر می رسد ، فشارها بر مظاهری افزايش يافته و وی تنها مانده است. »


XS
SM
MD
LG