لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه رسالت ، در آستانه سفر احتمالی نوری المالکی نخست وزير عراق به تهران ، از کمک چندين ميليارد دلاری جمهوری اسلامی به بازسازی عراق خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، روز يک شنبه پس از آن که سخنگوی وزارت خارجه ايران ، از سوی خبرنگاران درباره کمک ۱۰ ميليارد دلاری ايران به عراق مورد پرسش قرار گرفت ،اعلام کرد « رقم دقيق اين کمک مشخص نيست چرا که پيش از اين در اخبار اين رقم در حد يک ميليارد دلار مطرح شده بود. »


رسالت در عين حال از تائيد کمک چندین میلیارد دلاری به عراق خبر داده ، و از قول محمد علی حسينی نوشته « به هرحال مبلغی برای کمک به بازسازی عراق اختصاص داده شده که قرار است با مشارکت شرکت های ايرانی در آن کشور و صدور خدمات فنی ومهندسی به عراق مورد استفاده قرار گيرد. »


به نوشته اين روزنامه ، سخنگوی وزارت خارجه همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا در مذاکرات ايران با مقامات عراقی موضوع دريافت غرامت های مربوط به هشت سال جنگ عراق و ايران نيز مطرح می شود ، گفته است « مجموعه مسائل مربوط به غرامت و مسائل مشابه در دستور کار مذاکرات ما قرار دارد و اين موضوع چيزی نيست که مغفول مانده باشد. »


احمدی نژاد کاندیدای دور بعدی ریاست جمهوری


روزنامه اعتماد ، در ستون پيدا و پنهان روز دوشنبه خود از کاندايداتوری مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری سال آينده ايران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، مجتبی ثمره هاشمی مشاور و يکی از نزديکان رئيس جمهوری اسلامی اعلام کرده که احمدی نژاد احتمالاً در انتخابات رياست جمهوری دهم شرکت خواهد کرد.


به نوشته اعتماد ، مشاور عالی احمدی نژاد اين اظهارات را در گفتگو با روزنامه فايننشال تايمز ابراز کرده ، و در پاسخ به سوالی درباره احتمال کانديدا شدن احمدی نژاد در انتخابات آتی رياست جمهوری کاندیداتوری احمدی نژاد را امری بدیهی دانسته ، گفته است « آيا کسی طور ديگری فکر می کند. »


«به کاربردن ابزارهای امنیتی - نظامی اشتباه است»


روزنامه سرمايه ، عنوان اصلی خود را به انتقاد هاشمی رفسنجانی از به کارگيری ابزارهای امنيتی- نظامی برای تداوم حکومت در ايران اختصاص داده است.


اين روزنامه به نقل از رفسنجانی نوشته « اگر روزی فکر شود انقلاب با ابزارهای امنيتی و نظامی و ابزاری که عملاً همه حکومت ها در اختيار دارند و ما هم داريم ، می شود کارها را پيش برد اشتباه کرديم. »


سرمايه در گزارشی از همايش ۱۵ خرداد رفسنجانی را مهمان ويژه اين همايش ناميده ، و به نقل از وی نوشته « اسلام با قلوب مردم سروکار دارد، ما که حکومت پهلوی نمی خواهيم. ما می خواهيم قلوب مردم را در اختيار داشته باشيم. »


وی همچنین تاکید کرده است : اگر مردم با نظام بيگانه شدند يا در برابر نظام مدعی شدند يا وعده ها را عملی نبينند يا صداقتی را که از آن سخن می گوييم نبينند ، دليلی ندارد خود را وارد مهلکه کنند و حداقل اين است که بی تفاوت می شوند ، و حداکثر اين است که کارهای ديگری می کنند.


به نوشته اين روزنامه رفسنجانی درعین حال گفته « حاکميت اسلامی با حضور مردم تداوم می يابد و هر چه غير از اين مساله باشد نه انسانی ، نه اسلامی و نه موفق خواهد بود.»


بازداشت 6414 نفر به اتهام مزاحمت


روزنامه جوان از بازداشت ۶ هزار و ۴۱۴ نفر توسط نيروی انتظامی در شهرستان های استان تهران به اتهام مزاحمت برای زنان خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، فرمانده نيروی انتظامی استان تهران اتهام بازداشت شدگان را « مزاحمت با رفتارهای ناهنجار خود برای بانوان » و « سلب امنيت و آسايش » عنوان کرده ، و گفته ۵۴۹۲ نفر از دستگير شدگان با اخذ تعهد کتبی آزاد و ۹۲۴ نفر نيز با پرونده تحويل مراجع قضايی شده اند.


روزنامه جوان از قول عليرضا اکبر شاهی نوشته که از ابتدای سال ۸۷ تاکنون ۱۰۶۸ زن نيز به اتهام بدحجابی بازداشت شده اند.وی اتهام اين زنان را « جريحه دار کردن عفت عمومی با با بدحجابی و نوع پوشش » عنوان کرده است.


اين روزنامه با اشاره به پلمب شدن يک تالار عروسی ، از قول فرمانده نيروی انتظامی استان تهران نوشته « ۸۳ نفر نيز در خصوص برپايی مجالس عروسی های مختلط دستگير ، و از اين تعداد ۳۶ نفر با اخذ تعهد کتبی آزاد و ۴۷ نفر نيز با تشکيل پرونده تحويل مراجع قضايی شدند. »


کشته شدن 4 مامور در حاج عمران


روزنامه تهران امروز ، از کشته شدن ۴ مامور دیگر نيروی انتظامی در منطقه حاج عمران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه اعضای گروه پ.ک.ک که به تازگی شماری از اعضای آن طی درگيری با مأموران کشته شدند ، در اقدامی تلافی‌جويانه ، با ايجاد کمين در منطقه « حاج‌عمران » اقدام به کار گذاشتن مين‌های کنترل ‌شده کردند که منجر به کشته شدن ۴ مامور نيروی انتظامی شد.


تهران امروز نوشته است : درگيری‌های پياپی انجام شده در ۱۰ روز اخير میان ماموران نظامی و انتظامی با افرادی که این روزنامه آن ها را « تجزيه‌طلب » نامیده در شمال غرب کشور ، منجر به کشته شدن بيش از 20 نفر از دو طرف شده است.



XS
SM
MD
LG