لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه کيهان ، اظهارات محمود احمدی نژاد در دانشگاه امام صادق را مورد توجه قرار داده ، و به نقل وی نوشته « تعلل مجلس هفتم در مهرماه سال گذشته 2000 ميليارد تومان به کشور ضرر زده است. »


اين روزنامه به نقل از رئيس جمهوری اسلامی نوشته « مهرماه سال گذشته تغيير و تحولات بزرگی را در عرصه بازار جهانی موادغذايی و کشاورزی پيش بينی کرديم ، و برای تنظيم بازار داخلی لايحه يک ميليارد و دويست ميليون دلاری به مجلس هفتم ارائه کرديم ، اما با شش ماه تعلل از سوی مجلس ، به دليل افزايش قيمت های جهانی ، بيش از دو هزار ميليارد تومان به کشور ضرر وارد شد. »


به نوشته کيهان ، محمود احمدی نژاد همچنين انتقادات مطرح شده از دولت را « ناليدن در رسانه ها » ناميده ، و گفته است « کسانی که در رسانه های خود مدام از مشکلات اقتصادی می نالند ، ادعا و مشکل آن ها مشکل اقتصادی نيست.برای اين که در دوران دولت های پيشين از تصميمات اشتباه و غلط اقتصادی دفاع می کردند. »


درس اخلاق برای نمایندگان مجلس هشتم


روزنامه اعتماد ، از برگزاری درس اخلاق برای نمايندگان مجلس شورای اسلامی خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، يک عضو هيات رئيسه مجلس شورای اسلامی از طرح برگزاری سلسله سخنرانی هايی در صحن علنی مجلس با موضوعات اخلاقی خبر داده ، و گفته « قرار است به درخواست تعدادی از نمايندگان ، از اين پس با دعوت از استادان اخلاق به مجلس ، کلاس های اخلاقی برای نمايندگان برگزار شود. »


اعتماد با یادآوری اين که « هم اکنون پرونده حداقل دو نماينده مجلس هفتم به اتهامات اخلاقی در مراجع قضايی در حال رسيدگی است » نوشته است : در صورت نهايی شدن اين پيشنهاد قرار است اولين جلسه اخلاقی مجلس روز يکشنبه آتی برگزار شود.


کاهش قدرت خرید کارمندان و کارگران


روزنامه همشهری « کاهش قدرت خريد کارگران و کارمندان دولت » را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه « با وجود شعارهای دولت نهم برای حمايت از دهک‌های پايين درآمدی و آوردن نفت بر سفره مردم ، در سال 86 و 87 افزايش حقوق کارمندان و کارگران ، بسيار پايين‌تر از سطح تورم بوده که به معنای کاهش رفاه و قدرت خريد ، و تشديد فشارهای معيشتی به اين قشر آسيب‌پذير است. »


روزنامه همشهری همچنین نوشته « دولت نهم در حالی‌که رکورددار کسب درآمدهای نفتی در تاريخ اقتصاد ايران است ، با بی‌تدبيری در مصرف اين درآمدها ، و تبديل دارايی‌های ارزی به ريال با فروش به بانک مرکزی و افزايش پايه پولی عملا سطح عمومی قيمت‌ها را بالا برده است. »


اين روزنامه با اشاره به اين که «در سال ۸۱ نيز با حداقل دستمزد اسمی ۶۹ هزار تومانی در ماه کارگران دستمزد واقعی ۳۳ هزار تومانی را تجربه کرده بودند » ، و تاکید بر روند کاهش قدرت خريد کارمندان و کارگران در ۳ سال گذشته ، نوشته « در سال ۸۷ با نرخ دستمزد اسمی ۲۱۰ هزار تومان و با وجود تورم نزديک به ۲۰ درصدی قدرت خريد کارگران به شدت کاهش پيدا خواهد کرد و رقم دستمزد واقعی افت کاملاً محسوسی خواهد داشت. »


«نسخه به دست در پیچ و خم تهیه دارو»


روزنامه جام جم در گزارشی با عنوان « نسخه به دست در پيچ و خم تهيه دارو » نوشته « بسياری از بيمه‌شدگان تامين اجتماعی و خدمات درمانی هنگام مراجعه به داروخانه‌های طرف قرارداد با اين سازمان‌ها ، از کيفيت خدمات‌دهی سازمان‌های بيمه‌گر به نسبت هزينه‌ای که ماهانه بابت حق بيمه پرداخت می‌کنند ، رضايت ندارند.»


به نوشته اين روزنامه « گرانی داروها ، عدم پوشش بيمه‌ای داروهای خارجی ، روند طولانی تاييد نسخ دارويی ، و نياز به مراجعات مکرر از جمله مواردی است که بسياری از بيمه‌شدگان مراجعه‌کننده به داروخانه‌های طرف قرارداد با سازمان‌های بيمه‌گر به آن اشاره دارند. »


جام جم نوشته «در اين ميان ، سرگردانی و مشکلات بيماران خاص برای تاييد نسخ دارويی و گرانی قيمت داروها ، خود حکايت ديگری است. »


اعلام نتیجه تحقیقات انفجار دو کارخانه در شازند


روزنامه سرمايه ، با گذشت نزدیک به ۴ هفته از انفجار دو کارخانه شيمايی در شازند اراک خبر داده « نشت گاز عامل انفجار شازند » اعلام شده است.


به نوشته اين روزنامه ، صادق مهدوی راد رئيس دادگستری استان مرکزی در اين خصوص گفته است : در يکشنبه چهارم خردادماه دو کارخانه به نام های کيمياگستران و کيمياگران امروز که توليدکننده مواد پتروشيمی و شوينده بودند به دليل نشت گاز ايزوتيلن و احتراق آن ، منفجر شدند.


سرمايه با اشاره بر تاکيد رئيس دادگستری استان مرکزی بر « غير عمدی بودن انفجار اين دو کارخانه» به نقل از برخی کارگران آن دو کارخانه و نيز خانواده های قربانيان نوشته « از مدت ها پيش نشتی در يکی از مخازن بزرگ اسيدی ديده شده بود ، و کارگران مدام به مسوولان کارخانه وجود نشتی و خطرات آن را گوشزد می کردند ، اما مسوولان به اين نشتی توجهی نشان ندادند. »


اين روزنامه همچنين نوشته « زمان وقوع انفجار در کارخانه ۲۶ کارگر همان لحظه در آتش سوخته و جان باختند و بيش از ۵۰ نفر نيز مجروح شدند ، اما به گفته فرماندار شازند تعداد کشته های اين حادثه در حال حاضر به ۳۵ نفر رسيده است. »


XS
SM
MD
LG