لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، اظهارات منوچهر متکی در خصوص بررسی گشايش دفتر حفاظت از منافع امريکا در تهران و موضوع راه اندازی پرواز مستقيم بين دو کشور را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه ، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی که به منظور شرکت در اجلاس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل ، در نيويورک به سر می برد ، در خصوص احتمال تاسیس دفتر حفاظت از منافع امريکا در تهران ، اعلام کرد « ما چنين درخواستی دريافت نکرده ايم اما موضوع پروازهای مستقيم بين ايران و امريکا که سال گذشته از سوی ايران مطرح شد ، و دفتر حفاظت منافع دو کشور قابل بررسی است. »


روزنامه ايران همچنين به نقل از منوچهر متکی نوشته « روند جديدی از تحولات در حال وقوع است. »


توضیح فرمانده سپاه در مورد عزل و نصب فرماندهان


روزنامه همشهری ، به نقل از محمد علی جعفری نوشته « وظيفه آينده سپاه پاسداران سنگين است ، و بايد در مقابله با تهديدات روز به روز آماده‌‌تر شود. »


به نوشته اين روزنامه ، فرمانده کل سپاه پاسداران در جریان معرفی فرمانده جديد قرار گاه نجف در غرب کشور ، گفته است : تغييرات در حال انجام در سپاه پاسداران در راستای کيفی‌ تر و قوی ‌ترشدن اين تشکيلات برای مقابله با تهديدات موجود و آينده است.


وی همچنين با بيان اين که تهديدات موجود عليه جهوری اسلامی ثابت نيست و ماهيت آن در حال تغيير است ، گفته « در مقاطع مختلف تهديدات به شکلهای مختلف نظامی ، امنيتی ، سياسی ، فرهنگی و اقتصادی به اوج خود می‌رسد که سپاه به عنوان مدافع ، حافظ و نگهبان انقلاب و دستاوردهای آن بايد قبل از هر چيز تهديدات و ماهيت آن‌ها را بشناسد ، و در مقابل آن‌ها با برنامه‌ريزی کامل مقابله کند. »


همشهری از قول محمد علی جعفری نوشته است : تغييرات سپاه در دو بخش اقدامات تحولی و تعالی‌بخش در اين سازمان است ، و تشکيل سپاه در ۳۱ استان کشور یکی از اين تغييرات است.


رای مجلس به فوریت اعدام برای مخلان امنیت روانی


روزنامه اعتماد ، از رای مجلس به فوريت طرح امنيت روانی خبر داده ، و نوشته که « نمايندگان مجلس روز گذشته با ۱۸۰ رای به يک فوريت طرح مجازات اعدام برای اخلالگران امنيت روانی جامعه رای مثبت دادند. »


به نوشته اين روزنامه در اين طرح که از سوی حاميان دولت به عنوان « اولين طرح فرهنگی - امنيتی » مجلس هشتم با ۲۰ امضا به صحن علنی مجلس آمد ، برای ۷ عنوان جرم مجازات اعدام پيشنهاد شد ، با اين تاکيد که اين مرتکبان « محارب و مفسد فی الارض » بوده ، و مجازات آنها قابل « تخفيف يا تعليق » نيست.


اعتماد همچنين نوشته طرح فوق اگرچه توسط روح الله حسينيان نماينده رايحه خوش خدمت مطرح ، و تاکيد شد که اين پيشنهاد به خاطر امنيت روانی جامعه به مجلس آورده شده است ، اما دفاعيات لاريجانی سبب شد تنها يک مخالف در صحن علنی صحبت کند.


بدين ترتيب ، و به رغم مخالفت های اوليه نمايندگان در چند روز گذشته ، پيشنهاد روح الله حسینیان ، علی لاريجانی و حاميان دولت برای افزايش اتهاماتی که مجازات اعدام را در پی خواهد داشت ، و به گسترش مصاديق مفسد فی الارض و محاربه منجر می شود با ۱۸۰ موافق به تصويب رسيد.


اعدام 3 نفر در اوین


روزنامه کارگزاران ، از اعدام ۳ نفر در زندان اوين خبر داده است. به نوشته اين روزنامه ، سحرگاه ديروز چهارشنبه در محوطه زندان اوين سه محکوم به مرگ به دار آويخته شده ، و چهار نفر از قصاص رهايی يافتند.


کارگزاران هويت اعدام شدگان را حميد ۲۱ ساله ، وحيد ۳۱ ساله و رضا اعلام کرده ، و نوشته که اين سه تن به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند.


«هزینه باشگاه های فوتبال باید کاهش یابد»


روزنامه جام جم ، از قول رئيس سازمان ترتبيت بدنی نوشته « هزينه باشگاه‌ها بايد کاهش يابد. »


به نوشته اين روزنامه ، محمد علی آبادی درباره‌ نامه‌ خود به رييس جمهوری اسلامی پيرامون طرح تعيين سقف قرارداد بازيکنان فوتبال ، گفته « اين طرحی است که شروع شده است و بايد در اين زمينه کار کنيم ، اگر امسال نتوانيم آن را عملی کنيم سال ديگر قطعا اجرايی می‌شود، و دستور سازمان و خواسته کشور، صرفه جويی هزينه مربوط به همه‌ باشگاه‌هاست. »


جام جم از قول وی نوشته که دستکم ۲۰ درصد از هزينه باشگاه های فوتبال در کشور بايد کاسته شد.


بازداشت مسئولان شهر « بم » به اتهام اختلاس


روزنامه جمهوری اسلامی از بازداشت تعدادی از مسئولان دولتی شهر زلزله زده بم ، به اتهام اختلاس خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه يک مسئول قضايی در اين شهر گفته « برخی از مسئولان شهرستان زلزله زده بم ، به اتهام اختلاس ميليون ها تومان از وجوهی که برای بازسازی خيابان ها و پياده روهای اين شهر اختصاص يافته است بازداشت شده اند. »


روزنامه جمهوری اسلامی از قول همین مقام قضايی نوشته « اين باند اختلاس بودجه هايی را که برای بازسازی شهر بم در نظر گرفته شده است با تبانی برای امور ديگر صرف می کند. »


اين روزنامه بدون اشاره به نام این قضايی نوشته که وی همچنين از دست داشتن برخی مسئولان اجرايی بم در اين پرونده خبر داده ، و گفته است پرونده ای نيز در اين خصوص به دادسرای مرکز استان کرمان ارسال شده است.


XS
SM
MD
LG