لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه اعتماد ، از صدور حکم 3 ماه و يک روز حبس تعزيری ، و ۱۰ ضربه شلاق و جریمه نقدی ، برای مديرعامل سابق خبرگزاری ايلنا خبرداده و نوشته « قاضی حسينيان رييس شعبه 1083 دادگاه عمومی و جزايی تهران ، ويژه تخلفات مطبوعاتی ظهر دوشنبه اين حکم را به مسعود حيدری ابلاغ کرده است. »


اين روزنامه درباره جزييات حکم صادر شده برای مديرعامل سابق خبرگزاری ايلنا نیز نوشته « بر اساس اين حکم ، حيدری به پرداخت ۱۵ ميليون ريال جزای نقدی بدل از 3 ماه و يک روز حبس و ۱۰ ضربه شلاق برای افترا و تحمل 3 ماه و يک روز حبس تعزيری برای نشر اکاذيب محکوم شده است. »


به گزارش اعتماد ، وکيل آقای حيدری در واکنش به صدور این حکم گفته « متاسفانه دادگاه به ايرادات قانونی که مطرح کرديم ، ترتيب اثر نداد » و به همين جهت « به طور حتم به اين حکم اعتراض کرده ، و خواستار تجديدنظر خواهيم شد. »


شناسايی 5 بيمار مبتلا به وبا در شيراز


روزنامه جمهوری اسلامی ، در گفت و گويی با قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی شيراز مشاهده بيماری خطرناک « وبا » را در اين شهر تاييد کرده و از وجود 5 نفر مبتلای به اين بيماری خبر داده است.


اين روزنامه از قول دکتر حسن جولايی نوشته « تاکنون 5 مورد از مبتلايان به بيماری وبا در شيراز شناسايی شده اند که هم اينک بستری هستند و تحت مداوا قرار دارند. »


قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی شيراز هر چند بيماران شناسايی شده را اتباع افغانی دانسته ، اما در گفت و گوی خود با روزنامه جمهوری اسلامی به مردم استان فارس در مورد مصرف آب ، يخ و غذای نامطمئن هشدار داده ، و گفت است : مردم به خصوص بايد در مصرف سبزی خام به دليل کشت سطحی اين محصول دقت لازم و کافی اعمال کنند .


اين روزنامه همچنين به نقل از دکتر جولايی نوشته « نمی توان قاطعانه گفت که غير از 5 مورد شناسايی شده از متبلايان به بيماری وبا ، مورد ديگری در اين استان وجود ندارد. »


عدم انحلال انجمن صنفی روزنامه نگاران


روزنامه سرمايه ، در خبری به نقل از محمد شريف ، وکيل انجمن صنفی روزنامه نگاران ، از ارايه دادخواستی به ديوان عدالت اداری برای رد ادعای وزارت کار مبنی بر واجد شرايط بودن اين انجمن برای انحلال خبر داده است.


اين روزنامه از قول آقای شريف نوشته « يکی از اين متصديان ادعا کرده انجمن صنفی روزنامه نگاران در جريان انحلال قرار گرفته است. اين اظهار به اين معنا است که انجمن منحل نيست و مدعی بايد فرآيند قانونی جهت انحلال را طی کند. »


وکیل انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران همچنین تاکید کرده که مقامات وزارت کار خود آگاه هستند که فاقد صلاحيت قانونی برای اتخاذ تصميم در اين مورد هستند.


به گزارش سرمايه ، محمد شریف همچنين تاکید کرده « شخصيت حقوقی انجمن مادامی که از سوی مراجع صالح قضايی حکمی داير بر انحلال صادر نشده پابرجاست ، و تصميم های انجمن نيز به عنوان آثار بقای شخصيت حقوقی آن از آثار حقوقی برخوردار است. »


انتقال پرونده زهرا بنی يعقوب به تهران


روزنامه اعتماد ملی ، از بررسی پرونده مرگ زهرا بنی يعقوب در دادسرای کارکنان تهران خبرداده ، و از قول سخنگوی قوه قضاييه نوشته « با توجه به احاله پرونده به تهران در پی تقاضای رياست قوه قضاييه و تاييد آن توسط ديوان‌عالی کشور ، مراحل رسيدگی به اين پرونده در تهران صورت خواهد گرفت. »


به نوشته این روزنامه عليرضا جمشيدی گفته « اين پرونده اوايل هفته جاری به دادسرای کارکنان واصل شده و در شعبه اول بازپرسی مورد رسيدگی قرار می‌گيرد. »


شکايت مجدد خانواده بنی يعقوب و درخواست هاشمی شاهرودی برای بررسی مجدد اين پرونده ، در حالی صورت گرفته که پيش از اين مسولان شعبه رسيدگی کننده به پرونده مرگ دکتر زهرا بنی يعقوب در بازداشتگاه امر به معرف همدان ، متهمان بسیجی اين پرونده را تبرئه کرده بودند.


دکتر بنی یعقوب پزشک جوانی بود که برای گذراندن دوره طرح پزشکی خود به یکی از روستاهای همدان رفته بود اما مهرماه سال گذشته به همراه نامزدش از سوی ماموران ستاد امر به معروف این شهر بازداشت و به مرگی مبهم در بازداشتگاه این ستاد جان باخت.


«نظارت بر رهبر به مانع خورد»


روزنامه کارگزاران ، در شماره سه شنبه خود در خبر کوتاهی از قول رييس مجلس خبرگان رهبری نوشته تلاش اين مجلس برای نظارت بر نهادهای زير نظر رهبری به «يک مانع» برخورده است.


اين روزنامه با اشاره به مصوبه مجلس خبرگان برای دریافت گزارش عملکرد نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی ، از قول هاشمی رفسنجانی نوشته که « پس از برخورد با یک مانع ، ارائه گزارش‌های نهادهای زير نظر رهبری به مجلس خبرگان داوطلبانه شده است. »


به گزارش کارگزاران ، رفسنجانی همچنین گفته « اعضای خبرگان از سوی رهبر معظم انقلاب اجازه دارند به نهادهايی که زير نظر ايشان است ، بروند و نظارت کنند. در خبرگان ، قانونی تصويب کرديم که نهادهای زير نظر رهبری ، به خبرگان دعوت می‌شوند تا گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند و بعد از پايان گزارش ، ۱۰ نفر از اعضای خبرگان از آنها سوال کنند. اين مسئله به مانعی برخورد ، و بالاخره کار به اينجا رسيد که داوطلبانه باشد و ما اجبار نکنيم. »


هاشمی رفسنجانی همچنين گفته است « نظارت کنونی چندان قوی نيست و بايد قوی‌تر شود. »


XS
SM
MD
LG