لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه کارگزاران ، از بالاگرفتن دوباره اختلافات محمود احمدی نژاد با رييس کل بانک مرکزی خبرداده ، و نوشته « روز گذشته احمدی‌نژاد در نامه‌ای به مظاهری خواستار رفع سريع موانع تسهيلات‌دهی بانک‌ها شد. »


اين روزنامه با اشاره به تعيين نرخ سود بانکی از طرف طهماسب مظاهری و بی توجهی بانک مرکزی به نرخ ابلاغی از سوی کمسيون اقتصادی دولت ، درباره دستور تازه رئیس جمهوری اسلامی نوشته « محمود احمدی‌نژاد اقدام بدون مماشات و اتلاف وقت رئیس بانک مرکزی برای رفع مشکلات جدی اخير در تسهيلات‌دهی بانک‌های دولتی به اقشار مردم را خواستار شد. »


کارگزاران علت نوشتن نامه احمدی نژاد را مخالفت مظاهری با پرداخت تسهيلات به بنگاه های زودبازده دانسته ، و نوشته « در اين نامه رئيس‌جمهور دلايل مطرح از سوی رئيس‌کل بانک مرکزی در رابطه با عدم ‌بازگشت منابع و يا کنترل برداشت از بانک مرکزی و محدوديت چاپ و توزيع خارج از قاعده چک‌پول‌ها را با لفظ "بهانه" مورد اشاره قرار داده که بر اين اساس موجب بروز تبعات منفی اقتصادی گسترده و تضعيف بانک‌های دولتی شده است.»


طرح تحول سياسی


روزنامه جام جم ، در شماره امروز خود از تهيه طرح تحول سياسی توسط وزارت کشور خبرداده ، و نوشته « طرح تحول سياسی با هدف ايجاد چارچوب فعاليت‌های سياسی در کشور و يافتن راهکاری برای مديريت هوشمندانه وقايع سياسی در وزارت کشور تهيه می‌شود. »


اين روزنامه درباره جزييات اين طرح اطلاعاتی را منتشر نکرده ، اما درباره اين طرح نوشته « در اين طرح که تدوين پيش‌نويس و اجرای آن در دستور کار معاونت سياسی وزارت کشور قرار گرفته بهينه‌سازی مديريت سياسی در کشور ، بازنگری و به‌روزرسانی قوانين و آيين‌نامه‌های فعاليت سياسی ، ايجاد شرايط مناسب برای تعامل و فعاليت سازنده مبتنی بر قانون با گروه‌ها و احزاب از اهداف اين طرح اعلام شده است.»


طرح تحول سياسی درحالی توسط وزارت کشور دولت نهم تهيه می شود که ايران در سال آينده انتخابات رياست جمهوری را در پيش خواهد داشت.


«جايزه را اين طوری نمی دهند»


روزنامه جمهوری اسلامی ، در ستون « جهت اطلاع » یک شنبه خود ، از خبر نحوه اهدای جايزه توسط رييس جمهور به خبرنگاران رسانه ها انتقاد کرده ، و آن را مرتبط با انتخابات رياست جمهوری سال آينده دانسته است.


اين روزنامه با اشاره به سخنان مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد که گفته « به مناسبت ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار ، خبرنگاران رسانه ها با تاييد وزارت ارشاد هديه ای از سوی رئيس جمهور دريافت می کنند » ، به فرمی که از سوی وزارت ارشاد برای رسانه ها ارسال شده انتقاد کره است .


روزنامه جمهوری اسلامی ، همچنين نحوه معرفی خبرنگاران و پرکردن فرم از سوی آنها را با جمع آوری اطلاعات خانوار مقايسه کرده ، و نوشته « اين اقدام در آستانه انتخابات رياست جمهوری اين سئوال را در اذهان اصحاب رسانه ايجاد کرده که آيا هديه دادن به خبرنگاران يک حرکت تبليغاتی نيست ؟ آيا امکانات و تسهيلات را نمی توان بدون اين کارها از طريق مديران رسانه ها به خبرنگاران و ساير اصحاب رسانه داد. »


«با آگهی دهندگان برخورد کنید»


روزنامه همشهری ، به نقل از دادستان کشور از برخورد قوه قضاييه با انتشاردهندگان آگهی های تبليغاتی خبرداد.


اين روزنامه به نقل از دری نجف آبادی نوشته « وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بايد با جديت و قاطعيت موضوع تبليغات فريبکارانه و اغواگرانه را پيگيری و با عوامل اينگونه تبليغات برخورد کند. »


همشهری با اشاره به تاکيد دادستان کشور مبنی بر اين که قوه قضاييه هم با انتشار دهندگان برخورد خواهد کرد ، از قول وی نوشته است « مديران مطبوعات نيز خود بايد کنترل و نظارت لازم و ضروری را به اين موضوع داشته باشند که احياناً عناصر فساد و فرصت طلب و مزدوران ، مثلاً در ايام تبليغات انتخاباتی که امکان سوء استفاده بيشتر است ، مجال مبادرت به جهل نيافته و چشمان تيزبينی فراروی خود تصور کنند.»


تبريک تولد کیمیایی به سبک کیهان


روزنامه کيهان ، در بخش اخبار ويژه خود از انتشار چند نوشته اينترنتی برای « مسعود کيميايی » کارگردان سينما ، در سايت خبری سازمان ملی جوانان ايران انتقاد کرده و نوشته « شبکه خبری جوانان ايران اسلامی در اقدامی سؤال انگيز سال روز تولد يک فيلم فارسی ساز دوران طاغوت را جشن گرفت. »


اين روزنامه در ادامه با طرح اتهاماتی عليه مسعود کيميايی درباره يکی از مطالب منتشر شده به قلم جواد طوسی يکی از نويسندگان سينمايی ، وی را « مريد کيميايی » ناميده و نوشته «وی مدعی است که اگر اين سينماگر در مواقعی ناکام بوده ، به سبب محدوديت هايی است که جمهوری اسلامی برای کيميايی پديد آورده است. »


مسعو کيميايی از کارگردانان موج نوی سينمای ايران ، و سازنده فیلم هایی چون « گوزن ها » و « قيصر » است.


XS
SM
MD
LG