لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه سرمايه ، در گزارشی از جيره بندی آب در بسياری از روستاهای کشور خبر داده است.


به نوشته این روزنامه نمايندگان مجلس شورای اسلامی می گویند « در حال حاضر در بسياری از روستاهای کشور تامين آب شرب روستاييان با بحران جدی روبه رو شده تا جايی که برخی از روستاها روزانه تنها يک ساعت از امکان استفاده آب شرب بهره مندند ، و در برخی روستاهای ديگرنيز آب جيره بندی می شود. »


سرمایه در گزارش خود به اظهارات نمايندگان شهرهای مختلف استان های هرمزگان ، خراسان رضوی ، کرمان ، خراسان شمالی ، کرمانشاه ، و چند شهر ديگر استناد کرده ، و وضعيت آب در صدها روستای اين استان ها را بحرانی اعلام کرده است.


این روزنامه همچنين نوشته « به گفته نمايندگان مجلس با توجه به خشکسالی و کمبود آب ، آب شرب از طريق تانکرها به روستاها آورده می شود ، که اين آب از نظر بهداشتی و کيفيت در سطح نامطلوبی قرار دارد. »
جيره بندی آب در روستاهای کشور پس از کمبود برق و جيره بندی آن در سراسر کشور صورت می گيرد.


انتقاد روزنامه نگاران از دولت


روزنامه اعتماد ، با انتشار بيانيه جمعی از روزنامه نگاران و وب نگاران درباره هديه دولت به خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار در ايران ، از انتقاد جمعی اصحاب رسانه به دولت نهم خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه امضاء کنندگان بيانيه اعلام کرده اند « برقراری مواجب برای روزنامه نگاران در حالی صورت می گيرد که روزنامه نگاران ، اصحاب رسانه و اهالی قلم در بدترين شرايط کاری خود به سر می برند. »


در اين بيانيه از« تفسير انقباضی دولت نهم از آزادی بيان و حقوق شهروندی» ،« عدم صدور امتياز روزنامه ای مستقل از دولت طی 3 سال اخیر » نیز انتقاد شده است.


به نوشته اعتماد ، روزنامه نگاران همچنین خطاب به دولت نوشته اند « ما امضا کنندگان اين بيانيه ضمن انتقاد به چنين شيوه هايی ، دولت نهم را به رعايت حقوق حقه ملت تاکيد شده در قانون اساسی ، و نيز رفع توقيف روزنامه های به محاق توقيف رفته ، توصيه می کنيم. »


عدم پاسخگویی دولت


روزنامه اعتماد ملی گفت و گويی با خانواده يکی از سربازان گروگان گرفته شده توسط گروه جندالله در سيستان و بلوچستان را منتشر کرده ، و به نقل از این خانواده نوشته « هيچ پاسخی از مسولان دولت نگرفته ايم. »


اين روزنامه از قول برادر احمد کيوان لو ، يکی از سربازان گروگان گرفته شده ، نوشته « به‌رغم گذشت ۵۸ روز از حادثه هيچ اطلا‌عی از سرنوشت او نداريم.يک بار همراه ديگر اعضای خانواده برای پيگيری موضوع مقابل وزارت کشور رفتيم اما تاکنون هيچ نتيجه‌ای به دست نياورديم. »


اعتماد ملی همچنين نوشته نوشته « فرمانده نيروی انتظامی يکم مردادماه از اعزام دومين هيات ايرانی به پاکستان برای پيگيری آزادسازی اين ۱۶ گروگان سراوانی که ۱۱ نفرشان سرباز وظيفه و ۵ نفر کادر بودند ، خبر داد.اما با گذشت مدت زمان قابل‌توجهی ، وی روز گذشته اعلا‌م کرد که خبر جديدی در اين رابطه ندارد. »


اين روزنامه همچنين از قول معاون امنيتی وزارت کشور نوشته « تحت هيچ شرايطی حاضر به مذاکره و مبادله با گروگان گيران نيستيم. »


16 مامور نیروی انتظامی ، همزمان با تحويل برادر عبدالمالک ريگی رهبر گروه جندالله از سوی پاکستان به ايران به گروگان گرفته شدند ، و اين گروه خواستار مبادله گروگان ها با ۲۰۰ تن از نيروهای زندانی خود در زاهدان شده اند.


ترديد در توقف اجرای سنگسار


روزنامه کيهان در شماره يک شنبه ، از قول سخنگوی شورای نگهبان « توقف اجرای سنگسار » را مورد ترديد قرار داده است.


اين روزنامه از قول عباسعلی کدخدايی درباره تاييد دستور اخیر رييس قوه قضاييه پيرامون توقف اجرای حکم سنگسار ، نوشته « نسخه جديد قانون مجازات اسلامی در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است ، و بايد ببينيم چه چيزی به تصويب می رسد و اکنون نمی توانم در اين خصوص اظهارنظر کنم. »


به نوشته کيهان ، سخنگوی شورای نگهبان همچنين گفته « جمهوری اسلامی هميشه نشان داده که تابع فشارها و فضاسازی خارجی ها نبوده و نيست ، و اميدواريم متصديان امر با دقت بيشتر درمورد احکام اسلامی اظهارنظر کنند. »


سخنگوی قوه قضائيه هفته گذشته از توقف اجرای حکم سنگسار در ايران خبر داده بود.


حکم زندان برای ۴ فعال کارگری


روزنامه کارگزاران ، از صدور حکم زندان برای ۴ فعال کارگری در کردستان خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه « سوسن رازانی به ۹ ماه حبس و ۷۰ ضربه شلاق ، شيوا خيرآبادی به چهار ماه زندان و ۱۵ ضربه شلاق ، عبدالله خانی به ۹۱ روز زندان و ۴۰ ضربه شلاق ، و سيدغالب حسينی به شش ماه زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. »


XS
SM
MD
LG