لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه اعتماد ملی ، از امضای۵۰ نماينده مجلس برای استيضاح وزير آموزش و پرورش خبر داده ، و نوشته که احتمال استیضاح چند وزير ديگر نیز وجود دارد.


اين روزنامه ضمن انتشار خبر درخواست نمايندگان برای استيضاح دومين وزير آموزش و پرورش دولت نهم ، در اين خصوص نوشته « در مجلس هشتم مدتی است که بازار استيضاح‌ داغ است و برخی از نمايندگان از استيضاح وزرای نيرو، آموزش و پرورش ،و وزير ارتباطات خبر می‌دهند. »


به نوشته اين روزنامه ، موسی قربانی عضو هيات رييسه مجلس هشتم گفته « تاکنون ۵۰ نماينده درخواست استيضاح وزير آموزش و پرورش را امضاء کرده اند که به نظر می رسد که طراحان ارائه آن را به پس از تعطيلا‌ت مجلس موکول کرده‌اند. »


اعتماد ملی همچنين از قول سخنگوی دولت نوشته « اميدواريم که مساله جمع‌آوری امضا در مجلس برای استيضاح وزير آموزش و پرورش جدی نباشد. »


پيش از اين محمود فرشيدی اولين وزير آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد نيز چند ماه پس از استيضاح ناموفق در مجلس هفتم ، از سمت خود استعفا داد.


بازگشت شير بدون خورشيد


روزنامه سرمايه ، در گزارش کوتاهی نصب مجدد و بازگشت بی سر وصدای دو مجسمه شير به سر در ساختمان مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « دو مجسمه شير و خورشيد که زمان انقلاب از سردر مجلس حذف و قطعه قطعه شده بود روز پنجشنبه ۱۷ مردادماه در سکوت خبری به جايگاه قبلی خود بازگشت. »


اين روزنامه در گزارش خود به ماجرای حذف خورشيد از پشت اين مجسمه ها نیز اشاره کرده ، و از قول يکی از کارمندان قديمی کتابخانه مجلس نوشته « شيرهای شمشير به دست بعد از مرمت به جايگاه اوليه خود بازگشته اند ولی در عمليات مرمت جای خالی خورشيد در اين مجسمه حذف شده است. »


به گزارش سرمايه اين کارمند مجلس درباره دست بردن درطراحی اين مجسمه ها گفته است « به احتمال زياد تصور شده که شير و خورشيد ، نماد رژيم پهلوی است و به همين دليل از بدنه مجسمه جدا شده است. »


اين دو مجسمه ۹۹ سال عمر دارند ، و در جريان انقلاب سال ۵۷ از سر در مجلس حذف و قطعه قطعه شده بودند.


انتقاد با احتياط


روزنامه کيهان در خبری کوتاه ، برخلاف سایر روزنامه های که هرکدام به نوعی به ماجرای اظهارات مجدد اسفنديار رحيم مشايی درباره دوستی با مردم اسراييل پرداخته اند ، مردم اسرائیل و یهودیان را به « مقابله » تهدید کرده است.


اين روزنامه درباره اظهارات مجدد رييس سازمان ميراث فرهنگی نوشته « در حالی که معاون رئيس جمهور همچنان از علاقمندی خود به ملت اسرائيل سخن می گويد ، نماينده ولی فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران تأکيد کرده است که امام معتقد بود تمام يهوديان ساکن سرزمين های اشغالی در حکم سربازان رژيم غاصب صهيونيستی هستند ، و بايد با آنها مقابله کرد. »


کیهان همچنين نوشته است : رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری چندی پيش در اظهار نظری تأمل برانگيز از ساکنان رژيم صهيونيستی به عنوان « مردم اسرائيل» ياد کرده و گفته بود ما با مردم اسرائيل مشکلی نداريم.اسفنديار رحيم مشايی روز يک شنبه گفت هزار بار ديگر اين سخنان را تکرار می کند.


انتقال عمادالدين باقی به بند ۲۰۹ اوين


روزنامه کارگزاران ، از انتقال مجدد عمادالدين باقی روزنامه نگار و رييس انجمن دفاع ازحقوق زندانيان به بند ۲۰۹ زندان اوين خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه « در حالی که طبق تقويم زندان ۵۵ روز تا آزادی عمادالدين باقی مانده است ، وی بارديگر از بند ۳۵۰ اوين به بند ۲۰۹ منتقل شد. »


اين روزنامه ، با اشاره به وضعيت نامساعد جسمانی آقای باقی در زندان ، نوشته است « باقی بنابر توصيه پزشکان مورد تاييد زندان اوين از زمان ناراحتی‌ها و نارسايی‌هايی که سال گذشته در بند ۲۰۹ اوين دچار آن شده است ، نبايد در محيط‌های استر‌سزا مانند زندان قرار گيرد. »


به نوشته کارگزاران « روز شنبه زمانی که پزشک زندان او را آماده اعزام به بيمارستان برای درمان قلب می‌ کرد به جای بيمارستان به بند ۲۰۹ انتقال يافت. »


برق مهرماه می آيد


روزنامه آفتاب يزد ، از قول وزير نيرو خبرداده که از نيمه مهرماه خاموشی ها و قطعی برق به پايان می رسد.


اين روزنامه در اين خصوص به نقل از پرويز فتاح نوشته «‌خاموشی‌های برق از اول شهريور کاهش می‌يابد و تا نيمه مهر حذف می شود. »


آفتاب يزد همچنين درباره اين وعده از قول وزير نيرو نوشته « با راه‌اندازی نيروگاه بوشهر ۴۰ تا ۵۰ درصد مشکلات حل می‌شود،به ويژه در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور. »


XS
SM
MD
LG