لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه اعتماد ملی ، نامه همسر عمادالدين باقی نويسنده و روزنامه نگار زندانی ، به رئيس قوه قضاييه را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « همسر عمادالدين باقی ، با اشاره به رنج‌ها و سختی‌هايی که همسرش در اين چند ساله اخير متحمل شده ، خواستار خاتمه دادن به همه پيگردها و تعيين فرد يا هياتی برای استماع دقيق سخنان و مستندات خانواده باقی و رسيدگی بی‌طرفانه به آن شد. »


به نوشته اين روزنامه ، فاطمه کمالی احمدسرايی در نامه خود ، همسرش را رکورددار احضار ، بازجويی و محاکمه در کشور دانسته و با اشاره به نامه‌ای که عمادالدين باقی پيشتر در آن از اعمال محدوديت‌ها و محروميت‌های اجتماعی سخن گفته بود ، اعلام کرده « در سال‌های اخير بيش از ۵۳ بار عمادالدين باقی و ۱۲ بار اعضای خانواده او به دادگاه ، و چند مورد وزارت اطلا‌عات برای بازجويی يا محاکمه احضار شده‌اند که حاصل آن چند مورد محکوميت و زندان بوده است. »


همسر آقای باقی در نامه خود به هاشمی شاهرودی با يادآوری اين که دوره زندان اين روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر در مهرماه ۱۳۸۷ به پايان می‌رسد ، از پرونده سازی های متعدد و اعمال نفوذ برخی جريان های خاص برای تداوم زندانی کردن عمادالدين باقی خبرداده ، و خواستار پايان دادن به آن شده است.


«طرح امنيت اجتماعی،مشکلات ظاهری را حل کرد»


روزنامه همشهری ، انتقاد فرمانده نيروی انتظامی از مخالفان طرح ارتقاء امنيت اجتماعی را مورد توجه قرار داده است.


این روزنامه به نقل از فرمانده نيروی انتظامی نوشته « ما نبايد خودمان را گول بزنيم و ‏ادعا کنيم جامعه ما مشکلی ندارد. »


به نوشته اين روزنامه ، اسماعيل احمدی مقدم از« ليبراليسم و اومانيسم » در کنار « شيطان‌پرستی » نامبرده ، و گفته « در ‏ايران نيز پيروی از الگو‌ها و مدل‌های غربی به شدت رواج پيدا کرده‌ است و تهديدی ‏جدی ‏محسوب می‌شود.‏ »


همشهری نوشته که فرمانده نيروی انتظامی طی سخنانی در قم با اشاره به انتقادات گسترده به نيروی انتظامی در خصوص تبعات اجرای طرح امنيت اجتماعی و برخورد با بدحجابی ، گفته «هر کس بايد در ‏جای خودش صحبت کند. حکومت ما ‏علاوه بر وظايف فرهنگی ، رسالت‌های ‏ديگری نيز دارد. »


احمدی مقدم همچنين تاکيد کرده « اجرای طرح امنيت اجتماعی ‏حداقل بسياری از مشکلات ظاهری ما را حل کرده است.‏ »


«ماهواره ای در مدار قرار نگرفت»


روزنامه اعتماد ، گزارش داده که وزير دفاع جمهوری اسلامی خبر قرار نگرفتن ماهواره اميد در مدار را تاييد کرده است.


به نوشته اين روزنامه ، مصطفی محمدنجار در خصوص اعلام کشورهای غربی مبنی عدم موفقيت پرتاب موشک ماهواره بر سفير اميد ، گفته « اساساً برنامه ما اين نبود که ماهواره در مدار قرار بگيرد بلکه بحث اصلی تست پرتاب ماهواره بود که با موفقيت انجام شد. »


به نوشته اعتماد ، وزیر دفاع ایران همچنين در پاسخ به اين سوال که پس ماهواره اصلی چه زمانی پرتاب می شود ، نيز گفته « رئيس جمهور زمان دقيق را اعلام خواهد کرد. »


پيش از اين کارشناسان امريکايی از متلاش شدن موشکی خبر داده بودند که رئیس جمهوری اسلامی و دیگر مقامات ایران گفته بودند که با موفقيت يک ماهواره ايرانی را در مدار قرار داده است.


وبا در يک قدمی تهران


روزنامه سرمايه ، خبر داده که عرضه سبزی و سالاد برای « کنترل وبا » در کرج و قم ممنوع شده است.


به نوشته اين روزنامه معاون سلامت وزارت بهداشت با اعلام اجرای قرنطينه وبا در مرزهای رسمی کشور گفته « برای کنترل و پيشگيری از بيماری وبا ، عرضه سبزی و سالاد در کرج و قم که بيشترين تعداد مبتلا را داشتند ، ممنوع شد. »


سرمايه به نقل از حسن امامی رضوی نوشته « تعداد مبتلايان به بيماری وبا در کشور تاکنون ۸۴ نفر بوده که چهار نفر آنها فوت کرده اند. »


وی همچنين گفته « موارد افزايش آمار مبتلايان به وبا طی روزهای اخير نيز در شهرهای کرج و بعد از آن قم بوده است. »


معاون احمدی نژاد ماندنی يا رفتنی


روزنامه جمهوری اسلامی ، خبر داده که اسفنديار رحيم مشايی یکی از معاونان احمدی نژاد ، شنبه اعلام کرد از مطبوعات و سايت هايی که طی چند روز اخير بامطالب خود قصد تخريبش را داشتند شکیت خواهد کرد.


به نوشته اين روزنامه ، معاون احمدی نژاد که به خاطر اظهار دوستی با مردم اسرائيل ، مورد اعتراض شديد طيف هايی از حاميان دولت قرار گرفته ، همچنين خبر استعفا يا برکناری خود را تکذيب کرده ، و آن را ساخته رسانه هايی دانسته که قصد تخريب وی را دارند.


روزنامه جمهوری اسلامی در عین حال اظهارات حسن غفوری فرد نماينده مجلس شورای اسلامی را در اين خصوص مورد توجه قرار داده ، و به نقل از وی نوشته « برای برخورد با مشايی ۲۰۰ نماينده با امضای نامه ای خطاب به رئيس جمهور اعتراض خود را نسبت به سخنان وی اعلام کردند در حالی که تاکنون کم پيش آمده که چنين اتفاق نظری در مجلس به وجود بيايد. »


غفوری فرد همچنين گفته که اگر احمدی نژاد معاونش را برکنار نکند « ممکن است عده ای بخواهند از رئيس جمهور در مجلس سئوال کنند. »


XS
SM
MD
LG