لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه اعتماد ملی ، از اختلاف نظر قوه قضاييه و دولت در مورد لايحه حمايت از خانواده که به « لایحه چند همسری » شهرت یافته خبر داده ، و نوشته با اينکه هفته گذشته سخنگوی دولت ، قوه قضاييه را نیز در تدوين مواد اعتراض بر انگیز این لا‌يحه شريک دانست ، ‌اما روز سه شنبه ‌سخنگوی قوه قضاييه چنین دخالتی را رد کرد.


اين روزنامه با اشاره به اين که سخنگوی قوه قضاييه نيز کمی عقب تر از مخالفان اين لايحه ايستاده ، از قول علی رضا جمشيدی نوشته « در شرايطی که دولت مواد ۲۳ مبنی بر ازدواج مجدد مردان بدون اجازه همسر ، و ماده ۲۵ مبنی بر اخذ ماليات از مهريه را به لا‌يحه اضافه کرده ، و پيشنهاد‌های قوه قضاييه را تغيير داده ، بهتر آن است که همان لا‌يحه قوه قضاييه تصويب شود. »


به گزارش اعتماد ملی ، جمشيدی اين عمل دولت را خلاف قانون دانسته ، و گفته « مطابق آنچه که دولت در ماده ۲۳ ، یعنی ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر و تنها با تاييد تمکن مالی توسط دادگاه ، آورده عملا‌ اجرای عدالت امکان‌پذير نيست. »


کاهش سهميه بنزين


روزنامه کيهان ، از پيشنهاد کاهش سهميه بنزين خودروهای شخصی از ابتدای مهرماه خبرداده است.


به نوشته این روزنامه « پيشنهاد کاهش سهميه بنزين خودروهای شخصی از ۱۲۰ ليتر به ۱۰۰ ليتر در ماه به ستاد مديريت سوخت و حمل و نقل داده شده است. »


اين روزنامه همچنین از قول مديرعامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی نوشته « ما معتقديم سهميه بنزين اغلب خودروها زياد است و بايد اصلاح شود و مردم کم کم به بنزين آزاد عادت کنند. »


به نوشته کيهان ، معاون وزير نفت گفته « بنزينی که درحال حاضر به صورت آزاد عرضه می شود قيمت واقعی ندارد و به صورت نيمه يارانه ای به مردم عرضه می شود. »


گسترش وبا و يک قربانی ديگر


روزنامه جام جم ، از افزايش مبتلايان بيماری وبا در تهران ، و فوت يک دختر ۹ ساله بر اثر ابتلا به اين بيماری خبرداده است.


اين روزنامه درباره تعداد مبتلايان و قربانيان اين بيماری در کشور از قول معاون سلامت وزارت بهداشت نوشته « با افزايش آمار مبتلايان وبا به ۹۶ بيمار و فوت دختر بچه ۹ ساله افغان بر اثر اين بيماری تعداد قربانيان وبا به ۵ نفر رسيد. »


جام جم در اين گزارش همچنين به نقل از رييس انجمن متخصصان داخلی کشور « پنهانکاری مسئولان » را عامل اصلی در گسترش اين بيماری عنوان کرده ، و از قول وی نوشته « نمی‌توان فقط به اين بسنده کرد که منشا بيماری از کشور‌های همسايه است. حتی اگر يک مدفوع آلوده به ميکروب وبا در فاضلاب‌ها موجود باشد که آبياری مزارع سبزيکاری با آن انجام می شود ، امکان ابتلای صد‌ها نفر ديگر وجود دارد. »


انتقاد شجریان از تلاش برای حذف موسیقی


روزنامه اعتماد ، ماجرای اعتراض مردم و محمد رضا شجريان به قطع برق در دو اجرای کنسرت همايون شجريان درتالار وزارت کشور را مورد توجه قرار داده است.


اين روزنامه در گزارشی که در صفحه اول منتشر کرد از قول محمد رضا شجريان نوشته « کسانی که فکر می کنند می توانند جلوی اين برنامه ها و اين جمع شدن ها را بگيرند ، سخت در اشتباهند. تا زمانی که زبان فارسی هست ، موسيقی فارسی هم هست و هيچ کس نمی تواند جلوی زبان و موسيقی ما را بگيرد. »


به گزارش اعتماد محمد رضا شجريان ، در تالار وزارت کشور خطاب به مردم حاضر در تاريکی که ترانه "مرغ سحر" را می خوانده اند ، گفته است « دست يکايک شما را می بوسم. شما مردمی که اين گونه رفتارها را تحمل می کنيد ، رفتارهايی که به نظرم جز شيطنت چيزی نيست. »


افزایش قربانیان انفجار مین


روزنامه سرمايه ، از افزايش تعداد قربانيان حادثه انفجار مين در کنار بيمارستان شهدای سرپل ذهاب خبر داده ، و از قول رييس مرکز اطلاع رسانی نيروی انتظامی نوشته « تعداد کودکان کشته شده حادثه انفجار مين کنار بيمارستان شهدای سر پل ذهاب به 5 نفر رسيده است. »


اين روزنامه به نقل از اين مقام انتظامی درباره چگونگی روی دادن نافجار مین در کنار بیمارستان که چند کودک نیز قربانی آن شده اند ، نوشته « تعدادی از نوجوانان بر اثر دستکاری مواد منفجره ضايعات باقيمانده جنگی هنگام بازی در نزديکی بيمارستان شهدای سرپل ذهاب باعث وقوع اين انفجار شده اند. »


به گزارش سرمايه ، سرهنگ ارسلان حيدری با اشاره به اين که دو نوجوان بازمانده نيز دچار جراحت های شديدی هستند ، گفته « اين حادثه در يک منطقه مسکونی رخ داده و تيم خنثی سازی در محل در حال انجام مراحل خنثی سازی هستند ، اما اين قبيل اتفاقات هر روزه در گوشه گوشه استان کرمانشاه اتفاق می افتد ، و جان مردم عادی و کودکان بی گناه را می گيرد. »


XS
SM
MD
LG