لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه جام جم ، يک پيشنهاد به روسيه برای احداث ۲ پايگاه نظامی در خاک ايران‌ را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه رجب صفراوف ، مدير مرکز تحقيقات ايران در روسيه به مقامات کاخ کرملين پيشنهاد کرده به منظور ايجاد اتحاد استراتژيک با جمهوری اسلامی دستکم ۲ پايگاه نظامی در خاک ايران تاسيس کند.


روزنامه جام جم ، نوشته که در چارچوب اين پيشنهاد که در پی اوج‌گيری تنش روسيه و غرب ارائه شده ، مسکو بايد با تضمين حمايت نظامی از تهران در صورت حمله نظامی امريکا و اسرائيل و يا تجهيز ايران به تکنولوژی هسته‌ای ، امکان احداث ۲‌ پايگاه نظامی در ايران را که يکی در آذربايجان و ديگری در قشم است ، آغاز کند.


اين روزنامه نوشته که پايگاه نظامی روسيه در منطقه آذربايجان ايران ، تحرکات نظامی احتمالی غرب و ناتو در گرجستان ، جمهوری آذربايجان و ترکيه را کنترل خواهد کرد ، و پايگاه دوم نظامی روسيه در جزيره قشم نیز کنترل ناوگان دريايی امريکا در خليج فارس را بر عهده خواهد داشت.


بازگشت لايحه چند همسری به دستور کار مجلس


روزنامه کيهان ، خروج لايحه موسوم به حمايت از خانواده از دستور کار مجلس شورای اسلامی را رد کرده و از بررسی نهایی آن طی آینده نزدیک در مجلس خبر داده ، و نوشته « رئيس مجلس شورای اسلامی تاکيد کرده که لايحه حمايت از خانواده از دستور کار مجلس خارج نشده است. »


اين روزنامه نوشته که علی لاريجانی در پاسخ به يک نماينده زن حامی دولت که به خارج شدن لايحه چند همسری از دستور کار مجلس شورای اسلامی اعتراض داشته ، گفته است « تذکری که من در روز يکشنبه دادم به دليل اهميت آرامش روانی خانواده ها و بانوان کشور بود ، بنابر اين بايد کميسيون قضايی توجه خاصی به اين موضوع داشته باشد. »


کيهان ، همچنين از قول يک نماينده که نامش را فاش نکرده ، زمان رسيدگی به لايحه چند همسری را که به مردان اجازه می دهد بدون کسب رضايت از همسر اول خود ، ازدواج های ديگری داشته باشند ، هفته آخر شهريور ماه اعلام کرده است.


درگيری در پارک سرخه حصار


روزنامه کارگزاران ، از درگيری و حمله ده ها تن از اعضای تعاونی مسکن وزارت جهاد کشاورزی ، به اداره کل محيط زيست تهران خبر داده و نوشته « در پی هجوم جمعی از اعضای تعاونی مسکن وزارت جهاد کشاورزی به ساختمان اداره کل محيط زيست استان تهران و ضرب و شتم پرسنل محيط زيست ،‌ مدير کل محيط زيست استان تهران به بيمارستان منتقل شد. »


اين روزنامه با اشاره به هجوم معترضان به ساختمان محيط زيست و تخريب اموال اين اداره ، درباره علت اين ماجرا نوشته « بيش از ۲۰۰ نفر از اعضای تعاونی مسکن وزارت جهاد کشاورزی صبح ديروز با تجمع در مقابل ساختمان اداره کل محيط زيست استان تهران در پارک ملی سرخه‌حصار ، نسبت به ابلاغ مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد ابطال اسناد اراضی ملی که قبل و بعد از سال ۶۵ واگذار شده، اعتراض کردند. »


به نوشته اين روزنامه ، علت اعتراض اعضای اين تعاونی « عدم پرداخت زمين معوض » از سوی وزارت مسکن و دولت بوده است. »


شکايت جامعه مدرسین قم از نوری زاد و مشایی


روزنامه جمهوری اسلامی ، از شکايت جامعه مدرسين حوزه علميه قم از يک کارگردان حامی دولت نهم و اسفنديار رحيم مشايي معاون محمود احمدی نژاد خبرداده است.


به گزارش اين روزنامه ، حجت الاسلام محمود رضا جمشيدی با اعلام نارضايتی مراجع قم ، به اين روزنامه گفته « دفتر جامعه مدرسين حوزه علميه قم با ارسال نامه ای به دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم اعتراض شديد خود به مطالب واهی و هتاکانه محمد نوری زاد را ابراز داشته ، و خواستار تعقيب و برخورد قانونی با افرادی شده است که به بهانه های واهی ساحت مرجعيت را مورد اسائه ادب قرار می دهند. »


محمد نوری زاد نویسنده سابق روزنامه کیهان هفته گذشته و پس از اعتراض برخی مراجع تقليد در قم به اظهاردوستی اسفنديار رحيم مشايی به مردم اسرائیل ، از مراجع تقليد خواسته بود که از دخالت در امور حکومتی خودداری کنند.


وی پيشتر نيز مطالبی انتقادی عليه فعاليت های اقتصادی مکارم شيرازی از مراجع حکومتی در قم منتشر کرده است.


ممنوعيت های تازه در پارک بانوان


روزنامه جام جم ، از ممنوعيت دوربين و تلفن همراه در پارک های بانوان خبر داده ، و نوشته « در پی انتشار اخباری مبنی بر انتشار بلوتوث پارک بانوان ، قائم‌‌مقام خدمات شهری شهرداری تهران از برخورد جدی با متخلفان خبر داد. »


به نوشته اين روزنامه ، ذمشاور شهردار تهران نيز گفته « استفاده از دوربين و تلفن همراه در پارک بانوان ممنوع است و سعی داريم با تدابير خاص ، امنيت را در ابعاد مختلف مالی ، جانی و روانی برای بانوان برقرار کنيم چون در شرايط کنونی ، در محيط‌‌‌های خصوصی نيز امنيت لازم وجود ندارد. »


ابهام در اصلاح قانون انتخابات


روزنامه اعتماد ملی ، موضوع اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوری را مورد توجه قرار داده ، و نوشته که يکی از اعضای کمسيون امنيت ملی قانون فعلی را عقب مانده خوانده است.


اين روزنامه ، با اشاره به مخالفت وزير فعلی کشور با اصلاح اين قانون از قول کاظم جلالی نوشته « وزارت کشور قبل از تغييرات جديد اين وزارتخانه کاملا با اين امر موافقت کرده بود تا هرچه سريع‌تر لايحه را آماده و به مجلس ارائه کنند. »


XS
SM
MD
LG