لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه خراسان سکوت دولت در قبال خبر برکناری طهماسب مظاهری ، از رياست کل بانک مرکزی ایران را معنادار توصيف کرده است.


اين روزنامه با تاکيد براين که « طهماسب مظاهری از رياست کل بانک مرکزی برکنار شده » نوشته است : اين را ديگر نبايد شايعه دانست چرا که سکوت معنادار دولت در برابر اين خبر مهم که نه تنها در رسانه های داخلی که در خبرگزاری ها و شبکه های خارجی بازتاب پيدا کرده است ، مفهومی جز تاييد خبر ندارد.


روزنامه خراسان اختلاف نظر ميان آقای مظاهری و مقامات ارشد دولت نهم از جمله محمود احمدی نژاد و محمد جهرمی را بخشی از دلايل برکناری وی عنوان کرده است.


به نوشته این روزنامه « مظاهری برای کنترل رشد نقدينگی و تورم ، يک برنامه کنترلی در بانک ها به اجرا گذاشت و بانک ها را مجبور کرد تا سياست انقباضی در پيش بگيرند ،و اجرای اين برنامه انقباضی که محدوديت پرداخت وام از جمله آن بود، مخالفت های زيادی در ميان مقامات دولتی برانگيخت و به اختلاف بين برخی اعضای کابينه و رئيس بانک مرکزی دامن زد. »


کاهش ۱۳ ميليارد تومانی يارانه مطبوعات


روزنامه جام جم ، خبر کاهش ۱۳ميليارد تومانی يارانه مطبوعات را مورد توجه قرار داده ، و به نقل از معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نوشته « يارانه مطبوعات درسال جاری نسبت به سال گذشته ۱۳ ميليارد تومان کاهش داشته است. »


به نوشته اين روزنامه ، عليرضا ملکيان با تاکيد بر کاهش ۱۳ ميليارد تومانی يارانه مطبوعاتی گفته که حذف چنين رقمی از يارانه مطبوعات « باعث شده که از تخصيص ميزان يارانه به مطبوعات کاسته شود ، به اين معنا که ناگزيريم اين کاهش را در نشريات موجود سرشکن کنيم. »


جام جم به نقل از اين مقام وزارت ارشاد نوشته که پرداخت يارانه به مطبوعات براساس کمیت و کيفيت مطالب منتشر شده صورت می گيرد ، و در مورد خبرگزاری های رسمی نيز « محتوای اخبار و گزارش های توليدی خبرگزاری ها » برای پرداخت يارانه از سوی وزارت ارشاد حائز اهميت است.


بازداشت های گسترده در خوزستان


روزنامه جمهوری اسلامی در ستون « جهت اطلاع » روز سه شنبه خود از بازداشت برخی از مديران و نمايندگان سابق استان خوزستان خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه « دو تن از نمايندگان سابق شهر اهواز در مجلس شورای اسلامی يکی از شهرداران سابق اين شهر و برخی از اعضای سابق شورای اسلامی شهر اهواز و تعدادی ديگر از مديران محلی در مرکز استان بازداشت شده اند. »


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين نوشته « بازداشت شدگان به تهران منتقل شده اند ، و درحالی که مسئولان امر در اين باره سکوت کرده اند خبر می رسد که جرايم دستگير شدگان در ارتباط با طرح های شهرداری و زمين خواری بوده است . »


اين روزنامه اشاره ای به اسامی هيچ يک از بازداشت شدگان در استان خوزستان نکرده است.


اعترافات به قتل ۱۲ زن در کرج و لنگرود


روزنامه ايران ، از تازه ترين اعتراف های قاتل سريالی زنان در کرج خبر داده ، و نوشته اين متهم که « اميد » نام دارد « پس از دستگيری و اعتراف به قتل هشت زن همچنان تحت بازجويی قرار گرفته بود ، به چهار جنايت ديگر در شهرهای شمالی کشور نيز اعتراف کرده است. »


اين روزنامه همچنين از تناقض در اظهارات مقامات قضائی و انتظامی در اين خصوص خبر داده ، و نوشته در حالی که سرهنگ هادئی ، رئيس پليس آگاهی استان تهران تاکيد کرده که اين متهم غير از ۸ زن در کرج ، ۴ زن ديگر را نيز در لنگرود به قتل رسانده ، بازپرس پرونده روز دوشنبه اعلام کرد که اين قاتل سريالی زنان تاکنون به دو قتل در شمال کشور اعتراف کرده که فقط جسد يکی از قربانيانش در شهرستان لنگرود کشف شده است.


بازار چرم و کفش تبريز در آتش سوخت


روزنامه همشهری ، از آتش‌سوزی بی‌سابقه در بازار چرم و کفش تبريز خبر داده ، و خبر داده که آتش‌سوزی مهيب که از يکشنبه شب گذشته بازار بزرگ چرم و کفش تبريز را در بر گرفته بود، سرانجام پس ۲۳ ساعت مهار شده است.


به نوشته اين روزنامه معاون عمليات سازمان آتش‌نشانی تبريز با بيان اينکه علت و ميزان خسارت اين آتش‌سوزی هنوز مشخص نيست ، گفته « آتش‌سوزی از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه يکشنبه رخ داد و با حضور ماموران ۱۰ ايستگاه آتش‌نشانی در محل، تلاش برای اطفای حريق آغاز شد. »


به نوشته همشهری انوشيروان کرمانی نژاد از نجات ۴ نفر که در اين آتش سوزی گرفتار شده بودذند خبر داده ، و گفته که ۴ مامور آتش نشانی تبريز مجروح شده اند. وی تاکيد کرده « خسارت‌های مالی اين حادثه نيز در حال حاضر قابل تخمين زدن نيست. »


بازگشايی مدرسه ها


روزنامه جام جم ، گشايش مدرسه ها را مورد توجه قرار داده و نوشته « بيش از ۱۸۵ هزار مدرسه امروز سه شنبه دوم مهر ماه در حالی درهای خود را روی ۱۴ ميليون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در سراسر کشور می گشايند که همچون سال های گذشته ، روند کاهش شمار جمعيت دانش آموزی در سال جديد نيز ادامه دارد.»


به نوشته اين روزنامه در سال تحصيلی ۸۷ ـ ۸۶ ، تعداد ۱۴ ميليون و ۴۳۴ هزار و ۵۲۴ دانش‌آموز در ۱۹۳ هزار و ۲۵۹ مدرسه داير کشور ، تحصيل کردند اما به گفته برخی مسوولان آموزش و پرورش ، اين تعداد در سال تحصيلی جديد ، به بيش از ۱۴ ميليون نفر در ۱۸۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه می رسد. به عبارت ديگر ، امسال از شمار دانش آموزان حدود ۲۰۰ هزار نفر و از تعداد مدارس فعال نيز ۸ هزار مدرسه نسبت به سال گذشته کاسته شده است.


XS
SM
MD
LG