لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه اعتماد ، اعتراض رئيس مجلس شورای اسلامی به نقض قوانين توسط دولت را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه ، علی لاريجانی با انتقاد از احمدی نژاد در جلسه مشترک دولت و مجلس ، به اجرايی نشدن مصوبات مجلس توسط دولت اشاره و گلايه کرده که « انتظار مجلس اين است که دولت به قانون های مصوب مجلس احترام بگذارد.»


وی همچنين با آوردن مصداق های ديگری از مصوبات اجرايی نشده مجلس توسط دولت ، از احمدی نژاد خواسته حداقل اين ميزان از تعهد را نسبت به نمايندگان مجلس داشته باشد که برخلاف وعده هايی که به نمايندگان داده ، عمل نکند.


اعتماد نوشته که جلسه مشترک دولت با مجلس در حالی برگزار شد که به هيچ يک از اعضای فراکسيون اقليت مجلس وقتی برای ابراز نظر و احتمالاً بيان انتقادهايشان نسبت به دولت نهم داده نشد.


تجهيز دانشگاه تهران به گيت های امنيتی


روزنامه اعتماد ملی ، در گزاشی با عنوان « گيت های امنيتی در دانشگاه تهران » نوشته « امسال دانشگاه تهران که فرهاد رهبر اولين سال رياست خود را در اين دانشگاه تجربه می‌کند برای ميزبانی از رئيس‌جمهور تدابير ويژه امنيتی تدارک ديده بود؛ تدابيری که درست دو روز پيش از برنامه آغاز سال تحصيلی ساماندهی شد. »


به نوشته اين روزنامه ، چهار در اصلی دانشگاه تهران مجهز به گيت‌های الکترونيکی شد که دانشجويان برای ورود به محل تحصيل خود ابتدا بايد کارت‌های دانشجويی خود را در آن دستگاه ثبت کنند،و بعد سر کلاس‌های خود حاضر شوند.


اعتماد ملی در عين حال با اشاره به اينکه مسوولان حراست با استفاده از اين دستگاه‌ها ورود و خروج دانشجويان دانشگاه تهران را کنترل می‌کنند ، نوشته که احمدی نژاد برخلاف برنامه تعيين شده روز دوشنبه از حضور در مراسم آغاز سال تحصيلی دانشگاه ها خود داری کرده است.


اين روزنامه نوشته « حضور احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بهترين بهانه بود که رئيس‌جمهور دولت نهم بعد از پايان سفر و عزيمت به ايران در جشن آغاز سال تحصيلی جديد دانشگاه‌ها حاضر نشود. »


مصرف موادمخدر کشور؛۷۵۰ تن در سال


روزنامه رسالت ، به نقل از رئيس پليس مبارزه با مواد مخدرآذربايجان غربی نوشته « براساس آمارهای رسمی کشورساليانه ۷۵۰ تن مواد مخدردرکشورمصرف می شود. »


به نوشته اين روزنامه سرهنگ قاسم رشيد نژاد درهمايش « ايدز و اکستازی طاعون نوين قرن » گفته است : تعداد يک ميليون و۲۰۰ هزارنفرآماررسمی معتادان و ۸۰۰ هزارنفرمعتاد تفننی درکشوراعلام شده است که اين موضوع برای کشوريک آمارتکان دهنده است.


به نوشته رسالت ، اين مقام نيروی انتظامی همچنين گفته « اگر تمام آحاد جامعه به خصوص دانشجويان و مسئولان با برنامه های نيروی انتظامی همراه نباشند به هيچ طريقی نخواهيم توانست اين توطئه فرهنگی را که با رواج قرص های اکستازی و روانگردان و روابط غيرشرعی بين جوانان شروع شده مهارکنيم. »


«انفجار سالمندی در راه است»


روزنامه جام جم ، در گزارشی با عنوان « انفجار سالمندی در راه است » گزارش داده که جمعيت سالمند کشور حدود ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر است، اما تا ۱۰ سال آينده جمعيت جوانسال کشور تبديل به ميانسالان می‌شوند ، و پديده سالخوردگی در ايران به عنوان يکی از مهم‌ترين چالش‌های فراروی آينده خواهد بود.


به نوشته اين روزنامه ، با توجه به هرم جمعيتی کشور تا ۲۰ سال آينده ايران با انبوه جمعيت سالمند مواجه خواهد شد که هنوز فرصت برنامه ريزی و ايجاد ساختار مناسب خدمات دهی برای آنها وجود ندارد.


جام جم تاکيد کرده « افزايش جمعيت سالمند ، نياز به تدوين برنامه جامع و ملی دارد و اين امر بسيار ضروری است. »


«۲۰ ميليون بيسواد و کم سواد در کشور»


روزنامه کارگزاران ، از وجود ۲۰ ميليون بيسواد يا کم سواد در کشور خبر داده ، و نوشته « با گذشت ۳۰ سال از اجرای نهضت سوادآموزی در کشور همچنان ۲۰ ميليون نفر بيسواد و کم‌سواد در کشور وجود دارند. »


اين روزنامه ، به نقل از معاون آموزشی نهضت سوادآموزی نوشته « افرادی که تحصيلات‌شان پايين‌تر از پنجم ابتدايی است بالغ بر ۱۰ ميليون نفر در کشور هستند، و اگر کم‌سوادان را هم به بيسوادان اضافه کنيم حدود ۲۰ ميليون نفر مشمول برنامه‌های سوادآموزی قرار می‌گيرند.


کارگزاران به نقل از مقام رسمی نوشته « بيسوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۵۰ سال، ۴ ميليون نفر از جمعيت کل کشور را تشکيل می‌دهند، و حدود يک ميليون نفر از آنان در گروه سنی ۱۰ تا ۳۰ سال هستند. »


XS
SM
MD
LG