لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه سرمايه ، خبر داده که بازارهای اصفهان ، تبريز و مشهد در اعتراض به قانون جديد ماليات بسته شده اند.


به نوشته اين روزنامه « پس از آنکه بازار طلا و جواهر در اصفهان در اعتراض به قانون ماليات بر ارزش افزوده تعطيل شد ، از ديگر شهرهای بزرگ کشور خبر می رسد بازاريان ، تعطيلی را به عنوان راه مقابله با قانون ماليات بر ارزش افزوده برگزيده اند. »


سرمايه خبر داده که پس از اصفهان خبر تعطيلی بازار و اعتصاب بازاريان امروز از شهرهای مشهد ، تبريز ، شيراز و بخشی از بازار تهران هم به گوش رسيد ، و براساس خبرهای رسيده از مشهد ، بازار زرگران اين شهرروز گذشته را در تعطيلی گذرانده است.


به نوشته اين روزنامه فعالان بازار طلا و جواهر که در اعتصاب و تعطيلی کسب و کار خود به اين دليل پيشرو بودند حالا صنوف ديگر را هم در کنار خود می بينند به طوری که فروشندگان لوازم خانگی و ديگر صنف ها يکی يکی به جمع اعتراض کنندگان اضافه می شوند.


تعطيلی بازار چند شهر بزرگ تيران در اعتراض به اجرای ناگهانی قانون جديد « ماليات برارزش افزوده » از سوی دولت صورت می گيرد.


«حرکت های اجتماعی خنثی شدند»


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، به نقل از وزير اطلاعات نوشته که نا امنی های اجتماعی خنثی شده است.


اين روزنامه به نقل از غلامحسين محسنی اژه ای از سرکوب اعتراضات اجتماعی توسط وزارت اطلاعات خبر داده ، و نوشته است : در سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ و بخشی از سال ،۱۳۸۶ جنبش های کوچک با هدف ايجاد نا امنی قصد داشتند يک جنبش بزرگ را تشکيل دهند که مأموران اطلاعات بخش عمده ای از اين حرکت ها را متلاشی کردند.


به نوشته ارگان رسمی دولت ، وزير اطلاعات گرانی و تورم را قابل پيش بينی دانسته ، اما گفته « امسال همه جناح های سياسی ، خود را برای انتخابات رياست جمهوری در کشور آماده می کنند و در اين ميان دشمن تلاش می کند موضوع گرانی و تورم را در ميان قشرهای مختلف جامعه بزرگ جلوه دهد تا ثبات جامعه را آشفته کند. »


«سال سخت برای تامين آب و برق»


روزنامه جام جم ، به نقل از وزير نيرو نوشته « سال سختی را از نظر تامين آب و برق پيش رو داريم‌. »


به نوشته اين روزنامه پرويز فتاح روز سه شنبه شرايط پاييز امسال را حساس تر از تابستان دانسته ، و گفته است « هم‌اکنون عمق آب چاه‌ها کاهش يافته و سطح آب پشت برخی سدهای کشور به صفر رسيده است و بر اين اساس ، برنامه‌ريزی‌ها بايد دقيق و جدی و با حساسيت بيشتر انجام شود.»


جام جم به نقل از وزير نيرو نوشته که براساس پيش‌بينی‌های سازمان هواشناسی ، سال سختی را از نظر تامين آب و برق پيش رو است ، و شرايط پاييز امسال حساس تر از تابستان خواهد بود.


هديه ۱۰۰ ميليون تومانی مجلس را متشنج کرد


روزنامه جمهوری اسلامی ، خبر داده که به دنبال افشای پرداخت يک صد ميليون تومان به هر نماينده مجلس شورای اسلامی ، روز سه شنبه فضای مجلس متشنج بود.


به نوشته اين روزنامه محسن کوهکن سخنگوی هيات رئيسه در واکنش به افشای هديه ۱۰۰ ميليون تومانی به هر يک از نمايندگان مجلس هشتم در نطق رسمی ، از چنين هديه ای دفاع کرده و گفته اينکه برای نماينده ای که از شهرستان به تهران می آيد يک آپارتمان ۱۵۰ متری اجاره شود حرکت به سمت اشرافی گری نيست ، و با چنين مبلغی تنها حداقل های نيازهای نمايندگان مجلس تامين می شود.


اين روزنامه نوشته که بعد از پايان نطق کوهکن حسن کامران نماينده اصفهان به طرف او رفته و به شدت به اظهاراتش اعتراض کرد که اين اعتراض باعث شد که حدود ۳۰ نفر از نمايندگان اطراف اين دو جمع شوند و با دخالت ديگر نمايندگان اوضاع به حالت طبيعی بازگشته است.


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين نوشته که علی لاريجانی رئيس مجلس نيز پرداخت هديه ۱۰۰ ميليونی به نمايندگان مجلس را حداقل وظيفه مجلس برای تامين امکانات برای هر نماينده و خانواده اش در تهران عنوان کرده است.


۹ استاد اقتصاد خانه نشين شدند


روزنامه اعتماد ، تداوم باز نشستگی استادان دانشگاه را مورد توجه قرار داده و نوشته « بازنشستگی استادان دامن دانشگاه های اقتصاد را هم گرفت و جمعی از استادان صاحب نام اين حوزه را خانه نشين کرد. »


به نوشته اين روزنامه « در هفته گذشته دانشجويان دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه ۹ نفر از استادان باسابقه خود را بدرقه کردند تا در نبود تجربه و دانش آنها ترم تحصيلی خود را بگذرانند. »


اعتماد نوشته که خانه نشينی استادان اقتصاد نيز براساس همان آيين نامه ای صورت گرفته که پيش از اين شماری از استادان دانشگاه تهران را نيز بازنشستگ ناخواسته وادار کرده است.


XS
SM
MD
LG