لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه اعتماد ، گزارش رييس سازمان بازرسی کل کشور درباره وضعيت اقتصادی کشور به مسئولان قضايی و مجمع تشخيص مصلحت را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « آمار وزير معزول محمود احمدی نژاد از وضعيت کشور در منطقه ، مسوولان دو نهاد نظارتی و قضايی را حيرت زده کرد. »


اين روزنامه « گزارش سازمان بازرسی » را پاسخی به آمارهای ارايه شده از سوی رئيس جمهوری اسلامی در برنامه زنده تلويزيونی اخيرش دانسته است.


به نوشته اعتماد « ۱۲ ساعت پس از آنکه احمدی نژاد در گفت وگوی زنده تلويزيونی وضعيت اقتصادی کشور را مطلوب توصيف کرد ، مصطفی پورمحمدی که سابقه دو سال حضور در کابينه احمدی نژاد را در کارنامه خود دارد ، توماری را در نشست مشترک مسوولان قضايی و دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام منتشر کرد که طی آن نشان می داد ايران بيشترين نرخ تورم و بيکاری در منطقه را به خود اختصاص داده است. »


پورمحمدی در گزارش خود نوشته « ايران در رتبه دوازدهم فساد دنيا قرار گرفته ، و از نظر توزيع درآمد بدترين وضعيت را در منطقه داراست. »


تورم در مرز ۳۰ درصد


روزنامه سرمايه ، از افزايش تورم در کشور طی ماه گذشته خبر داده ، و با استناد به گزارش بانک مرکزی نوشته « ميزان تورم شهريورماه سال ۸۷ نسبت به شهريورماه سال ۸۶ معادل ۲۹.۴ درصد اعلام شده است. »


به نوشته اين روزنامه ، بانک مرکزی در تازه ترين گزارش خود درباره وضعيت تورم در کشور اعلام کرد « شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران براساس سال پايه ۱۳۸۳ و بررسی تغييرات قيمت ۳۵۹ قلم کالا و خدمات در شهريورماه ۱۳۸۷ نشان می دهد ميزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به شهريورماه سال ۸۷ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به شهريورماه سال ۸۶ معادل ۲۳.۳ درصد است. »


سرمايه همچنين نوشته ، بانک مرکزی تاکيد کرده که « نرخ تورم شهريورماه ۸۶ معادل ۱۷.۹ درصد بوده که هم اکنون اين رقم به ۲۹.۴ درصد رسيده است. »


«چرا دولت عقب نشست»


روزنامه کيهان ، با انتشار يادداشتی اعتصاب اصناف در بازارهای چند شهر بزرگ ايران را به « دشمنان بيرونی نظام » ربط داده ، و از عقب نشينی دولت در اخذ ماليات بر ارزش افزوده از بازاريان کشور انتقاد کرده است.


اين روزنامه نوشته « عقب نشينی دولت از اجرای اين قانون به فرار اقشار پردرآمد و ثروتمند از پرداخت ماليات با توسل به اقداماتی نظير اعتصاب و اعتراض صنفی منجر خواهد شد ، و اين تعويق به اقتدار دولت که تبلور و نماينده اقتدارملی است آسيب جدی می رساند. »


کيهان همچنين ضمن رد درخواست های اصناف معترض در شهرهای بزرگ ، خطاب به مقامات دولت نوشته « اگر طلافروشی ها دست از کار بکشند چه آسيب جدی و غيرقابل تحملی به جامعه وارد می شود ؟ نان شب کدام قشر قطع می شود؟ و کدام کار ضروری برزمين می ماند؟ »


برکناری وزيران بدون استيضاح


روزنامه جام جم ، از تصويب آيين نامه جديد مجلس درخصوص استيضاح رييس جمهور و وزرای دولت خبرداده است.


به نوشته اين روزنامه « براساس تصويب مجلس چنانچه ۱۰ نماينده استنکاف از اجرای قانون از سوی رئيس‌جمهور يا وزير يا مسوولان دستگاه‌های زيرمجموعه آنان را اعلام کنند ، و مجلس ۳ بار رای به احراز تخلف دهد ، رای سوم به منزله درخواست استيضاح مسوول مربوطه خواهد بود. »


در ساز و کار جديد ، کميسيون‌های مجلس حق دارند حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز با دعوت از رئيس‌جمهور يا نماينده تام‌الاختيار وی يا وزير ، و همچنين تمام يا تعدادی از نمايندگان متقاضی ، موضوع را رسيدگی و با اظهارنظر صريح ، گزارش خود را برای قرائت در مجلس به هيات‌رئيسه ارسال کنند.


به گزارش جام جم بنابر آئين نامه جديد « چنانچه پاسخ‌های هر وزير به سوالات نمايندگان ۳ بار با تشخيص اکثريت مجلس قانع‌کننده نباشد ، در مرحله سوم رای مجلس به قرار رای عدم اعتماد خواهد بود ، و رئيس‌جمهور بايد وزير جديدی به مجلس معرفی کند. »


مخالفت شورای نگهبان با افزایش ظرفیت دانشگاه ها


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، به نقل از سخنگوی شورای نگهبان از مخالفت اين شورا با طرح دوفوريتی افزايش ۱۰ درصدی ظرفيت دانشگاه ها خبر داد.


به نوشته اين روزنامه ، عباسعلی کدخدايی در اين باره گفته « اين طرح با حضور نمايندگانی از مجلس و دولت در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفته ، و از سوی شورا رد شد. »


طرح دوفوريتی افزايش ظرفيت دانشجو در دانشگاه‌های مادر و مهم دولتی در سال ۱۳۸۷ پس از اجرای طرح بومی گزينی وزارت علوم ، و عدم راهيابی تعداد زيادی از کنکوری ها به دانشگاه ، هفته گذشته توسط مجلس شورای اسلامی در پاخ به اعتراض داوطلبان محروم شده از تحصيل ، تصويب شده بود.


XS
SM
MD
LG