لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه کارگزاران ، ضمن انتشار انتقادات تند محمد خاتمی از کارنامه دولت احمدی نژاد از ورود رييس جمهور سابق ايران به عرصه انتخابات سال آينده خبر داد.


اين روزنامه با اشاره به اين که « برای نخستين بار است خاتمی با اطمينان از حضورش در انتخابات رياست جمهوری آينده خبر داده » ، در اين باره نوشته خاتمی در تازه‌ترين سخنرانی خود با صراحت بيشتری از کارنامه احمدی‌نژاد انتقاد کرد ، و از قرار گرفتن مبارزه با فقر و فساد و تبعيض در برنامه دولت آتی خود خبر داد.


به نوشته اين روزنامه خاتمی در سخنرانی خود درباره کارنامه دولت احمدی نژاد گفته « مردم و کسانی که می‌خواهند در انتخابات حضور يابند ، مطمئن باشند با وضعيتی که در حال حاضر داريم هيچ دولتی هرچند کارآمد باشد ، نمی‌تواند با هيچ معجزه‌ای وضع را به چهار سال پيش برگرداند. »


به گزارش کارگزاران خاتمی همچنين با خطاب قرار دادن شورای نگهبان و نهادهای نظارتی بر انتخابات رياست جمهوری گفته « به‌گونه‌ای نظارت کنيم که مردم آزادانه انتقاد کنند نه اينکه نظارت را طوری معنا کنيم که گويی تعيين می‌کنيم مردم به چه کسانی رای بدهند! اين خلاف قانون اساسی است. »


اول در منطقه چهارم در جهان


روزنامه جام جم ، به نقل از تازه ترين گزارش صندوق بين المللی پول نوشته است : نرخ تورم ايران در سال جاری بالاترين ميزان در ميان ۱۴ کشور منطقه خاورميانه و چهارمين نرخ تورم بالا در ميان ۱۸۳ کشور جهان خواهد بود.


به گزارش اين روزنامه صندوق بين المللی پول در گزارش چشم انداز اقتصادی جهان ، درباره اقتصاد ايران نوشته « نرخ تورم ايران در سال ۸۷، بالاترين ميزان خود را شاهد خواهد بود و تا پايان سال ۱۳۹۲ نيز بيشترين ميزان را خواهد داشت. »


به نوشته جام جم ، صندوق بين المللی پول بالاترين ميزان نرخ تورم ايران در سال جاری را در حالی ۲۶ درصد اعلام کرده که روز پنجشنبه بانک مرکزی نرخ تورم را ۳۰ درصد اعلام کرده است.


دلسوزی برای گرگ ها


روزنامه ايران ، اظهارات فرمانده نيروی انتظامی در نماز جمعه تهران را مورد توجه قرار داده ، و از قول وی نوشته « برخی انتقاد می کنند که نوع برخوردهای نيروی انتظامی حقوق شهروندی را ضايع می کند در حالی که اين نوع انتقاد از نيروی انتظامی دلسوزی برای گرگ هاست. »


به نوشته اين روزنامه احمدی مقدم با اشاره به افزايش انتقاد ها از نيروی انتظامی گفته « گاهی نخبگان و اصحاب قلم با مقايسه ما با جوامع غربی از ما انتقاد می کنند ، اين در حالی است که اساساً مبانی ما متفاوت است و برای مثال امنيت در جامعه ما مبتنی بر ارزش های دينی است. »


به گزارش اين روزنامه فرمانده نيروی انتظامی در اظهارات خود از دائمی شدن طرح های امنيت اجتماعی و اخلاقی در کشور نيز خبر داده است.


طرح تحول اقتصادی امسال اجرا نمی شود


روزنامه سرمايه ، به نقل از مخبر کمسيون ويژه طرح تحول اقتصادی در مجلس از عدم اجرای اين طرح در سال جاری خبر داده ، و نوشته « با توجه به کارشناسی های اعضای کميسيون و ابهاماتی که هنوز در نحوه و چگونگی اجرای جزئيات طرح تحول اقتصادی وجود دارد، نظر کميسيون اين است که اجرای اين طرح تا پايان امسال ممکن نيست. »


به نوشته اين روزنامه کاظم دلخوش با اعلام اين خبر همچنين گفته « در اين که تحول اقتصادی بايد در کشور رخ بدهد شکی نيست اما در بحث های کارشناسی نظراتی وجود دارد که تا اين نظرات تامين نشود طرح قابليت اجرا ندارد. »


اقتصاد صدقه ای هنر نيست


روزنامه اعتماد ، انتقاد شديد آيت الله جوادی عاملی از دولت نهم را مورد توجه قرار داده و به نقل از وی نوشته « اداره کشور با کميته امداد و اقتصاد صدقه يی هنر نيست و بايد زمينه زندگی عزتمندانه مردم را فراهم کنيم. »


اين روزنامه همچنين از قول اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نوشته « اينها از افزايش کمک های خود به مردم احساس خوشوقتی می کنند، در حالی که زمانی بايد خوشوقت باشيم که اين گونه کمک ها کم باشد و مردم با احترام زندگی کنند نه ترحم. »


به گزارش اعتماد اين روحانی همچنين گفته « سيرکردن مردم با صدقه کاری ندارد، اما هنر اين است که برای خودکفايی و اشتغال برنامه ريزی و اقدام کنيم. »


انتقاد از احتمال حضور زنان در ورزشگاه ها


روزنامه جمهوری اسلامی ، با اشاره به اظهارات رييس فدراسيون فوتبال درباره احتمال فراهم شدن حضور زنان در ورزشگاه ها ، حتی سخن گفتن از چنين احتمالی را ضد دين خوانده و از آن انتقاد کرد.


اين روزنامه با انتشار بخشی از سخنان علی کفاشيان نوشته « بعضی مسئولان متوجه دلايل شرعی و اجتماعی مخالفت مراجع معظم تقليد با حضور زنان در ورزشگاه ها نيستند ، والا اينگونه اظهار نظر نمی کردند. »


روزنامه جمهوری اسلامی ، همچنين خطاب به مسولان کشور نوشته « آنان درصدد فراهم کردن امکانات برای زنان هستند کاری کنند که زنان برای تماشای مسابقات در ورزشگاه های مخصوص زنان شرکت کنند نه ورزشگاه های مردان. »


XS
SM
MD
LG