لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه سرمايه ، از افزايش صددرصدی فشار دولت بر روزنامه نگاران خبر داده ، و نوشته « بنا بر گزارش انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران بررسی وضعيت روزنامه نگاران در تابستان ۸۷ نشان می دهد فشارهای دولت در اين سه ماه به طور ۱۰۰ درصدی افزايش داشته به نحوی که هر ۱۸ ساعت يک بار حقوق روزنامه نگاران مورد تعرض قرار گرفته است. »


اين روزنامه با استناد به گزارش انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران نوشته « مسئولان کشور از وزرا گرفته تا مشاوران رييس جمهور و استانداران وفرمانداران ، و مديران کل در استان ها در مسند نهی وعتاب به روزنامه نگاران قرار گرفته و عرصه رابر امنيت شغلی و حرفه ای برای روزنامه نگاران تنگ کرده اند. »


به نوشته اين روزنامه از مجموع ۱۳۰ خبرمنتشر شده در روزنامه ها ، خبرگزاری ها و سايت های قانونی و فعال طی تابستان امسال در خصوص وضعيت روزنامه نگاران و مطبوعات کشور ۱۲۱ مورد با حق برخورداری از انتشار آزاد مطبوعات ، امنيت شغلی و حرفه ای برای روزنامه نگاران ، و امنيت قضايی برای روزنامه نگاران در محاکم دادگستری در تعارض بوده است.


سرمايه نوشته که در گزارش انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران ، تاکيد شده که ايجاد محدوديت های قانونی از سوی دولت نهم برای روزنامه نگاران و مطبوعات نيز روند روبه رشدی داشته ، به نحوی که تغيير قانون مطبوعات نيز در دستور کار دولت قرار گرفته است.


کشته شدن ۴ نفر در سيستان و بلوچستان


روزنامه جام جم ، از کشته شدن چهار مرد مسلح وابسته به گروه عبدالمالک ريگی که در ماجرای ربودن ۱۶ نظامی ، و همچنين حادثه تاسوکی نقش داشتند ، خبر داده است.


اين روزنامه به نقل از دبيرخانه شورای تامين سيستان و بلوچستان نوشته « چهار نفر از يک تيم مسلح که برای انجام عمليات به داخل کشور نفوذ کرده بودند در عمليات مشترک قرارگاه عملياتی فتح و نيروهای اطلاعاتی کشته شدند. »


جام جم يکی از کشته شدگان اين درگيری مسلحانه را « مسوول اين تيم و احمد وفايی » معرفی کرده ، و وی را به شرکت در چند عمليات گروگان گيری و تروريستی متهم کرده است.


افزايش آمار مبتلايان به ايدز در ایران


روزنامه کارگزاران ، به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان از افزايش تعداد مبتلايان به بيماری ايدز به بيش از ۱۸ هزار نفر در کشور خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه تا تاريخ اول مهر ۸۷ در مجموع ۱۸هزار و۳۲۰ نفر مبتلا به اچ‌ای‌وی و ايدز در کشور شناسايی شده‌اند که ۹۳.۷ درصد آنان را مردان ، و ۶.۳ درصد را نيز زنان تشکيل می‌دهند.


بنا بر گزارش کارگزاران « ۲۸۰۰ نفر از کل افراد مبتلا به بيماری ايدز در ايران تاکنون فوت کرده‌اند. »


تجمع اعتراضی معلمان


روزنامه جمهوری اسلامی ، تجمع اعتراضی تعداد زيادی از معلمان حق التدريسی در مقابل مجلس را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « جمعی از معلمان حق التدريسی در اعتراض به خلف وعده وزير آموزش وپرورش در استخدام آنان روز سه شنبه در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. »


اين روزنامه علت تجمع معلمان معترض را « عدم صدور حکم استخدامی ۵ هزار معلم حق التدريسی » دانسته ، و نوشته « در بهمن سال ۸۶ قرار بود که حکم استخدامی ۵ هزار معلم حق التدريسی صادر شود که اين موضوع اتفاق نيفتاد. »


روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به اينکه وعده وزير آموزش و پرورش در شهريور امسال مبنی بر صدور حکم استخدام اين معلمان تاکنون عملی نشده ، نوشته « مردم حساب ويژه ای بر اظهارات مقامات دولت باز می کنند و درست نيست مسولان خلف وعده کنند. »


200هزار تومانی؛از اول آبان


روزنامه کيهان ، به نقل از يک منبع آگاه در بانک مرکزی خبر داده که ایران چک های ۲۰۰ هزار تومانی از اول آبان ماه وارد بازار خواهند شد.


اين روزنامه نوشته « مشخصات فنی اين ايران چک همانند ايران چک های ۵۰ و ۱۰۰هزارتومانی است ، و کاغذ استفاده شده در آن همان کاغذ اسکناس است. طرح روی اين چک ۲۰۰هزار تومانی طرح سد کارون سه بوده ، و طرح واترمارک آن تمثال فردوسی است. »


به نوشته کيهان ، یک مقام آگاه در بانک مرکزی به اين روزنامه گفته « ايران چک های ۵۰۰ هزارتومانی نيز به احتمال زياد از سال آينده وارد بازار می شود. »


بازداشت ۴ درويش در کرج


روزنامه اعتماد ، بازداشت تعدادی از دراويش گنابادی درشهر کرج را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « چهار تن از دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی با نام های سياوش ساکی ، مرتضی سپندار ، امين صفاری ، و هادی اباذری در کرج بازداشت شدند. »


به نوشته اين روزنامه ، اين چهار درويش گنابادی عصر روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه از سوی نيروهای انتظامی و اطلاعاتی در مقابل حسينيه دراويش در کرج دستگير ، و به بند ۶ زندان رجايی شهر منتقل شده اند.


XS
SM
MD
LG