لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه کارگزاران ، هشدار علی کردان خطاب به ائمه جمعه کشور درباره رشد جنبش های اجتماعی را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « در شرايطی که علی کردان ، در يک قدمی استيضاح قرار دارد و مخالفان او در مجلس از تقديم طرح استيضاح وی با ۲۸ امضا به هيات‌رئيسه خبر داده اند ، وی طی سخنانی در جمع ائمه جمعه سراسر کشور نسبت به فعال شدن جنبش‌های اجتماعی به‌شدت هشدار داد. »


به نوشته اين روزنامه « وی در سخنان خود از خطر تبديل جنبش‌های اجتماعی به چالش‌های امنيتی سخن گفته و مهم‌تر آنکه اقدامات جريان‌های دموکراسی‌خواه و مدافع حقوق بشر و نيز فعالان اينترنتی و روشنفکران را بخشی از اين چالش‌ها معرفی کرده است. »


به گزارش اين روزنامه وزير کشور در هشدار خود به ائمه جمعه کشور گفته « چالش‌هايی در حال شکل‌گيری است که اگر به هرکدام از آنها بی‌توجهی شود ، می‌تواند به معضلی امنيتی تبديل شود. شايد جنس اوليه‌ بعضی از چالش‌ها امنيتی نباشد و موضوعی اجتماعی، سياسی يا اقتصادی باشد، ولی استمرار آن به چالش امنيتی برای ايران تبديل می‌شود. »


به نوشته کارگزاران ، علی کردان « جنبش های قومی ، مذهبی ، حقوق بشری ، صنفی و اقتصادی را از جمله جنبش هايی دانست که به چالش های امنيتی تبديل می شوند ، و از ائمه جمعه و مسولان کشور خواست تا برای حفظ نظام با اين گونه جنبش ها مبارزه کنند. »


نرخ تورم درجهان کاهش يافت در کشور افزايش


روزنامه سرمايه ، در گزارشی به افزايش نرخ تورم در ايران و کاهش جهانی آن پرداخته ، و نوشته « تبليغات دولت نهم همواره بر اين بهانه متمرکز بوده است که شتاب گرفتن نرخ تورم جهانی عامل اصلی افزايش تورم داخلی است ، اما هم اکنون که نرخ تورم جهانی با کاهشی سه و يک دهم درصدی مواجه شده ، نرخ تورم در ايران بيش از ۲۹ درصد افزايش داشته است.


به نوشته اين روزنامه « افزايش قيمت برخی کالاهای وارداتی ايران در سال گذشته يک موج زودگذر بوده که هم اکنون فروکش کرده است و اين موضوع نمی تواند کوچکترين نقشی در افزايش قيمت ها و تورم در کشور داشته باشد. »


سرمايه همچنين نوشته « اگر نرخ تورم ايران در بالاترين حد يک دهه اخير قرار دارد، علت اصلی آن را بايد در هر جايی از جمله رشد شديد نقدينگی و سياست های مالی و پولی دولت نهم جست نه در قيمت های جهانی. »


نشانه های ناامنی حقوقی


روزنامه کيهان ، از قول رييس قوه قضاييه نوشته « افزايش دروغ گويی ، اختلافات و تخلفات نشانه بيماری و ناامنی حقوقی در جامعه است. »


به نوشته اين روزنامه هاشمی شاهرودی گفته « اين امر بايد باعث حساسيت و دغدغه مجلس، دولت، قضات، نهادهای مسئول و مسئولان عالی نظام باشد که چرا اين گونه شده و راهکار حل مشکل که روز به روز افزايش می يابد، چيست. »


به گزارش اين روزنامه رييس قوه قضاييه همچنين اعلام کرده است که هرسال « حدود ۸ تا ۹ ميليون پرونده وارد دستگاه قضايی می شود و اگر پرونده های تعزيرات، ديوان عدالت اداری و اصناف را در نظر بگيريم اين تعداد به ۲۰ ميليون پرونده می رسد. »


اعدام يک نفر در اصفهان


روزنامه اعتماد از اعدام يک مرد در زندان مرکزی اصفهان خبر داده است.


به نوشته این روزنامه « مردی با نام اميد که به جرم قتل در ۲۷ آذر سال ۸۱ در دادگاه اصفهان به قصاص محکوم شده بود سحرگاه روز چهارشنبه به دار آويخته شد. »


يک استيضاح ديگر


روزنامه جام جم ، ضمن انتشار خبر تقديم استيضاح علی کردان از سوی نمايندگان به هيات رييسه مجلس از استيضاح يکی ديگر از وزاری کابينه محمود احمدی نژاد خبر داد.


به نوشته سليمان جعفرزاده ، رئيس کميسيون اجتماعی مجلس از ارائه طرح استيضاح وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۴۰ امضا و تقديم آن به هيات رئيسه خبر داد.


جام جم نوشته « سليمان جعفرزاده در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که طرح استيضاح وزير‌ارتباطات و فناوری اطلا‌عات، تقديم هيات رئيسه شده است. »


کشف گور دسته جمعی در مشهد


روزنامه آفتاب يزد ، از کشف يک گور دسته جمعی در يکی از محلات مشهد خبر داده ، و نوشته صبح روز سه‌شنبه در حالی که تعدادی از کارگران در محدوده پنجره پايين خيابان مشهد مشغول عمليات حفاری بخشی از خيابان بودند ، يک گور دسته جمعی کشف کردند.


به نوشته اين روزنامه « استخوان چندين انسان که به نظر می‌رسد، سال‌ها از مرگ آن‌ها می‌گذرد، در اين گور دسته‌جمعی کشف شده است. »


به نوشته آفتاب يزد « مسولان قضايی و انتظامی مشهد با حضور در محل کشف اين گور دسته جمعه تمامی استخوان های کشف شده را به اداره پزشکی قانونی منتقل کرده اند » ، و هنوز اطلاع دقيقی راجع به زمان و نحوه مرگ اين افراد منتشر نشده است.


XS
SM
MD
LG