لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه سرمايه ، از رکورد شکنی قيمت مواد خوراکی در شهريورماه خبر داده ، و نوشته « شاخص بهای مواد خوراکی در شهريورماه امسال به رغم تمامی وعده ها و شعارهای مسوولان دولتی ، باز هم افزايش يافت. »


اين روزنامه با اشاره به آمارهای ارايه شده از سوی بانک مرکزی نوشته « شاخص بهای مواد خوراکی در شهريورماه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۱.۴ درصد افزايش يافته که اين امر نشان از فشاری دارد که جامعه ايرانی برای تامين اصلی ترين نياز خود تحمل کرده است. »


به گزارش اين روزنامه « شاخص بهای مواد خوراکی در سه ماهه تابستان امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به طور متوسط ۳۵ بيش از درصد افزايش يافت.اين شاخص در تيرماه امسال ۳۱.۲ ، در مردادماه ۳۵ ، و در شهريورماه ۴۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. »


سرمايه ضمن انتشار اين گزارش از قول قائم مقام سابق وزارت امور اقتصادی و دارايی نوشته « رفتار اقتصادی بی برنامه و ضداقتصاد دولت نهم نشان داده بايد طی ماه های آينده نيز در انتظار اوج گيری دوباره تورم بود ، و هزينه بی برنامگی اقتصادی دولت نهم را بايد مردم بپردازند. »


انتقاد از محدوديت اختيارات رئيس جمهور


روزنامه اعتماد ، اظهارات سيد محمد خاتمی درباره شرکت در انتخابات رياست جمهوری را مورد توجه قرار داده ، و از قول وی نوشته « رئيس جمهور بايد در اجرای وظيفه خود به عنوان ناظر اجرای قانون اساسی ضمانت اجرايی لازم را در اختيار داشته باشد ، و گرنه صلاح نيست که بيايد. »


به نوشته اين روزنامه خاتمی با انتقاد از شرايط و محدود بودن اختيارات رييس جمهور در ايران در جمع دانشجويان گفته « اگر کسی می تواند با اختيارات موجود به عنوان رئيس جمهوری در اجرای کامل قانون اساسی موفق باشد ، بايد وارد صحنه شود ، وگرنه صلاح نيست که بيايد. »


اعتماد همچنين از قول خاتمی نوشته « اين وضع ، وضع مناسب ايران و جامعه ايرانی نيست و بايد تغيير کند.اگر کسی در اين رابطه حرف می زند قصد تضعيف ندارد. بايد اعتماد از دست رفته مردم را مجدداً جلب کرد. »


«به اصول بازگرديد»


روزنامه جمهوری اسلامی ، در سرمقاله روز یک شنبه خود « برگزاری مختلط مسابقات سوارکاری در تهران » ، و پخش آن از تلويزيون را دستمايه انتقاد قرار داده ، و نسبت به استفاده از واژه اصولگرايی توسط دولت نهم و حاميان اش اعتراض کرده است.


اين روزنامه همچنين نوشته « اخبار ديگری از قبيل کاهش سن اعتياد در کشور ، و مشاهداتی از قبيل گسترش بدحجابی و بی بندوباری و فساد اخلاق ، و ساير ناهنجاری های اجتماعی نيز هشدارهائی هستند که صدای آژير خطر را قوی تر به گوش می رسانند. »


نويسنده سرمقاله اين روزنامه تاکيد کرده « وضع نابسامان حجاب به شکل بسيار حاد و هشدار دهنده ای حالت غيرعادی پيدا کرده ، و فساد آشکار و پنهان ناشی از اين وضعيت نسل جديد را به شدت تهديد می کند ، و آنچه در اين ميان بيش از هر چيز ديگر نگران کننده است اين است که اين آفت ها در دوران حاکميت اصولگرايان درحال گسترش است. »


روزنامه جمهوری اسلامی در پايان سرمقاله خود از مسولان دولت خواسته هرچه زودتر ضمن بازگشت به ارزشها و اصول اسلامی در مواضع و سياست های خود تجديد نظر کنند.


«کشته شدن معاون عبدالمالک ريگی»


روزنامه کيهان ، از قول فرمانده قرارگاه رسول در سیستان و بلوچستان از کشته شدن ۴ نفر از نزديکان عبدالمالک ريگی رهبر گروه جندالله در این استان خبر داده است.


اين روزنامه از قول بهرام نوروزی نوشته « طی درگيری پرسنل اداره کل اطلاعات استان سيستان و بلوچستان با پشتيبانی قرارگاه عملياتی فتح و يگان تکاور مستقر در منطقه شور و کورين از توابع شهرستان زاهدان ، يک تيم از گروه عبدالمالک ريگی متلاشی شد. »


به نوشته کيهان « در اين درگيری احمد فانی يکی از معاونان ريگی ، ناصر شه بخش ، و دو نفر ديگر که هويتشان هنوز مشخص نشده ، کشته شده اند. »


غرق شدن 406 نفر


روزنامه رسالت ، از غرق شدن ۴۰۶ نفر در سواحل ايران خبر داده ، و نوشته « درشش ماهه اول سال جاری درسه استان مازندران ، گيلان ، و خوزستان ۴۶۰ نفر بر اثرغرق شدگی جان خود را ازدست دادند. »


به گزارش اين روزنامه ۲۱۹ نفر از غرق شدگان در استان مازندران ، ۷۸ نفرمربوط در استان گيلان ، و۱۶۳ نفر در استان خوزستان غرق شده اند.


رسالت نوشته که بنا بر آمار پزشکی قانونی ، بيشترين آمار غرق شدگی مربوط به استان مازندران شامل ۲۸ نفر در بهار ، و۱۹۱ نفردرتابستان بوده است.


XS
SM
MD
LG