لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه کيهان ، از قول وزير کار و امور اجتماعی از افزايش تعداد بيکاران خبر داده ، و نوشته « نرخ بيکاری در کشور دو رقمی خواهد ماند. »


به نوشته اين روزنامه ، محمد جهرمی در رابطه با افزايش نرخ بيکاری در سال جاری بانک مرکزی را مقصر دانسته ، و گفته « سياست های انقباضی بانک مرکزی موجب بروز مشکلات بسياری برای توليد ، کارگران و به خصوص سرمايه در گردش واحدهای توليدی شد به طوری که براساس آخرين آمارهای منتشره ازسوی مسئولان تامين اجتماعی ، در ۶ ماهه نخست سال جاری بيش از ۲۵۰ هزار نفر از کارگران بيکار شده اند. »


اين روزنامه در عين حال از قول وزير کار نوشته « افزايش نرخ بيکاری و آمارهای ارايه شده جدا از آمار مربوط به بيکاری بخشی از کشاورزان است که به دليل خشکسالی سال جاری اتفاق افتاده است. »


لایحه دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی


روزنامه اعتماد ، افزايش قيمت حامل های انرژی در لايحه دولت را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « بر اساس لايحه مقدماتی هدفمند کردن يارانه ها ، دولت بايد قيمت حامل های انرژی را ظرف سه سال اصلاح کند به طوری که قيمت آب و برق معادل قيمت تمام شده ، و بنزين با نرخ فوب خليج فارس عرضه شود. »


اين روزنامه در گزارش خود با اشاره به اين که لایحه افزايش قيمت های انرژی از سوی دولت ۲۰ روز پيش به مجلس شورای اسلامی ارسال شده ، نوشته که بر اساس اين لايحه ، قيمت فروش داخلی بنزين ، نفت ، گاز، نفت کوره ، نفت سفيد ، و گاز مايع متناسب با قيمت فوب خليج فارس ، و شرايط اقتصادی کشور به گونه ای تعيين می شود که پس از سه سال از ابلاغ اين قانون قيمت حامل های انرژی در ایران حداکثر 10 درصد ارزان تر از قيمت های فوب خليج فارس باشد.


به گزارش اين روزنامه ، در حال حاضر قيمت بنزين فوب خليج فارس حدود ۱۳۰۰ تومان در هر ليتر است.


اعتماد نوشته « براساس اين لايحه قيمت فروش داخلی برق و آب هم به گونه ای تعيين می شود که حداکثر ظرف سه سال از ابلاغ اين قانون معادل قيمت تمام شده آن باشد. »


«تکليف هزاران ممنوع الخروج معلوم می شود»


روزنامه کارگزاران ، از برنامه ای برای تعيين تکيف هزاران ممنوع الخروج از کشور توسط قوه قضاييه خبر داده ، و نوشته يک هفته پس از آنکه اعلام شد بيش از ۱۰۰ هزار نفر در کشور ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله هستند ، روز يک شنبه معاون اول قوه قضائيه از برنامه اين قوه برای تعيين تکليف اين افراد در راستای حل مشکلات حقوقی اجرای سياست‌های کلی اصلی ۴۴ خبر داد.


به نوشته اين روزنامه ابراهيم رييسی گفته « با آموزش بيش از يکصد قاضی برای رسيدگی به پرونده های اقتصادی آيين‌نامه اجرايی رسيدگی دادگاه‌های تخصصی اقتصاد نيز تنظيم شده ، و در دستور کار جلسه مسوولان عالی قضايی قرار دارد. »


به گزارش کارگزاران ، معاون قوه قضائيه با اشاره به اين که « قبلا رسيدگی به اين پرونده ها تحت نظر دادستانی و سازمان ثبت اسناد و املاک بود » گفته است : تا تعيين تکليف کليه پرونده‌های باقيمانده بدون حکم قضايی مربوط به افراد ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله ،‌ کارشناسی‌های لازم توسط روسای کل دادگستری استان‌ها و دادستانی کل کشور ادامه می‌يابد.


رشد بدهی دولت به بانک ها


روزنامه سرمايه ، از رشد ۱۴۷ درصدی بدهی دولت به بانک ها خبر داده است.


اين روزنامه نوشته « بدهی دولت به بانک ها که در پايان سال ۸۳ رقمی بالغ بر ۳۶ هزار و ۷۹۳ ميليارد ريال بود با گذشت سه سال و در پايان سال ۸۶ به ۹۰ هزار و ۸۸۱ ميليارد ريال افزايش پيدا کرده است. »


به نوشته سرمایه « دولت علاوه بر بانک ها به بانک مرکزی نيز بدهکار است و بدهی دولت به بانک مرکزی تا پايان فروردين سالجاری ۱۰۱ هزار و ۷۸۵ ميليارد ريال بود که اين رقم تا پايان ارديبهشت همين سال به ۱۰۹ هزار و ۲۳۱ ميليارد ريال افزايش يافت. »


کمبود ۱۷ هزار مربی بهداشت


روزنامه جمهوری اسلامی ، اظهارات معاون سلامت وزارت آموزش پرورش درباره کمبود مربيان بهداشت درمدارس را مورد توجه قرار داده است.


اين روزنامه به نقل از اين مقام آموزش و پرورش نوشته «مدارس کشور همچنان با کمبود ۱۷ هزار مربی بهداشت روبرو است.درحالی که برابر استاندارد بايد به ازای هر ۷۵۰ دانش آموز يک مربی تمام وقت بهداشت در مدارس وجود داشته باشد اما اکنون تنها حدود سه هزار و ۹۰۰ مربی بهداشت در مدارس کشورفعاليت می کنند.»


روزنامه جمهوری اسلامی ، همچنين از قول معاون سلامت آموزش و پرورش نوشته « از تعداد داشته هايمان در اين حوزه در شروع سال تحصيلی با بازنشستگی هزار تن از مربيان بهداشت در سطح کشور روبرو هستيم ، و بيش از يک هزارمربی بهداشت فعال نيز در مرز بازنشستگی قرار دارند. »


XS
SM
MD
LG