لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه کيهان ، از تشکيل ۶ دادگاه ويژه تخلفات مالياتی خبر داده ، و به نقل از رئيس سازمان امور مالياتی نوشته « راه اندازی دادگاههای مالياتی جزء برنامه های سازمان امور مالياتی کشور محسوب می شود. »


به نوشته اين روزنامه علی اکبر عرب مازار هدف از اجرای برنامه هايی با محور اصلاحات مالياتی ، طرح جامع مالياتی و ساير برنامه های مالياتی را « جلوگيری از فرار مالياتی » دانسته است.


کيهان با اشاره به ايجاد دادرسی مالياتی و دادگاه های مالياتی ، همچنين از قول رئيس سازمان امور مالياتی نوشته « تا به حال در کشور دادرسی مالياتی وجود نداشت. »


اعتراض ۱۷۰ استاد دانشگاه به نظام پذيرش دانشجو


روزنامه اعتماد ملی ، نامه ۱۷۰ استاد دانشگاه صنعتی شريف به شورای عالی انقلاب فرهنگی در اعتراض به نظام پذيرش دانشجو را منعکس کرده است.


به گزارش اين روزنامه « دقيقا يک هفته بعد از نامه هشدارآميز ۱۹۰ استاد کشور نسبت به شرايط آموزشی ، اين بار ۱۷۰عضو هيات علمی بزرگترين دانشگاه صنعتی کشور نسبت به اعمال طرح بومی گزينی در گزينش دانشجويان در کنکور سال۸۷ و ادامه آن در سال‌های آينده ابراز نگرانی کرده‌اند. »


به نوشته این روزنامه در اين نامه اعضای هيات علمی دانشگاه صنعتی شريف ، ضمن اعتراض به اجرای طرح گزينش بومی و محروم کردن دانشجويان شهرستانی از پذيرش در دانشگاه های ممتاز کشور ، تاکيد کرده اند که « محروم کردن يک داوطلب دارای استعداد شاخص از تحصيل در مکان‌ها يا دانشگاه‌های شاخص کشور و محصور نمودن او به بوم خويش بالا‌جبار ، خلا‌ف عدالت است. »


اعتماد ملی سرمقاله روز سه شنبه خود با عنوان « روز اعتراض » را نيز به افزايش اعتراض در حوزه های مختلف به عملکرد دولت اختصاص داده و با اشاره به اعتراض استادان ، سينماگران و برخی مقام های سياسی طی تنها روز دوشنبه ، نوشته « هر روز که از عمر دولت نهم می‌گذرد ، اعتراض به سياست‌های دولت در حوزه‌های مختلف ابعاد تازه‌تری می‌يابد. »


لايحه بنزين ۴۰۰ تومانی در راه مجلس


روزنامه خراسان ، از قول معاون برنامه ريزی و نظارت وزير نفت خبر داده که لايحه حذف سهميه بندی و عرضه بنزين ٤٠٠ تومانی به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.


به نوشته اين روزنامه اکبر ترکان روز دوشنبه اعلام کرد که سال آينده در صورت تصويب مجلس ، سهميه بندی بنزين حذف و بنزين با قيمت ٤٠٠تومان در هر ليتر عرضه خواهد شد.


روزنامه خراسان به نقل از آقای ترکان نوشته « پيش نويس اين طرح در کارگروه ويژه طرح تحول اقتصادی دولت به تصويب رسيده ، و به زودی برای تصويب نمايندگان به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد. »


معاون وزير نفت در عين حال گفته که حتی در صورت موافقت مجلس با عرضه بنزين ۴۰۰ تومانی و حذف سهميه بندی فعلی ، نظام کارت هوشمند سوخت همچنان اجرا خواهد شد چرا عرضه الکترونيکی بنزين ، کنترل مصرف سوخت در کشور را به دنبال دارد.


«برداشت ۴۶ ميليارد دلار اضافه از ذخیره ارزی»


روزنامه جمهوری اسلامی ، اظهارات حسن روحانی در خصوص برداشت بی رويه دولت از حساب ذخيره ارزی را مورد توجه قرار داده ، و به نقل از وی نوشته « اعلام خطر کرده بوديم اکنون چه کسی پاسخگوست. »


به گزارش اين روزنامه ، رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت نهم گفته « اگر دولت طبق قانون برنامه چهارم از درآمد ارزی استفاده می کرد امروز می بايست در حساب ذخيره ارزی ۱۵۰ ميليارد دلار پول ذخيره می شد ، اما دولت با برداشت بيش از ۴۶ ميليارد دلار اضافه بر بودجه کشور از حساب ذخيره ارزی طی سال های ۸۴ تا ۸۶ نه تنها موجب خالی شدن اين حساب شد بلکه هزينه آن نيز افزايش نقدينگی و تورم را در اقتصاد ايران در پی داشت. »


اين روزنامه نوشته که حسن روحانی با اشاره به اعلام خطر های قبلی افراد مطلع درباره برداشت های مکرر از ذخاير ارزی و آثار زيان بخش سياست های اقتصادی دولت نهم گفته است : امروز چه کسی مسئول اين فشارها بر مردم و شوک به اقتصاد ايران است ، چه کسی مسئول بی توجهی به تجربيات گذشته است ، از يک سوراخ چند بار بايد گزيده شويم تا کی بايد شاهد فرصت سوزی بود.


واکنش روزنامه دولت به احتمال عبور از احمدی نژاد


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت، با انتشار گزارشی به انتشار اخباری مبنی بر احتمال عبور اصولگرايان حاکم بر کشور از احمدی نژاد ، و معرفی نامزد ديگری در انتخابات آينده از سوی حاميان فعلی وی ، واکنش نشان داده است.


اين روزنامه عبور از احمدی نژاد را « واهی و غير واقعی » دانسته ، و به نقل از سخنگوی يک گروه به نام « جمعيت وفاداران انقلاب اسلامی » نوشته « بحث عبور از احمدی نژاد با محوريت ناطق نوری امری واهی می باشد که از سوی برخی از احزاب اصلاح طلب دامن زده می شود. »


روزنامه دولتی ايران همچنين به نقل از عليرضا زاکانی ، يک نماينده حامی دولت ، نوشته « همه ما اصولگرايان در يک کشتی نشسته ايم » و « پرهيز از تفرقه و به جان هم افتادن يک وظيفه جدی جريان اصولگراست. »


XS
SM
MD
LG