لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه سرمايه ، از بررسی حذف يارانه نان در وزارت بازرگانی خبر داده است.


اين روزنامه ، از قول مدير عامل شرکت بازرگانی دولتی ايران ، نوشته « هم اکنون با روند بهسازی نانوايی ها که با قفل شدن بانک ها لطمه خورده بود ، مشغول بررسی حذف يارانه نان در وزارت بازرگانی هستيم. »


به گزارش سرمايه اين مقام مسئول در وزارت بازرگانی زمان دقيقی برای حذف يارانه نان از سبد هزينه ها ی خانوار ايرانی اعلام نکرده است.


اين روزنامه همچنين نوشته قيمت نان از دو سال پيش در برخی از استانهای کشور افزايش يافته است و تاکنون بارها اين افزايش قيمت از سوی دولت تکذيب و غير قانونی اعلام شده است.


برخورد با بدحجابی زمستانی


روزنامه اعتماد ، از تشديد طرح های نيروی انتظامی و توقيف خودروهايی با سرنشينان بد پوشش خبر داده و از قول رييس مرکز اطلاع رسانی نيروی انتظامی نوشته « پس از اين طرح های امنيت اجتماعی و اخلاقی شديد تر و جدی تر اجرا خواهد شد. »


اين روزنامه به نقل از سرهنگ مهدی احمدی از توقيف خودروهايی خبر داده که سرنشينان آنها بدحجاب بوده اند ، و نوشته « هرچند توقيف خودروهای دارای سرنشين بدپوشش در سال گذشته نيز رواج داشته اما امسال زمان توقيف اين خودروها به دو ماه افزايش يافته است. »


به نوشته اين روزنامه نيروی انتظامی همچنين اعلام کرده که « سرنشينان خودروهای توقيف شده پس از دوماه به مراجع قضايی نيز معرفی می شوند. »


به نوشته اعتماد اين نيرو در آغاز فصل سرما به تمام توليدی های پوشاک تذکر داده از ارائه لباس های نامناسب خودداری کنند.


سال گذشته نيروی انتظامی پوشيدن چکمه بلند ، پالتو ، کاپشن کوتاه و لباس های زمستانی تنگ را از مصاديق بدحجابی اعلام کرد و با استفاده کنندگان از چنين لباس هايی تحت عنوان « طرح امنيت اجتماعی زمستانی » برخورد کرد.


«اعدام غير از قصاص است»


روزنامه جمهوری اسلامی ، اظهارات سخنگوی قوه قضاييه درباره بخشنامه رئيس قوه قضائيه درباره توقف اعدام متهمان زير ۱۸ سال را مورد توجه قرار داده ، و از قول عليرضا جمشيدی نوشته « اعدام غير از قصاص است و هيچ کدام از اين افراد در زمان اجرای حکم و مجازات کمتر از ۱۸ سال نداشته اند. »


به نوشته اين روزنامه ، آقای جمشيدی درباره نحوه اجرای اين بخشنامه و اظهارات معاون دادستان کل کشور درباره غير قانونی بودن اين بخشنامه ، اظهارات معاون دادستان را تائيد کرده اما گفته « در قوانين ما بين قصاص و ساير مجازات های اعدام تفاوت وجود دارد ، و براساس توافقی که از سوی رييس قوه قضاييه در اين رابطه شده است اعدام به غير از قصاص در سن زير ۱۸ سال به هيچ عنوان نداريم. »


در ايران بيش از ۱۳۰ نفر از کسانی که در سنين کودکی و نوجوانی قبل از ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده اند ، هم اکنون منتظر اعدام هستند که حکم اعدام برخی آز آن ها طی ماه های اخير اجرا شده است.


اتهامات و هشدار وزارت ارشاد به خبرنگاران


روزنامه کيهان ، با انتشار اطلاعيه ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط خبرنگاران ایرانی با فعاليت شبکه بی بی سی را غير قانونی اعلام کرد.


اين روزنامه به نقل از اطلاعيه وزارت ارشاد اسلامی « فعاليت های شبکه خبری بی بی سی در ايران را غير قانونی خوانده » و خبرنگاران اين شبکه در کشور را به اقدام عليه امنيت ملی متهم کرد.


کیهان همچنين درباره همکاری خبرنگاران ایرانی با رسانه های خارج از کشور هشدار داده ، و به آن ها در خصوص آنچه وزارت ارشاد « اقدامات غيرمتعارف و خلاف رويه قانونی » نامیده اخطار داده است.


«حکم ارتداد کلی بود»


روزنامه کارگزاران ، توضيحات دفتر مکارم شيرازی از مراجع حکومتی درباره صدور حکم ارتداد برای اکبر گنجی را مورد توجه قرار داده ، و از قول مسئول دفتر وی نوشته « حکمی که در مورد ارتداد ذکر کرده‌ايم يک حکم کلی است. »


به گزارش اين روزنامه ، دفتر مکارم شيرازی دربيانه ای اعلام کرده « در بعضی از اخبار آمده است که ما حکم ارتداد فرد يا افراد خاصی را صادر کرده‌ايم.بايد توجه داشت که ما درباره اشخاص جز در موارد استثنايی سخن نمی‌گوييم ، و حکمی که ما در مورد ارتداد ذکر کرده‌ايم يک حکم کلی است ، و انطباق آن بر افراد را کسانی که اطلاع دارند بايد بر عهده بگيرند. »


XS
SM
MD
LG