لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه جام جم ، به نقل از رئيس سازمان بازرسی کشور نوشته « کسی که به جامعه قول می‌دهد ، بايد حساب پس بدهد. »


به نوشته اين روزنامه ، مصطفی پورمحمدی وزير سابق کشور و رئيس کنونی سازمان بازرسی کل کشور ، ضمن انتقاد از وعده های دولت ، گفته « بايد به گونه‌ای عمل شود که کسی که در جامعه قول می‌دهد همه از او حساب بکشند که قول‌هايی که دادی ، چه شد؟ و او حق ندارد بگويد نشد ، نتوانستم ، يا نگذاشتند. »


جام جم همچنين خبر داده که رييس سازمان بازرسی کل کشور بار ديگر تاکيد کرده که دولت نهم بيش از ميزان مقرر ، از حساب صندوق ذخيره ارزی کشور برداشت کرده است.


به نوشته اين روزنامه پور محمدی گفته است : سازمان بازرسی در مورد برداشت از صندوق ذخيره ارزی گزارشی را تهيه کرده و به رهبر جمهوری اسلامی ، و سران سه قوه ارائه کرده است.


«درخواست لغو پروانه وکالت شيرين عبادی»


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت از احتمال لغو مجوز وکالت شيرين عبادی خبر داده است.


اين روزنامه به نقل از يک عضو کميسيون حقوقی و قضايی مجلس شورای اسلامی ، شيرين عبادی را به اظهارات ضد نظام متهم کرده ، و نوشته « با توجه به اظهارات ضد نظام خانم شيرين عبادی در چارچوب قانون ، خواستار لغو مجوز وکالت شيرين عبادی هستيم. »


به نوشته روزنامه دولتی ايران ، سليمان ذاکر با اشاره به اين که هر وکيلی برای دريافت مجوز وکالتش بايد تعهدنامه ای مبنی بر پايبندی به نظام امضا کند ، گفته « سازوکار لغو اين پروانه چند شاکی خصوصی و يا مدعی العموم است که با توجه به عمق عداوت ايشان با نظام ، لازم است تا مدعی العموم وارد عمل شود. »


روزنامه دولتی ايران پيش از اين نيز اتهامات مشابهی به شيرين عبادی برنده ايرانی نوبل صلح ، و رئيس کانون مدافعان حقوق بشر در ايران وارد کرده بود.


سقوط نفت ايران به زير ۶۰ دلار


روزنامه اعتماد ، کاهش قيمت نفت ايران به زير ۶۰ دلار را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « بر اساس گزارش ها قيمت نفت ايران نيز به زير ۶۰ دلار کاهش يافت که تا سطح رقم ۵۵ دلار در بودجه اندکی فاصله دارد. »


به نوشته اين روزنامه در حالی که برخی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک ، به محوريت ايران خواهان کاهش ۲ تا ۲.۵ ميليون بشکه ای توليد روزانه اين سازمان بودند ، اوپک در اجلاس فوق العاده خود با کاهش توليد ۱.۵ ميليون بشکه ای از ابتدای ماه نوامبر (۹ آبان) موافقت کرد.


اين روزنامه در عين حال تاکيد کرده کاهش مجدد قيمت نفت در شرايطی اتفاق افتاد که تحليلگران تصور می کردند با کاهش توليد اوپک قيمت نفت افزايش خواهديافت.


اعتماد به نقل از محمدعلی خطيبی نماينده دائم ايران در اوپک درخصوص سهم ايران از کاهش توليد نفا اوپک نوشته است : با توجه به کاهش روزانه يک و نيم ميليون بشکه پيش بينی می شود توليد نفت ايران نيز ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار بشکه کاهش يابد.


بحران ازدواج


روزنامه خراسان ، هشدار رئيس سازمان ملی جوانان نسبت به بحران ازدواج در ٥ سال آينده را منعکس کرده است.


به نوشته اين روزنامه ، رئيس سازمان ملی جوانان با اشاره به وجود ۱۲ ميليون جوان بين ۱۸ تا ۲۵ ساله در کشور ، و اين که چنین جوانان در شرايط ازدواج قرار دارند ، گفته « ترکيب جمعيتی کشور در وضعيتی است که اگر به صورت همه جانبه و دقيق موضوع ازدواج مورد توجه قرار نگيرد ، بدون شک در ٥ سال آينده ، کشور با بحران ازدواج مواجه خواهد شد و در حال حاضر در مرحله هشدار قرار داريم ، و اگر تدابير ويژه ای اتخاذ نشود ، وارد شرايط بحرانی خواهيم شد. »


خراسان از قول آقای علی اکبری نوشته « اکنون ظرفيت ٦ ميليون واقعه ازدواج را داريم ، اما پيش بينی ما برای امسال وقوع ٩٠٠ هزار ازدواج است و به فرض که اين ميزان به يک ميليون برسد ، باز هم فاصله ما تا سطح مطلوب بسيار زياد است. »


۳۰۰ هزار دختر روستايی محروم از تحصيل


روزنامه سرمايه خبر داده که آمار دختر روستايی از بازمانده از تحصيل به ۳۰۰ هزار نفر رسيده است.


به نوشته این روزنامه معاون فرهنگی کميته امداد امام گفته که این ۳۰۰ هزار دختر محروم و بازمانده از تحصيل در روستاهای کشور از سوی این کمیته شناسایی شده اند.


سرمايه از قول حميدرضا ترقی نوشته « اين افراد بين۱۵ تا ۳۰ سال سن دارند ، و براساس بررسی انجام شده ميزان افسردگی آنان در بالاترين سطح قرار دارد ، و همگی نياز به مشاوره و روانشناس دارند. »


XS
SM
MD
LG