لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۰

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه اعتماد از تهیه طرح تحقيق و تفحص مجلس شورای اسلامی در مورد سفرهای استانی محمود احمدی نژاد و هیات دولت خبر داده است.


به نوشته این روزنامه « جمعی از نمايندگان مجلس درصدد هستند کميته ای برای تحقيق از آنچه تخلفات دو دوره سفرهای استانی می نامند را در دستور کار مجلس قرار دهند تا مشخص شود چرا بودجه کشور بی ضابطه در سفرهای استانی خرج شده است. »


اعتماد نوشته « امضا کنندگان تحقيق و تفحص در سه محور خواستار بررسی ميزان بهره برداری تبليغاتی دولت در اين سفرها ، همچنين اجرايی نشدن مصوبات سفرهای استانی ، و بی توجهی دولت به قوانين برنامه توسعه کشور در خلال اين سفرها شده اند. »


داريوش قنبری يکی از نمايندگان فعال طرح تحقيق و تفحص از دولت به این روزنامه گفته « بر کسی پوشيده نيست که سفرهای استانی دولت امری بی نتيجه شده و عدم اجرای مصوبات اعتراضات گسترده مردم را به همراه داشته است. »


این نماینده مجلس تاکید کرده « بايد مشخص شود چرا بودجه کشور صرف فعاليت هايی شده است که بيش از آنکه گره گشای مشکلات ملت باشد با هدف تبليغاتی دولت نهم ادامه پيدا می کند. »


مرگ ۱۳ هزار نفر در حوادث رانندگی


روزنامه جمهوری اسلامی ، به نقل از رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از مرگ بيش از ۱۳ هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی در مدت شش ماه نخست سال ۸۷ خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه محمد رويانيان گفته « در بررسی تصادفات شش ماهه گذشته تعداد ۱۳ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی در کشورمان کشته شده ، و ۱۴۵ هزار نفر نيز مجروح و مصدوم شده اند. »


اين روزنامه همچنين از قول آقای رویانیان پيش بينی کرده که « ۱۰ هزار نفر ديگر از شهروندان در شش ماهه باقيمانده سال ۸۷ » براثر سوانح رانندگی در ایران جان خود را از دست خواهند داد.


روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از گزارش سازمان يونيسف در این خصوص ، نوشته « ايران با نرخ سالانه ۲۸ هزار مرگ يکی از کشورهايی است که بالاترين آمار مرگ ومير ناشی از حوادث رانندگی در جهان را دارد ، و در هر ۱۹دقيقه يک نفر در ايران بر اثر حوادث رانندگی کشته می شود. »


«به اسم کارمزد ربا می گيرند»


روزنامه کيهان ، اظهارات يک مرجع تقليد مستقر در قم مبنی بر رواج رباخواری در موسسات مالی و بانک های کشور را مورد توجه قرار داده ، و از قول وی نوشته « برخی موسسات مالی و بانک ها با نام کارمزد ربا می گيرند. »


به گزارش اين روزنامه آيت الله مکارم شيرازی ، همچنین گفته « مؤسسات مالی که به نام امامان تأسيس شده اند تحت عنوان کارمزد مشغول گرفتن ربا هستند. و همين طور تعدادی از بانک ها فاکتورهای جعلی را می پذيرند ، و برخی ديگر مبالغ غيرمجاز دريافت می کنند که اين رواج ربا خواری است. »


به نوشته کیهان اين مرجع تقليد با انتقاد از چنين وضعيتی گفته است : هيچ وقت مانند زمان ما عوامل فساد اخلاقی به اين گستردگی نبوده است.


«۳۴ فرودگاه کشور غيرفعال است»


روزنامه جام جم ، گزارش وزیر راه و ترابری از وضعيت بحرانی فرودگاه های کشور را منعکس کرده و نوشته « ۳۴ فرودگاه کشوراز مجموع فرودگاه های کشورغير فعال است. »


به نوشته اين روزنامه حميد بهبهانی گفته « در حال حاضر ، در کشور ۵۴ فرودگاه وجود دارد که از اين تعداد ، تنها ۲۰ فرودگاه فعال است. »


به گزارش جام جم ، وزير راه و ترابری علت غير فعال بودن بيشتر فرودگاه های کشور را نداشتن مسافر ، و عدم استفاده مردم از اين راه حمل و نقل عنوان کرده است.


برکناری مدير کل دفتر دولت در مجلس


روزنامه رسالت ، با انتشار خبر کوتاهی از برکناری مديرکل دفتر پارلمانی دولت خبر داده ، و نوشته « محمد عباسی کارمند خاطی دولت در مجلس شورای اسلامی از سمت خود برکنار شده است. »


به نوشته اين روزنامه « عزل کارمند خاطی دولت پس از تقديم گزارش رئيس دفتر رئيس جمهور به محمود احمدی نژاد ، و ارائه جمع بندی بررسی های انجام شده صورت گرفته است. »


رسالت نوشته مدير کل دفتر ويژه دولت در مجلس در حالی از سمت خود برکنار شد که روز گذشته رييس مجلس نيز دستور اخراج او را صادر کرده بود.


مدیرکل دفتر پارلمانی دولت جهارشنبه هفته گذشته سعی کرده بود تا با دادن چک های ۵ ميليون تومانی به نمايندگان مجلس آنها را از استيضاح علی کردان منصرف کند.


«تورم بيشتر می شود»


روزنامه کارگزاران ، اظهارات مديرعامل بانک ملت درباره افزايش تورم را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته این روزنامه « مدير عامل بانک ملت با اشاره به وابستگی اقتصاد ايران به درآمدهای نفتی ، پيش‌بينی کرد با کاهش درآمد ارزی ايران از محل فروش نفت ، ايران با مشکلات تورمی بيشتری در آينده روبه‌رو شود. »


کارگزاران به نقل از علی ديواندری نوشته که به دلیل وابستگی اقتصاد ایران به در آمد نفت ، کاهش قيمت نفت روی درآمدهای کشور اثر خواهد گذاشت.


XS
SM
MD
LG