لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه کيهان ، گزارشی از اظهارات احمد جنتی ، دبير شورای نگهبان در نماز جمعه تهران عليه مطبوعات کشور را منتشر کرده ، و از قول وی نوشته « ده ها روزنامه ريخته اند به جان دولت و هر چيزی می خواهند ، می گويند.اين درست است؟ به نفع چه کسی تمام می شود؟ اگر اين ها خيال می کنند که يک روزی مردم مملکت را دودستی تقديم اين ها می کنند ، کور خوانده اند. »


امام جمعه تهران همچنين گفته « برخی کارها و ظلم ها فتنه ای به پا می کند که آسيبش دامن همه را اعم از ظالم و غيرظالم می گيرد و وقتی فتنه آمد نه تنها تر و خشک با هم می سوزند ، بلکه حتی دامن کسانی را هم که سکوت می کنند می گيرد.واقعاً سکوت ها گاهی گناه کبيره است. »


کیهان نوشته که دبير شورای نگهبان در ادامه اظهاراتش با هشدار به برخی از احزاب و چهره های سياسی منتقد دولت ، گفته « توضيحاتی هست که اکنون نمی خواهم بگويم. شايد در فصل انتخابات بتوانم يک حرف هايی را بزنم. »


به نوشته این روزنامه ، جنتی همچنين با فتنه گر خواندن مطبوعات منتقد از « خطبای نمازجمعه ، وعاظ ، منبری ها ، صدا و سيما ، مسولان ارشاد و روزنامه هايی حامی دولت » درخواست کرده که سکوت نکنند و پاسخ منتقدان دولت را بدهند.


«تعجب از پيام تبريک احمدی نژاد»


روزنامه جمهوری اسلامی ، برخلاف روزنامه های کيهان و رسالت و ايران که از ارسال پيام تبريک محمود احمدی نژاد به باراک اوباما اظهار خرسندی کرده اند ، اين اقدام رييس جمهوری اسلامی را يک اقدام مطالعه نشده ، ارزيابی کرده است.


اين روزنامه نوشته « با توجه به اينکه دو حزب دموکرات و جمهوريخواه آمريکا ، در کارنامه خود عملکرد تقريبا يکسانی در قبال جمهوری اسلامی ايران داشته اند ارسال پيام تبريک به رياست جمهوری آمريکا يک اقدام مطالعه نشده تلقی می شود. »


روزنامه جمهوری اسلامی همچنین نوشته « ارسال پيام تبريک رئيس جمهوری اسلامی به اوباما به مناسبت انتخاب وی به عنوان رئيس جمهور آمريکا موجب تعجب محافل داخلی شده است. »


تغيير در شورای پول و اعتبار


روزنامه کارگزاران ، از تغيير برخی از اعضای شورای پول و اعتبار توسط دولت خبرداده ، و از قول قائم مقام بانک مرکزی نوشته « حداقل دو صاحب‌نظر مسائل اقتصادی با حکم رئيس‌جمهوری به عضويت شورای پول و اعتبار درمی آيند. »


اين روزنامه تغييرات مورد دلخواه دولت در شورای پول و اعتبار را از آن جهت با اهمیت دانسته که بررسی مسائلی نظير ضوابط داخلی بانک‌مرکزی ، اصلاحيه بودجه سال ۸۷ بانک ‌مرکزی و بودجه پيشنهادی بانک‌مرکزی برای سال ۸۸ همگی بايد درشورای پول و اعتبار بررسی و تصويب شود.


«۷۰ درصد ساختمان های کشور مقاوم نيست»


روزنامه سرمايه ، اظهارات رييس مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن کشور درباره افزايش ساخت و ساز غير اصولی را مورد توجه قرار داده ، و از قول وی نوشته « بررسی وضعيت ساخت و ساز کشور نشان می دهد بيشتر از ۷۰درصد ساخت و ساز ها در برابر زلزله مصونيت ندارند و تخريب می شوند. »


به نوشته اين روزنامه ، علی بيت اللهی با اشاره به اين که بيشترين تلفات زلزله در کشور متعلق به مناطق روستايی است ، گفته « دربازديدهای ميدانی از وضعيت ساخت و ساز کشور از مجموع ۴ ميليون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی روستايی ، سهم قابل توجهی از آن ها فاقد کيفيت لازم هستند و مصالح به کار گرفته شده آنها خشت و گل است. »


سرمايه به نقل از این مقام مسئول با بحرانی خواندن وضعيت ساخت و ساز در کشور نوشته « ايران روی کمربند زلزله واقع شده و بايد دستگاه های نظارتی مانند وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان های نظام مهندسی ساختمان ، و شهرداری ها کنترل جدی بر روند ساخت وساز شهری و روستايی داشته باشند. »


خارج کردن رقبا با تصويب قانون


روزنامه اعتماد ، از ارايه طرح تعيين حد نصاب سنی برای کانديداهای رياست جمهوری در مجلس خبر داده است.


به نوشته این روزنامه « همزمان با تصويب طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوری برخی نمايندگان مجلس طرح تعيين سقف سنی ۶۵ سال برای کانديداهای رياست جمهوری را ارايه کرده اند.


به نوشته اعتماد اين طرح که از سوی برخی از اعضای فراکسيون اکثريت مجلس که به دولت نزدیک اند آماده شده ، و هفته آينده در چارچوب اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوری بررسی خواهد شد.


این روزنامه همچنین نوشته « در صورت طرح و تصويب اين طرح در صحن مجلس کانديداهای رياست جمهوری از سوی جبهه اصلاحات حذف خواهند شد ، و بدين ترتيب سرنوشت انتخابات رياست جمهوری بدون حضور اصلاح طلبان رقم خواهد خورد ، چرا که محمد خاتمی ۶۵ سالگی و کروبی ۷۱ سالگی را پشت سر می گذارند. »


XS
SM
MD
LG