لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه آفتاب يزد ، از درآمد چندین ميلياردی و انحصاری ۵۵ نفر از طريق واردات انحصاری ۵ کالا خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه واردات خودرو ، آهن آلات ، شکر ، پارچه و تلفن همراه در سال ۸۶ به طور انحصاری در اختيار تعداد قليلی ‌شخصيت حقيقی يا حقوقی بوده است.


آفتاب يزد بنابر آمار رسمی گمرک ايران نوشته که انحصار واردات خودرو در اختيار ۱۰ نفر ، انحصار واردات شکر در اختيار ۱۵ نفر ، انحصار واردات آهن در اختيار ۲۰ نفر ، و انحصار واردات گوشی موبايل و پارچه نيز هريک در انحصار ۱۰ نفر بوده است.


اين روزنامه با ذکر ميزان درآمد هريک از کالاهای انحصاری ذکر شده از سوی ۵۵ وارد کننده انحصاری ، سود حاصل برای اين ۵۵ شخصيت حقيقی و حقوقی را ميليارد ها دلار اعلام کرده است.


«واکنش سپاه به تهديدات داخلی محدوديت ندارد»


روزنامه جام جم ، از هشدار فرمانده کل سپاه پاسداران در خصوص تهديدات داخلی خبر داده ، و به نقل از وی نوشته که سپاه در واکنش به تهديدات داخلی هيچ محدوديتی برای خود قائل نيست.


به نوشته اين روزنامه فرمانده کل سپاه پاسداران ، گفته « رسالت سپاه را دفاع از آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و احيای ارزش‌ها است و اين رسالت خطير همه ابعاد را در برمی‌گيرد و برای انجام آن هيچ‌گونه محدوديتی وجود ندارد. »


محمد علی جعفری همچنين تاکيد کرده « سپاه در برابر تهديدات داخلی عليه انقلاب و مشکلات مختلف جامعه نيز مسووليت دارد و تکليف ارزشی و انقلابی خود را در اين زمينه به نحو احسن انجام می‌دهد. »


«هشدار جدی برای رئيس جمهور»


حسين زاغفر يکی از امضاکنندگان سومين نامه انتقادی اقتصاددانان به دولت طی يادداشتی در روزنامه کارگزاران ، ارسال نامه اقتصاددانان را « هشدار جدی برای رئيس جمهور » تحليل کرده است.


وی با اشاره به اينکه دولت دو نامه قبلی اقتصاددانان را سياسی تلقی کرده ، علت نگارش چنين نامه هايی را دادن اخطار در خصوص تبعات سياست‌های نامناسب دولت در حوزه اقتصاد عنوان کرده و تاکيد کرده « در نامه‌های قبلی واکنش دولت کاملا سياسی و مأيوس‌کننده بود.»


آقای زاغفر در عين حال سومين نامه اقتصاددانان به رئيس جمهوری اسلامی را « حاصل درک جمعی از شرايط اقتصادی کشور » ارزيابی و تاکيد کرده که اين نامه در شرايطی نوشته شده که « با توجه به ظرفيت‌های عظيم حاصل از افزايش درآمدهای نفتی ، وضعيت اقتصاد کشور بيش از هر زمان ديگر مأيوس‌کننده به نظر می‌رسد. »


اين استاد اقتصاد همچنين نگرانی اقتصاددانان کشور « از افزايش تورم و رشد نرخ بيکاری » را يادآوری کرده ، و نوشته که اين وضعيت « محصول مستقيم سياست‌های ناکارآمد و فقدان سرمايه‌گذاری کافی و اعمال سياست واردات بی‌رويه در سطح گسترده است و آسيب‌های جدی را بر مناسبات اجتماعی وارد کرده است. »


انتقاد از پيام احمدی نژاد به اوباما


روزنامه جمهوری اسلامی ، در سرمقاله ای با عنوان « دل بستن به سراب » ارسال پيام تبريک از سوی رئيس جمهوری اسلامی برای پيروزی باراک اوباما در انتخابات را « اقدامی بی سابقه در تاريخ ۳۰ ساله نظام جمهوری اسلامی » توصيف کرده و مورد انتقاد قرار داده است.


اين روزنامه در ادامه نوشته به فرض آنکه منظور احمدی نژاد از چنين اقدامی زمينه سازی جهت برقراری رابطه ميان جمهوری اسلامی ايران و آمريکا نباشد و صرفا قصد دادن تذکر و ارشاد و راهنمائی و ارائه طريق داشته باشد،وی صاحيت چنين کاری را ندارد ، و تنها رهبر جمهوری اسلامی چنين ثلاحيتی را دارد.


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين با اشاره به اينکه حتی اگر احمدی نژاد با ارسال اين پيام تبريک درصدد ايجاد منفذی برای تجديد رابطه با آمريکا باشد نيز اقدام رئيس جمهوری اسلامی اشکالات متعدد ديگری دارد ، از نامشخص بودن سياست های رئيس جمهور آينده امريکا و ثبات در کليت سياست خارجی امريکا به عنوان برخی از دلايل مخالفت با ارسال پيام احمدی نژاد به باراک اوباما ياد کرده است.


این روزنامه تاکيد کرده « حتی اگر رهبری به چنين تصميمی برسد که در شرايط خاصی می توان برای تجديد رابطه با آمريکا اقدام کرد برای عملی ساختن اين تصميم بايد مقدماتی فراهم شود تا وزانت نظام جمهوری اسلامی حفظ شود. »


کسر بودجه وزارت بهداست


روزنامه همشهری ، خبر داده که کسری بودجه يک‌هزار ميليارد تومانی وزارت بهداشت در سال‌جاری بدون منبع است ، و ارائه خدمات سلامت را با بحران جدی مواجه می‌کند.


اين روزنامه ، یاد آوری کرده که کسری بودجه وزارت بهداشت در حالی به بار آمده که چندی پيش ، وزير بهداشت خبر از افزايش بودجه بخش سلامت از محل صرفه‌جويی اجرای طرح تحول اقتصادی داده بود ، و چند روز قبل هم اختصاص ۳۰ درصد از يارانه‌های انرژی به مقوله سلامت اعلام شد.


دکتر حسن امين‌لو ، معاون امور مجلس وزارت بهداشت درخصوص آخرين وضعيت پيگيری کسری بودجه اين وزارتخانه به همشهری گفته « موضوع کسری بودجه وزارت بهداشت از طريق شخص وزير در حال پيگيری است و از اقدام دولت و مجلس در جهت حل اين مشکل خبری نيست. »


XS
SM
MD
LG