لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۰

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


Croatia - Zeljko Peratovic, journalist, undated
Croatia - Zeljko Peratovic, journalist, undated

روزنامه اعتماد ، از ابراز نگرانی مجلس شورای اسلامی درباره اجرای طرح تحول اقتصادی خبر داده ، و نوشته « روز یک شنبه مجلس به طور رسمی اعلام کرد مدل پيشنهادی دولت در مورد طرح تحول اقتصادی قابل اتکا نيست ، و شوک تورمی در کشور به وجود می آورد. »


اين روزنامه عدم پاسخ گويی دولت به ابهامات مطرح شده از سوی نمايندگان را دليل اصلی قرائت این گزارش ۵ ماده ای دانسته ، و نوشته « مجلس در گزارش اول نيز ابهاماتی جدی را در مورد اين طرح دولت مطرح کرده و خواستار پاسخگويی دولت در اين باره شده بود اما دولت تاکنون از پاسخ به سوالات مجلس در اين باره امتناع کرده است. »


به نوشته اعتماد ، مخبر کمسيون اقتصادی مجلس نيز درباره ارايه اين گزارش و علت نگرانی مجلس از اجرای اين طرح گفته « اين طرح حداقل ۵۰ درصد تورم را در پی خواهد داشت که با تورم ۲۶درصدی کنونی ميزان تورم را به بالای ۷۰ درصد می رساند و شوک شديدی را به کشور تحميل خواهد کرد. »


«درخواست ممنوعیت فروش ماهی جنوب»


روزنامه سرمايه ، درخواست برخی از کارشناسان محيط زيست و مواد غذايی در خصوص ممنوع شدن فروش ماهی جنوب را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « برخی کارشناسان از کشنده بودن مصرف ماهی های جنوب به علت مبتلا بودن به ويروس "کشند سرخ" خبر می دهند. »


اين روزنامه ضمن انتشار نظر برخی از کارشناسان مواد غذايی و محيط زيست مستقر در تهران ، گزارش داد که کارشناسان تهرانی پس از انجام آزمايش های متعدد معتقدند به دليل گسترش پديده « کشند سرخ » در حدود ۴۰۰ کيلومتر در سواحل بندر لنگه تا کوه مبارک و سيری و شرق تنگه هرمز ، بهتر است سازمان های محيط زيست ، وزارت بهداشت و شيلات ايران ، مصرف ماهی های جنوب را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کنند.


به نوشته روزنامه سرمایه ، مديرکل پژوهشکده اکولوژی خليج فارس نيز درباره اين درخواست کارشناسان پايتخت گفته است : هر چند تاکنون گزارشی از انتقال سم از طريق ماهيان به انسان نداشته ايم و به طور قطعی نمی توان نظر داد ولی از طريق صدف های خوراکی امکان انتقال سم يا بيماری به انسان وجود دارد.


ويروس ناشناخته « کشند سرخ » با ايجاد يک ماده ژله مانند بر روی آبشش ماهيان مانع تنفس شان شده و آن ها را تلف می کند.


قانون انتخابات تغییر کرد


روزنامه کارگزاران ، از پايان بررسی اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوری خبر داده ، اما نوشته « هيات رئيسه مجلس همچنان ترجيح داد برخی از مسائل مهم درباره کانديداهای انتخابات رياست‌جمهوری از جمله کانديداتوری زنان و افراد اهل سنت ، و نحوه حضور افراد نظامی همچنان از نکات مبهم قانون انتخابات باشد. »


اين روزنامه همچنین از قول يکی ازنمايندگان مجلس که نامش را فاش نکرده ، نوشته « درباره امکان کانديداتوری زنان و عدم کانديداتوری سرداران ، امرا و فرماندهان نظامی پيشنهاد دادم اما هنگامی که به هيات رئيسه مراجعه کردم تا اجازه طرح رسمی اين پيشنهاد را بدهند ، گفتند اگر پيشنهاد شما مطرح شود و رای نياورد به ضرر نمايندگان مجلس هشتم است و اگر تصويب شود ، شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد. »


نماينده شهر مريوان نیز به روزنامه کارگزاران گفته « ما قصد داشتيم با تعريف رجل سياسی امکان کانديداتوری زنان و اهل سنت را در انتخابات رياست‌جمهوری فراهم کنيم ، اما اين اجازه را به ما ندادند. »


به نوشته این روزنامه در پايان اصلاحات قانون انتخابات رياست جمهوری در مجلس ، حد نصاب سنی ۶۵ سال برای کانديداها نيز تصويب نشد اما با اصلاحيه جديد پس از اين حداقل سن کانديدهای رياست جمهوری بايد ۴۰ و حداکثرسن شان ۷۵ سال باشد.


حمایت ستاد کل نیروهای مسلح از دولت


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، اظهارات رييس ستاد کل نيروهای مسلح درباره حمايت آشکار از دولت نهم را منعکس کرده است.


به نوشته این روزنامه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرده که « وظيفه ذاتی نيروهای مسلح حمايت از دولت و نظام است و از اين به بعد هم از دولت حمايت می کنيم. »


روزنامه ايران همچنین به نقل از حسن فيروزآبادی نوشته « بعضی ها اين قدر انحراف در افکار سياسی ايجاد می کنند که اگر نيروهای مسلح از دولت حمايت کنند گفته می شود که نيروهای مسلح به انحراف رفته اند ، دقيقاً صراط مستقيم را می گويند انحراف.اين به خاطر بی بند و باری سياسی است. »


درگيری دريايی در خليج فارس


روزنامه جمهوری اسلامی ، از درگيری ماموران يک قايق مسلح عراقی با خدمه يک کشتی کانتينربر چينی-ايرانی خبرداده است.


این روزنامه نوشته است : يک فروند کشتی کانتينربر چينی که در اجاره ايران است به نام « جان » از بندر خرمشهر به سمت بندر خمينی در حرکت بود که مورد تعرض يک فروند قايق مسلح عراقی قرار گرفت.


به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی « سه مامور مسلح اين قايق عراقی وارد کشتی چينی-ايرانی شده ، و پس از مضروب و مجروح کردن خدمه اين کشتی آن را ترک کرده اند. »


XS
SM
MD
LG