لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه کارگزاران ، با انتشار آماری از سوی قائم مقام سازمان نظام پزشکی کشور تعداد جمعيتی که در فقر مطلق در کشور زندگی می کنند را يک ميليون و پانصد هزار نفر اعلام کرد.


به نوشته اين روزنامه عليرضا زالی گفته « در حال حاضر بيش از ۸۰۰ هزار تا يک‌ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور در فقر مطلق به سر می‌‏برند.


کارگزاران ، از قول اين مقام مسول همچنين نوشته « ۲ درصد از مردم ايران نيز با درآمد روزانه کمتر از دو دلار در فقر نسبی زندگی می‌‏کنند. »


واکنش به مشاور احمدی نژاد


روزنامه کيهان ، با انتشار يادداشت کوتاهی نسبت به انتقاد مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد از مجلس برای استيضاح علی کردان ، واکنش نشان داد.


اين روزنامه در اين نوشته کوتاه خود با اشاره به اين که « علی جوانفکر از تبديل شدن مدرک آقای کردان به موضوع بحث و گفت وگوها انتقاد کرده و از نمايندگان خواسته است به خاطر اقدام خود در استيضاح کردان ، توبه کنند » از مشاور رسانه ای رييس جمهور به شدت انتقاد کرده ، و از او خواسته که خودش توبه کند.


نويسنده يادداشت کيهان همچنين در ادامه نوشته « هنوز معلوم نيست انتشار چنين مطلبی که حاوی توهين صريح به نمايندگان مجلس توسط يک مقام دولتی است چه علتی داشته است. »


علی جوانفکر مشاور رسانه ای احمدی نژاد ، پيش از استيضاح وزير کشور از نمايندگان مجلس خواسته بود که از استيضاح منصرف شده ، و به جای اين کار پرونده جعل عنوان او را در محاکم قضايی پيگيری کنند.


حمايت از تفکيک جنسيتی در دانشگاه ها


روزنامه جمهوری اسلامی ، حمايت رييس دانشگاه پيام نور و معاون وزير علوم از تفکيک جنسيتی در دانشگاه ها را مورد توجه قرار داده ، و از قول وی نوشته « تفکيک ميان دختر و پسر به ترويج اخلاق در جامعه دانشگاهی کمک بيشتری می کند. »


به گزارش اين روزنامه آيت الله سبحانی در ادامه گفته « همچنين در کنار تفکيک دختر و پسر دانشگاه ها ، برای گسترش اخلاق بايد به خواندن قرآن تدين و اخلاق نيز نمره دهيم. »


به نوشته اين روزنامه معاون وزير علوم همچنين گفته « بايد همزمان خداشناسی را نيز تدريس کنيم و استادانی برگزينيم که دارای معرفت و روح دينی باشند. »


اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی


روزنام سرمايه ، به نقل از مديرعامل بانک تجارت ايران اعلام کرد « ميزان اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی ۱۳ هزار ميليارد تومان است.»


اين روزنامه از قول مجيدرضا داوری نوشته « افزايش اضافه برداشت شبکه بانکی از بانک مرکزی در دو سال گذشته در تاريخ بانکداری ايران بی سابقه بوده است. »


به گزارش سرمایه ، مديرعامل بانک تجارت همچنين گفته « منابعی که هم اکنون در اختيار بانک ها است در حال حاضر نمی تواند جوابگوی تامين مالی تمامی طرح های زودبازده ، غيرزودبازده و نيمه تمام باشد و در صورت تامين بی ضابطه اين منابع از خزانه بانک مرکزی قطعاً آثار تورمی منفی را به دنبال خواهد داشت. »


به نوشته این روزنامه « از سال ۸۵ دولت نهم فشارهای مختلفی بر بانک های تخصصی و تجاری وارد کرد تا تسهيلات گسترده ای را در قالب طرح بنگاه های زودبازده يا عقود ديگر بانکی بپردازند که همين فشار ها موجب اضافه برداشت بانک ها و استقراض به بانک مرکزی شده است. »


اعدام دو نفر در رشت


روزنامه کيهان ، در خبر کوتاهی از اعدام دونفر در زندان لاکان شهر رشت خبر داده است.


این روزنامه نوشته « سحرگاه پنج شنبه هفته گذشته قاتلان رييس اداره جنگلبانی شهرستان ماسال پس از سه سال از وقوع جرم در محل زندان لاکان رشت و در برابر ديدگان اوليای دم به دار آويخته شدند. »


به نوشته کیهان « حکم اعدام اين دو مرد درحالی اجرا شده که پس از صدور حکم اعدام توسط دادگاه بدوی قضات ديوان عالی اين حکم را نقض کرده بودند اما در نهايت پس از چند دور رسيدگی اين حکم از سوی شعبه ۱۲ دادگاه کيفری گيلان تاييد و بعد از استيذان از رييس قوه قضاييه اجرا شد.»


انتقاد از بخشنامه آموزش و پرورش


روزنامه اعتماد ، انتقاد يکی از اعضای کمسيون آموزش و تحقيقات مجلس از بخشنامه انحلال مدارس دارای زير ۱۵ دانش آموز را مورد توجه قرار داده ، و از قول وی نوشته « اجرای بخشنامه انحلال مدارس زير ۱۵ دانش آموز موجب محروميت از تحصيل برخی از دانش آموزان روستايی خواهد شد چرا که در خيلی از مناطق روستايی و دور امکان تردد نيست. »


به نوشته اين روزنامه علی کريمی فيروزجايی همچنين گفته است : اين بخشنام برای دانش آموزان دختر مشکلات بيشتری به وجود می آورد چرا که محدوديت های فرهنگی و اجتماعی برای دختران بيشتر است و برخی خانواده ها حاضر نيستند دخترشان را به مدارس روستاهای ديگر بفرستند.


به گفته اين نماينده مجلس « هم اکنون در برخی مناطق ، تعدادی از مدارس بالای ۱۵ دانش آموز نيز تعطيل شده است. »


XS
SM
MD
LG