لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه سرمايه ، طی گزارشی دخالت نهادهای نظامی در انتخابات را مورد توجه قرار داده ، و به نقل از چند فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد « ضرورت مقابله با سوءاستفاده انتخاباتی از بسيج » هشدار داده است.


اين روزنامه با اشاره به اعلام نظر برخی از مقام ها و رسانه های نزديک به دولت در خصوص سياسی بودن بسيج ، نوشته « اظهارات اخير برخی چهره های جناح راست ، دغدغه هايی را در محافل سياسی پيرامون انتخابات رياست جمهوری سال آينده به وجود آورده است. »


عباس عبدی ، محمد عطريانفر و علی تاجرنيا در اين گزارش نسبت به سوءاستفاده سياسی از بسيج هشدار داده اند ، و اسماعيل گرامی مقدم گفته است « که فعاليت سياسی و انتخاباتی، نهادهای نظامی به ويژه بسيج نه تنها از لحاظ قانونی و از دريچه قانون اساسی غيرقانونی است بلکه براساس وضيت نامه حضرت امام غيرشرعی هم هست يعنی اين مساله هم غيرقانونی و هم غيرشرعی است بنابراين حساسيت مساله مذکور از دو جنبه است: قانونی و شرعی. »


به نوشته سرمايه ، سخنگوی حزب اعتماد ملي همچنين تاکيد کرده « کسانی که با تحليل های انحرافی در صدد استفاده ابزاری و جناحی از نيروهای مسلح يا برخی نهادهای مقدس در انتخابات هستند ، دلسوز نيروهای مسلح و بسيج نيستند. »


اتهام فساد مالی به همه منتقدان دولت


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، در يادداشتی با عنوان « آنهايی که از دولت دفاع نمی کنند » همه منتقدان دولت محمود احمدی نژاد و حتی کسانی که از وی دفاع نمی کنند را به فساد مالی ، و زد و بند متهم کرده است.


اين روزنامه دولت آقای احمدی نژاد را « فساد ستيز » معرفی ، و ادعا کرده « اصلی ترين دشمنان رو و پشت صحنه دولت احمدی نژاد را بايد عناصر و محافلی دانست که با ظهور دولتی مکتبی و ضد فساد ، بازار ويژه خواری و مال اندوزيشان کساد شده است. »


روزنامه دولتی ايران همچنین برخی از متحدان و اعضای قبلی دولت نهم را که اکنون در شمار منتقدان آن قرار دارند ، نيز به فساد مالی متهم کرده ، و نوشته « بعضی چهره های شاخص سياسی به رغم داشتن سوابق درخشان و سلامت مالی، تحت تأثير تحريکات و القائات عناصر ناسالم به ميدان مجادله و مشاجره با دولت و دولتمردان وارد شده اند که اين امر سبب می شود تا نسبت به اشتراک منافع ايشان با آلودگان شائبه به وجود آيد. »


ممانعت از ثبت نام دو دانشجو


روزنامه اعتماد ، خبر داده که از ثبت نام دو دانشجو دانشگاه امير کبير ممانعت شده ، و نوشته « درخواست مجيد توکلی و احمد قصابان برای ثبت نام در دانشگاه پذيرفته نشد. »


به نوشته اين روزنامه ممانعت از ثبت نام اين دو دانشجو در حالی صورت گرفته که « اين دو دانشجوی اميرکبير به همراه احسان منصوری بعد از گذراندن ۱۵ ماه بازداشت ، برای ثبت نام به دانشگاه مراجعه کردند و با اجازه کميسيون موارد خاص مجوز ثبت نام دريافت کردند. »


اعتماد نوشته « اين دو نفر بعد از مراجعه به دانشگاه مطلع شدند که رياست دانشگاه اميرکبير پرونده آن ها را به کميسيون موارد خاص وزارت علوم ارجاع داده است » و از ثبت نام آن ها خودداری کرده است.


مجيد توکلی ، احسان منصوری و احمد قصابان سه دانشجوی دانشگاه اميرکبير تهران ، از بهار ۸۶ بازداشت و به رغم تبرئه از اتهامات اوليه ۱۵ ماه در بازداشت بودند.


گاز گرفتگی دسته جمعی در يک دبيرستان


روزنامه کيهان ، از گاز گرفتگی دسته جمعی دانش آموزان يک دبيرستان دخترانه در استان قزوين خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه « بر اثر گاز گرفتگی در يکی از مدارس شهر تاکستان ، دانش آموزان يک دبيرستان دخترانه دچار حالت خفگی شدند که به سرعت به بيمارستان انتقال يافتند. »


کيهان نام اين دبيرستان دخترانه را ذکر نکرده ، اما نوشته که اين حادثه « هيچ گونه تلفات جانی نداشت و تحقيقات ماموران برای روشن شدت علت اين حادثه ادامه دارد. »


افزايش نامزدهای احتمالی انتخابات رياست جمهوری


روزنامه جمهوری اسلامی ، در ستون « جهت اطلاع » خود خبر داده که « محمد جهرمی وزير کار ، و محمد هاشمی عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هم اعلام کرده اند که در انتخابات رياست جمهوری دهم وارد عرصه رقابت خواهند شد. »


اين روزنامه نوشته « از تصميم محمد جهرمی خبرگزاری موج خبر داده و محمد هاشمی به خبرگزاری فارس گفته مستقل خواهم آمد ، و بدين ترتيب فهرست کسانی که ممکن است وارد رقابت انتخابات رياست جمهوری شوند تاکنون از ۱۲ نفر تجاوز کرده است. »


روزنامه جمهوری اسلامی تاکيد کرده « از اين جمع حداقل ۸ نفر از اصولگرايان هستند که نشان دهنده عزم اصولگرايان به عبور از احمدی نژاد است. »


XS
SM
MD
LG