لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه کيهان از برنامه جدید وزارت ارشاد اسلامی برای ممنوعیت چاپ برخی کتاب ها در کشور خبر داده ، و به نقل از محمد حسین صفار هرندی نوشته « با هوشياری کارشناسان وزارت ارشاد جلو انتشار سلسله کتاب هايی که در زمينه مسائل شبه عرفانی و شبه انقلابی نوشته بودند ، گرفته شده است. »


وزیر ارشاد اسلامی همچنين برخی از هنرمندان سينما ، موسيقی و مطبوعات را به ترويج افکار عرفانی و انقلابی متهم کرده ، و گفته « همين دکان ها گاهی در حوزه هنر وارد شده و در سينما ، تئاتر ، موسيقی و مطبوعات ترويج می شود. اما با توجهی که صورت گرفته و اشرافی که بر اين مسئله هست ، مهار شده است. »


کیهان به نقل از صفارهرندی نوشته که وزارت ارشاد اسلامی ، از این پس برای جلوگيری از انتشار کتاب ها و تفکرات عرفانی و انقلابی برنامه های خاصی را پی گيری خواهد کرد.


«دعوا بر سر میزان رانت خواری»


روزنامه اعتماد ، اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره رواج رانت خواری را مورد توجه قرار داده ، و از قول وی نوشته « شايد اين تعبير خوبی نباشد ، اما ما در کل جامعه از رانت استفاده می کنيم و همه ما به نوعی رانت خوار هستيم و دعوا بر سر ميزان رانت خواری است. »


به گزارش اين روزنامه مصطفی پورمحمدی همچنين گفته « اقتصاد متکی به نفت توليد رانت می کند ، و مانند ذخاير و مخازن گوشت لخم است که هر کس می خواهد بيشتر به سمت خود بکشد. جامعه رانتی بی انضباط است و عوامل محرکه ای دارد که پيمان شکنی و قانون شکنی ايجاد می کند. »


اعتماد همچنین خبر داده که پورمحمدی در خصوص نحوه برگزاری دادگاه عباس پاليزدار گفته است : گمان نمی کنم قاضی پرونده پاليزدار با برگزاری جلسه علنی دادگاه موافقت کند.


افزايش ايدز از طریق رابطه جنسی


روزنامه رسالت ، اظهارات رييس اداره ايدز وزارت بهداشت درباره افزايش اين بيماری از طریق روابط جنسی را منعکس کرده ، و نوشته « درچند سال اخير تعداد موارد ابتلا به ويروس ايدز از طريق رابطه جنسی افزايش يافته است. »


به نوشته اين روزنامه ، عباس صداقت با اشاره به راه های انتقال ويروس ايدز گفته « انتقال ايدز از مادر به جنين درايران ناچيزاست ، خون های مصرفی در کشور نيز ايمنی ۱۰۰ درصد دارند ، انتقال ازطريق سرنگ مشترک نيز با پوشش فراگير گروه معتادان تزريقی ، اجرای برنامه کاهش آسيب ، توزيع سرنگ رايگان و آموزش اين گروه کنترل شده است. »


رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت به روزنامه رسالت گفته « اکنون تنها خطری که نگرانی از شيوع اين بيماری خطرناک را دامن می زند گسترش ايدز ازطريق رابطه جنسی است که اگر به آن توجه نشود و هوشيار نباشيم موجب گسترش اين بيماری می شود. »


طرح انضباط اجتماعی از هفته آينده


روزنامه جمهوری اسلامی ، به نقل از رئيس اداره نظارت بر اماکن عمومی نيروی انتظامی از اجرای طرح انضباط اجتماعی در تهران از هفته آینده خبرداده است.


به نوشته اين روزنامه محمد علی نجفی گفته « سد معبر ، استفاده از عناوين بيگانه برای تبليغ ، و اعتياد فروشندگان در واحدهای تجاری و خدماتی ، از مصاديقی هستند که هنگام اجرای اين طرح با آن برخورد می شود. »


روزنامه جمهوری اسلامی از قول رييس پليس اماکن عمومی نوشته « در اين طرح با واحدهای غير مجاز نيز برخورد می شود ، و در حال حاضر حدود يک ميليون واحد صنفی غير مجاز در کشور وجود دارد. »


به گفته نجفی ، طرح انضباط اجتماعی ابتدا در تهران و پس از آن در سراسر کشور اجرا خواهد شد.


اعدام سه نفر در زاهدان


روزنامه کيهان ، از اعدام ۳ نفر در محوطه زندان زاهدان خبرداده ، و به نقل از اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان زاهدان نوشته « سه مرد به جرم قاچاق مواد مخدر سحرگاه دوشنبه در محوطه زندان مرکزی زاهدان به دار آويخته شدند. »


اين روزنامه اسامی افراد اعدام شده را به ترتيب حسين نهتانی ، عبدالله دهمرده ، و محمد براهويی اعلام کرده ، و نوشته « اين سه نفر از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شده بودند و روز دوشنبه حکم اعدام اين افراد به اجرا درآمد. »


«تغییرات جدید در قانون کار»


روزنامه سرمايه ، از قول وزيرکار و امور اجتماعی از پيشنهاد حذف حداقل دستمزد کارگران در طرح تحول اقتصادی خبرداده است.


به نوشته این روزنامه محمد جهرمی گفته « يکی از موارد طرح تحول اقتصادی که هنوز در مجلس تصويب نشده ، شامل اين پيشنهاد است که برای کارمندان و کارگران به جای تعيين حداقل دستمزد و افزايش سالانه دستمزد ، همان يارانه مستقيم پرداختی توسط دولت حساب شود. »


وزیر کار همچنین گفته « موادی از اين قانون در مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب شده که هنوز مراحل ابلاغ به دولت از سوی مجلس را طی نکرده است. »


روزنامه سرمایه نوشته « طبق ماده ۴۱ قانون فعلی کار در پايان هر سال بايد شورای عالی کار براساس شرايط اقتصادی يک خانوار کارگری و بنابر تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و شرايط اقتصادی کشور حداقل دستمزد کارگران را تعيين کنند. »


XS
SM
MD
LG