لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه اعتماد ، از هشدار رييس ستاد کل نيروهای مسلح به رييس مجلس شورای اسلامی و همفکرانش خبر داده ، و نوشته « رئيس ستاد کل نيروهای مسلح به نفوذی ها در مجلس و دولت هشدار داد.»


حسن فيروزآبادی علت هشدارش را احتمال در پيش گرفتن « خط سازش با انگليس و امريکا » و وجود کسانی دانست که « پای اين پيام بردن و آوردن دايره می زنند و خوشحال هستند » ذکر کرده است.


به گزارش اين روزنامه ، فيروزآبادی بدون ذکر نام علی لاريجانی اما خطاب به او و برخی از نمايندگان مجلس هشتم گفته « آفتی که امروز و در اين مقطع زمانی انقلاب را تهديد می کند اين است که امريکايی ها پيام می دهند و کسانی اينجا می گويند ما پيام امريکايی ها را بررسی می کنيم. »


اعتماد اظهارات رييس ستاد کل نيروی های مسلح و انتقاد وی را متوجه رييس مجلس دانسته ، و نوشته « اشاره فيروزآبادی به دو نامه ای است که اخيراً نمايندگان کنگره امريکا خطاب به مجلس ايران ارسال کرده و خواستار مذاکره نمايندگان دو کشور شده اند. »


۶۹ هزار طلاق در هشت ماه


روزنامه جمهوری اسلامی ، افزايش ۴.۴ درصدی طلاق در کشور را مورد توجه قرار داده ، و از قول رييس ثبت احوال کل کشور نوشته « در ۸ ماه سال جاری ۶۸ هزار و ۷۴۹ مورد طلاق در کشور به ثبت رسيده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۴ درصد رشد داشته ايم. »


به نوشته اين روزنامه رييس ثبت احوال کشور درباره تعداد طلاق های صورت گرفته در سال گذشته نيز گفته « در کل ۱۲ ماه سال قبل ۶۵ هزار و ۷۴۲ مورد طلاق در کشور به ثبت رسيده بود. »


روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از محمدرضا آيت اللهی درباره آمار وقوع ازدواج در کشور نيز نوشته « در ۸ ماهه اول سال جاری ۶۴۸ هزار و ۹۷۵ مورد ازدواج نيز به ثبت رسيده است. »


«نظاميان، محافظ گردشگران خارجی»


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، از آغاز فعاليت طرح « پليس گردشگر » تا پايان امسال خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه « با گذشت سه سال از طرح موضوع پليس گردشگر در کشور ، با تصويب ستاد کل نيروهای مسلح ، مأموران نظامی محافظ گردشگران خارجی تا پايان امسال فعاليت خود را آغاز می کنند. »


عباسعلی روحی فرمانده يگان ويژه حفاظت ميراث فرهنگی به اين روزنامه گفته « مأموران نظامی با عنوان مراقبان گردشگری با ابلاغ ستاد کل نيروهای مسلح در تورهای گردشگری ايران به زودی مشغول به فعاليت خواهند شد. »


روزنامه ايران همچنين نوشته « تشکيل اين نهاد شبه نظامی که کارکرد اداری و نظامی دارد » ، هم اکنون تنها نيازمند موافقت ستاد کل نيروهای مسلح و اخذ مجوز به کارگيری نيروهای جديد در يگان حفاظت ميراث فرهنگی از سوی معاونت راهبردی رياست جمهوری است که تا پايان سال با صدور مجوزهای لازم اجرايی می شود.


افزایش شکاف در آمدی


روزنامه کارگزاران ، اظهارات وزير سابق اقتصاد و دارايی درباره وضعيت نابسمان اقتصادی و توزيع ناعادلانه ثروت در کشور را منعکس کرده ، و از قول وی نوشته « وضع کشور از نظر توزيع عادلانه ثروت اصلا جالب نيست. »


به نوشته اين روزنامه داود دانش جعفری گفته « هم اکنون نسبت درآمد دهک دهم يعنی ثروتمندان به دهک اول که زير خط فقر هستند ۱۵.۵ برابر است در حالی که در ژاپن ۴.۵ برابر است ، و درحقيقت دهک های بالا درآمد دهک های پايين را بالا کشيده اند.»


يک سال زندان برای فعال کارگری


روزنامه سرمايه ، از صدور حکم يک سال زندان برای يکی از فعالان کارگری خبر داده ، و نوشته « حکم دادگاه داود رضوی عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که در جريان اعتراضات کارگری شرکت واحد در سال ۱۳۸۴ دستگير و پس از تحمل زندان با قيد کفالت آزاد شده بود، صادر شده است. »


به نوشته اين روزنامه « طی حکمی که از طرف دادسرای انقلاب به داود رضوی ابلاغ شده است وی با اتهام اقدام عليه امنيت عمومی به ۱۲ ماه زندان محکوم شده است. »


«بيکاری فارغ التحصيلان دانشگاهی»


روزنامه جام جم ، از رشد دو برابری بيکاری در ميان فارغ التحصيلان دانشگاهی خبر داده است.


اين روزنامه به نقل از گزارش مرکز آمار ايران نوشته « بيکاری فارغ‌التحصيلان دانشگاهی طی ۵ سال گذشته‌ ۲ برابر شده و از ۱۰.۳ به ۲۰.۷ درصد در ميان ديگر رده‌های تحصيلی رسيده است. »


به نوشته جام جم « نتايج اعلام شده نشان می‌دهد ، ۵۳ درصد بيکاران کشور ، دارای سواد ديپلم و بالاتر هستند. به اين صورت که ۲۰.۷ درصد فارغ‌التحصيلان دانشگاهی بيکار هستند ، در حالی که اين ميزان برای بيسوادان کشور ۳.۶ درصد است. »


XS
SM
MD
LG