لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه جام جم ضمن انتشار انتقاد رييس مجلس شورای اسلامی از افزايش تورم و نحوه مديريت کشور ، از قول وی نوشته « ۲۵ درصد تورم نشان ‌دهنده مديريت ناصحيح است. »


علی لاريجانی در عین حال گفته « همه ما بايد تلاش کنيم آن را بهبود بخشيم که البته اين مساله فرمول دارد و اگر از راه آن وارد شويم ، تورم کاهش می‌يابد ، اما اگر کاری نکنيم کاهش پيدا نمی‌‌کند و زياد می‌شود. »


به نوشته جام جم ، رييس مجلس هشتم همچنين تاکيد کرده « هر چقدر فرياد بزنيم نقدينگی و تورم با هم رابطه ندارد بی فايده است ، چون در واقع به هم ربط دارد و اتخاذ تصميمات غيرعلمی همين مشکلات را ايجاد می‌کند. »


به گزارش اين روزنامه لاريجانی گفته « اگر ما امروز در برخی امور نابسامانی داريم به خاطر عبور از چيزهايی است که رهبران صدر انقلاب اسلامی پايه گذاشتند و گاهی تصميماتی خارج از آن چارچوب‌ها گرفته ايم. »


«جوانان ايرانی در وضعیت هشدار»


روزنامه رسالت ، اظهارات مديرکل فرهنگی سازمان ملی جوانان کشور درباره مشکل ازدواج جوانان را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « سه وضعيت سفيد ، زرد و قرمز برای استانداردهای جامعه جوان کشوروجود دارد که درحال حاضر وضعيت جوانان ما در حالت زرد و هشدار قرار گرفته است. »


به گزارش اين روزنامه مجيد اميدی گفته « حساس‌ترين برنامه خانواده‌های ما اين است که جوان به دانشگاه راه يابد ، اما درمقوله ازدواج هيچ کس کاری نمی‌کند.واسطه‌ها کم شده و کسی خود را در ازدواج مکلف نمی‌داند. »


رسالت نوشته که رييس سازمان ملی جوانان نيز اخيرا در يک برنامه زنده تلويزيونی گفته است : هم اکنون ۲۵ ميليون جوان در سنين ۱۵ تا ۲۹ سال در کشور وجود دارد که از اين تعداد حدود ۱۲ ميليون نفر در شرايط ازدواج قرار دارند ، اما مجردند.


واردات ۸۰۰ هزار تن برنج خارجی


روزنامه سرمايه ، از واردات ۸۰۰ هزار تن برنج خارجی به کشور طی هشت ماه گذشته خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه « واردات برنج خارجی طی ۸ ماهه نخست سال جاری در حالی به مرز ۸۰۰ هزار تن رسيده است که مسوولان بخش کشاورزی از وجود ۵۰۰ هزار تن برنج ايرانی بدون خريدار در انبارها خبر می دهند. »


اين روزنامه به نقل از غلامعلی قربانی عضو هيات مديره انجمن برنج کشور نوشته « متاسفانه تنها ۳۰ درصد برنج گيلان و مازندران در سال جاری فروش رفته ، و ۷۰ درصد آن معادل ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن در انبارهای شمال بدون مشتری مانده ، در حالی که برنج ارزان خارجی بازار را به تصرف خود درآورده است. »


به گزارش سرمايه « کارشناسان برنج کشور معتقدند با توجه به توليد ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار تن برنج در داخل کشور ، فقط به وارد کردن ۴۵۰ هزار تن برنج خارجی در کل سال نياز بوده است. »


«مجتمع های مسجد محور جايگزين مدارس»


روزنامه کارگزاران ، اظهارات مشاور عالی وزير آموزش و پرورش درباره طرح حذف ساختار فعلی مدارس ، و جايگزينی مجتمع های مسجد محور به جای آنها را منعکس کرده ، و خبر داده که « از بهمن ماه طرح ساخت و جايگزينی مجمتع های مسجد محور به جای مدارس آغاز می شود. »


به گزارش اين روزنامه ، مهدی امين منصور گفته « در نظر داريم مدارس را به شکل دو شعبه دخترانه و پسرانه در اطراف مساجد با پوشش نمازخانه ، آزمايشگاه ، کارگاه و ساير مراکز مورد نياز در محل مسجد طراحی کنيم که در اين زمينه ۳۰ مجتمع در ۳۰ استان کشور برای تلاش در جهت آغاز ساخت در دهه فجر امسال طراحی شده است. »


به نوشته کارگزاران ، مشاور وزير آموزش و پرورش همچنين گفته « امسال با چهار هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان کسری بودجه مواجه هستيم. »


اعدام ۵ نفر در قم


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، از اعدام ۵ نفر در زندان مرکزی شهر قم خبرداده ، و نوشته « مصطفی برزگر گنجی دادستان عمومی و انقلاب قم اعلام کرد که ۵ مرد محکوم به اعدام سحرگاه پنج شنبه در محوطه زندان مرکزی شهر قم به دار آويخته شدند. »


اين روزنامه درباره اتهامات اين افراد به نقل از دادستان قم نوشته « دونفر از افراد اعدام شده قاچاقچی مواد مخدر ، دونفر متجاوز ، و يک نفر مروج خرافه پرستی بوده است. »


به نوشته روزنامه ايران « مردی که به اتهام ترويج خرافه پرستی اعدام شد متهم بود که با تاليف و انتشار يک کتاب ۶۰۰ صفحه ای و با تشکيل جمعی متشکل از ۲۱ مرد و ۲۹ زن در شهر قم ترويج خرافه پرستی کرده است. »


XS
SM
MD
LG