لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه خراسان از « اعتراض مجلس به تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه سال ۸۸ » خبر داده است.


به گزارش اين روزنامه « تداوم تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه سال ٨٨ به مجلس اعتراض برخی نمايندگان و تذکرات آنان را در صحن علنی مجلس در پی داشت به گونه ای که نايب رئيس اول مجلس ، محمد حسن ابوترابی ، در پاسخ به اين تذکرات گفت که در جلسه اخير هيات رئيسه مجلس مصوب کرديم با توجه به محدوديت زمان ، درخواست کنيم دولت فورا لايحه بودجه را تقديم مجلس کند. »


روزنامه خراسان همچنين نوشته محمدرضا باهنر نايب رئيس دوم مجلس نيز گفته « از دولت خواسته ايم تا لايحه بودجه سال ٨٨ را قبل از پايان دی ماه تقديم کند ، و منتظر تصويب لايحه هدفمند کردن يارانه ها برای ارائه لايحه بودجه نباشد. »


اين روزنامه در عين حال به نقل از موسی الرضا ثروتی ، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس نوشته در صورت تداوم تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه سال آينده به مجلس « نمايندگان اگر با کمبود وقت مواجه شوند و اراده کنند ، می توانند بودجه را به صورت يک دوازدهم يعنی به صورت موقت و برای يک ماه از سال به تصويب برسانند. »


بازداشت دانشجويان در شيراز به اتهام توهين به مسئولان


روزنامه کيهان ، ضمن انتشار خبر بازداشت ۴ دانشجوی دانشگاه شيراز نوشته که اين دانشجويان به اتهام « توهين و اهانت به مسئولان نظام و تبليغ عليه نظام دستگير شده اند. »


اين روزنامه از قول جابر بانشی دادستان انقلاب شيراز ادعا کرده که به دنبال ارسال گزارشی به دادستان شيراز مبنی براينکه دانشجویان دانشگاه شیراز در روزهای ۱۶ و ۱۷آذرماه سال جاری و در مراسم روز دانشجو اقدام به توهين عليه نظام و مسئولان کرده اند ، بلافاصله دستورات لازم قضايی صادر و اين دانشجويان دستگير شدند.


آقای بانشی همچنين گفته که دانشجويان بازداشت شده همچنان در زندان نگهداری می شوند.


کيهان ضمن دفاع از بازداشت دانشجويان دانشگاه شيراز ، تجمع آن ها به مناسبت روز دانشجو را « غيرقانونی » توصيف کرده ، و نوشته که پس از سر دادن شعارهايی عليه مسئولان نظام در تجمع روز دانشجو دانشگاه شيراز « دانشجويان ارزشی و اصولگرا با برپايی تجمع و تحصن در مسجد دانشگاه خواهان برخورد مراجع قانونی با دانشجويان متخلف شده بودند. »


«قرارداد ترکمانچای گازی»


روزنامه جمهوری اسلامی ، خبر داده که « قرارداد خريد گاز ايران از ترکمنستان به دليل قيمت بالای آن مورد اعتراض صاحبنظران قرار گرفته است. »


به نوشته اين روزنامه « هيات ايرانی به سرپرستی معاون وزير نفت برخلاف نظر کارشناسی سفارت و افراد خبره قراردادی را امضا کرده است که قيمت هر يک تن گاز را ۳۵۰ دلار تعيين نموده است. »


روزنامه جمهوری اسلامی با يادآوری اينکه « ايران گاز خود را به ترکيه با قيمت ۲۰۰ دلار صادر می کند » نوشته « ترکمنستان به لحاظ محدوديتی که دارد فقط به ايران گاز صادر می کند و بعضی رسانه ها اين قرارداد با ترکمنستان را "ترکمنچای گازی" ناميده اند. »


«نظارت بيشتر بر بازار کار زنان»


روزنامه جام جم ، در گزارشی خواستار نظارت بيشتر بر بازار کار زنان شده و نوشته « اين روزها زنان بيش از گذشته می‌خواهند وارد بازار کار شوند ، و اين مساله از يک سو منجر به ايجاد مشاغل نوظهور و غيررسمی شده ، و از سوی ديگر نبود نظارت و ساماندهی مشاغل خدماتی را بيش از گذشته آشکار کرده است. »


به نوشته اين روزنامه « وزارت کار و امور اجتماعی از سهم بالای اشتغال زنان در بخش‌‌های خدماتی و کارمندی خبر می‌دهد به‌طوری که سهم زنان در اشتغال به عنوان نيروی کارمند با رشد ۱۴ درصدی روبه‌رو بوده و از ۱۵.۵ درصد در سال‌‌‌های اول پيروزی انقلاب به حدود۳۰ درصد در دهه ۸۰ رسيده ، و همچنين زنان ۴۵ درصد بازار کار خدماتی را به خود اختصاص داده‌اند. »


جام جم همچنين گزارش داده که « به‌رغم افزايش سطح تحصيلات ، زنان هنوز فرصت‌های شغلی کمتری دارند و از طرف ديگر افزايش چشمگير به کارگيری اين افراد در مشاغلی خاص به تدريج منجر به زنانه شدن اين مشاغل شده و کارفرمايان با دستمزد کمتر ، قراردادهای موقت و بی‌توجهی به بيمه اين نيروها ، زنان را جايگزين مردان کرده‌اند. »


اين روزنامه در عين حال تاکيد کرده که که زنان در چنين مشاغلی « با نبود بيمه و قرارداد و دستمزد پايين‌تر از حد استاندارد کشوری موقعيت با ثبات و پايداری ندارند.»


کاهش ۲۱ درصدی تاسيس واحد صنعتی


روزنامه سرمايه گزارش داده که « ميزان تاسيس واحدهای صنعتی جديد در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه اول سال با کاهش ۲۱ درصدی مواجه شده است. »


اين روزنامه نوشته کاهش تاسيس واحدهای صنعتی در حالی است که « حجم سرمايه گذاری های انجام گرفته در بخش مزبور در ۳ ماهه دوم نسبت به ۳ ماه نخست سالجاری ، با رشد ۲۵ درصدی همراه بوده است. »


روزنامه سرمايه همچنين روند کاهش تاسيس واحد های صنعتی از سال ۸۵ تاکنون را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « به طور کلی آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد در طول سال ۸۶ ، ۴۸ هزار و ۱۶۳ واحد صنعتی تاسيس شده است که نشان دهنده کاهش ۱۱.۳درصدی نسبت به سال ۸۵ است ، و طی سال 85 نیز ۵۴ هزار و ۲۸۸ واحد صنعتی راه اندازی شده بود. »


XS
SM
MD
LG