لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

حضور باراک اوباما در مراسم یادبود قربانیان تیراندازی آریزونا


باراک اوباما و مارک کلی، همسر نماینده مصدوم آریزونا
باراک اوباما و مارک کلی، همسر نماینده مصدوم آریزونا
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه با شرکت در مراسم یادبود قربانیان تیراندازی آریزونا، بر برقراری دموکراسی در آمریکا تأکید کرد و از مردم کشورش خواست تا به «تفرقه» میان یکدیگر پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما که روز چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه، در این مراسم یاد بود در آریزونا شرکت کرده بود، گفت که در زمانی که گفتمان سیاسی آمریکا «به شدت دو قطبی» شده است و هر گروه سعی دارد گروه دیگری را که عقیده متفاوتی دارد، مورد سرزنش قرار دهد، «مهم است که مکثی کنیم و مطمئن شویم که گفت‌و‌گوهایمان برای بهبود بخشی است، نه برای زخم زدن».

آقای اوباما در حضور ۱۴ هزار نفری که برای شرکت در این مراسم در دانشگاه آریزونا گرد آمده بودند همچنین بر تقویت «گفتمان عمومی مدنی» تأکید کرد.

مجلس نمایندگان نیز روز سه شنبه در واشنگتن این واقعه را محکوم کرد و جان بِینر، سخنگوی کاخ سفید و از اعضای حزب جمهور‌ی‌خواه آمریکا بر اهمیت همبستگی میان قانونگذاران تأکید کرد.

وی همچنین در حالی که سعی می‌کرد بر ناراحتی خود غلبه کند و جلوی ریزش اشک خود را بگیرد افزود که مجلس نمایندگان باید به «گفتمان دموکراسی» خود ادامه دهد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که در تاریخ ۱۸ دی‌ماه، در پی تیراندازی به سوی گابریل گیفوردز، نماینده دموکرات آریزونا در شهر توسان این ایالت، شش نفر کشته و ۱۴ نفر، از جمله خانم گیفوردز زخمی شدند.

برخی بر این باورند که جدال سیاسی محافظه‌کاران و جمهوری‌خواهان و اختلافات میان آنها به نوعی با این واقعه مرتبط است و موجب ایجاد فضای نفرت در جامعه شده است.

در همین زمینه، روز چهارشنبه، سارا پیلین، از چهره‌های اصلی حزب جمهوری‌خواه و از حامیان جنبش چای آمریکا که این‌روزها نام وی نیز به عنوان یکی از مخالفان گابریل گیفوردز در اخبار بسیار مطرح شده است، متهم شدنش از سوی برخی از افراد را به شدت محکوم کرد و خبرنگاران را مورد انتقاد قرار داد.

وی در یک پیام ویدئویی، ضمن ابراز تأسف از ترور آریزونا اعلام کرد که در «جنایتکاری‌های فجیع»، فردی که عمل جنایتکارانه را انجام داده است مسئول است.

پلیس پس از این تیراندازی، جراد لاگنر ۲۲ ساله را به عنوان عامل این تیراندازی معرفی و بازداشت کرد. تا کنون در مورد انگیزه آقای لاگنر از این ترور، اطلاعاتی منتشر نشده است.

در حال حاضر، گابریل گیفوردز که در این حادثه، از ناحیه سر به شدت آسیب دیده است در بیمارستان به سر می‌برد و پزشکان نسبت به بهبود وی خوشبین هستند.

وی روز چهارشنبه نسبت به خواسته‌های پزشکان واکنش نشان داد و انگشتان دست خود را تکان داد.

باراک اوباما نیز که پیش از برگزاری مراسم یادبود، دیدار کوتاه چند دقیقه‌ای با گابریل گیفوردز داشت، به حاضرین در دانشگاه آریزونا اعلام کرد که خانم گیفوردز روز چهارشنبه برای اولین بار چشمانش را باز کرده است.
XS
SM
MD
LG