لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

قیمت نفت اوپک در آستانه ۵۰ دلار


برای اولین بار از مردادماه سال گذشته، قیمت سبد نفتی اوپک از ۴۹ دلار فراتر رفت.

بنا به آخرین آمار منتشر شده در سایت اوپک، هر بشکه نفت این سازمان طی روز چهارشنبه ۲۸ مهر ماه به طور متوسط به قیمت ۴۹ دلار و شش سنت معامله شد.

این رقم نسبت به روز قبل آن، ۸۲ سنت و نسبت به روز مشابه ماه قبل ۷ دلار افزایش نشان می دهد.

قیمت سبد نفتی اوپک در نیمه اول سال ۲۰۱۴ بالای ۱۰۵ دلار بود، اما این رقم به خاطر وجود نفت مازاد در بازار به شدت کاهش یافت و حتی در نیمه ژانویه سال ۲۰۱۶ تا ۲۵ دلار نیز سقوط کرد.

قیمت نفت شاخص‌های برنت دریای شمال و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز در روز پنج شنبه بالای ۵۰ دلار بود که البته نسبت به روز قبل آن مقدار اندکی کاهش نشان می‌دهد، اما نسبت به قیمت ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

افزایش قیمت نفت از دو ماه گذشته شروع شد، زمانی که کشورهای اوپک و روسیه دور تازه‌ای از مذاکرات برای توقف رشد تولید، حتی کاهش تولید را شروع کردند. در اجلاس ماه گذشته الجزایر، اعضای اوپک تلویحا توافق کردند که سقف تولید این سازمان را حدود ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز نگه دارند. قرار است در اجلاس ماه نوامبر وزرای نفت اعضای اوپک این موضوع بررسی و تصمیم نهایی گرفته شود.

روسیه نیز گفته است که آماده همکاری با اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت مازاد در بازارهای جهانی نفت است.

بنا به ارزیابی اوپک، اعضای این سازمان طی ماه گذشته میلادی روی‌هم‌رفته روزانه نزدیک به ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده‌اند. البته این سازمان تولید نفت ایران را ۳ میلیون و ۶۶۵ هزار بشکه در روز محاسبه کرده، اما خود ایران می‌گوید که طی ماه سپتامبر روزانه ۲۵۰ هزار بشکه بیشتر از رقم اعلامی اوپک، تولید نفت داشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز تخمین زده است که تولید اعضای اوپک در ماه گذشته حدود ۲۴۰ هزار بشکه بیشتر از رقمی است که خود اوپک ارزیابی کرده است.

انتظار می‌رود که تولید کشورهای غیر عضو اوپک در سال جاری روزانه تا ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یابد و نهایتا در نیمه سال آینده میان عرضه و تقاضای جهانی نفت تعادل حاصل شود.

XS
SM
MD
LG