لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

صعود يک پله‌ای توليد نفت ايران در اوپک


سازمان کشورهای صادرکننده نفت در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود که چهارشنبه ۲۱ اسفندماه منتشر شد، از افزايش ۵۰ هزار بشکه‌ای توليد نفت ايران طی ماه فوريه نسبت به ماه قبل آن خبر داده است.

اين چهارمين ماهی است که توليد نفت ايران به صورت تدريجی افزايش پيدا می‌کند.
ايران که تا نيمه اول ۲۰۱۲ دومين توليدکننده نفت اوپک بود، تحت تاثير تحريم‌ها مجبور شد در برخی چاه‌های نفتی خود را ببندد و تا دو ماه قبل به جايگاه پنجم توليد کننده‌های نفت اوپک سقوط کرده بود.

اکنون داده‌های اوپک نشان می‌دهد که ايران با پيشی گرفتن از امارات و با اختلاف بسيار اندکی از کويت به چهارمين توليدکننده بزرگ نفت اين سازمان صعود کرده است.

توليد روزانه نفت ايران در ماه گذشته ميلادی به ۲ ميليون و ۸۰۲ هزار بشکه رسيده است که نسبت به متوسط توليد نفت ايران در سال گذشته روزانه حدود ۱۰۹ هزار بشکه افزايش نشان می‌دهد.

با اين حال توليد نفت خام ايران طی ماه فوريه هنوز هم نسبت به سال ۲۰۱۲ حدود ۱۷۰ هزار بشکه و نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود ۸۲۶ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

اوپک در گزارش خود می‌نويسد که مصرف داخلی ايران نيز در اين ماه افزايش يافته است.
در گزارش جديد اوپک آنچه که بيشتر جلب نظر می‌کند، افزايش ناگهانی ۴۰۰ هزار بشکه‌ای توليد نفت عراق در ماه گذشته است.

توليد روزانه نفت عراق در ماه فوريه به سه ميليون و ۳۹۷ هزار بشکه رسيده است که نسبت به متوسط توليد نفت اين کشور در سال ۲۰۱۱ حدود يک ميليون بشکه افزايش نشان می‌دهد.

در مجموع با توجه به کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای توليد نفت عربستان و کاهش ۱۷۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ليبی، توليد روزانه نفت خام ۱۲ عضو اوپک در ماه گذشته بيش از ۲۵۸ هزار بشکه افزايش يافته و به ۳۰ ميليون و ۱۱۵ هزار بشکه رسيده است.

اين گزارش می‌نويسد که تقاضای جهانی نفت در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۳ حدود يک ميليون و ۱۴۰ هزار بشکه افزايش خواهد يافت و به رقم ۹۱ ميليون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

اوپک پيش‌بينی کرده است که توليد نفت کشورهای خارج از اوپک در سال جاری يک ميليون و ۳۱۰ هزار بشکه افزايش خواهد يافت و نياز به نفت اوپک در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد يافت.

طی ماه فوريه توليد جهانی نفت به ۹۱ ميليون و ۳۳۰ هزار بشکه در روز رسيده که سهم اوپک در توليد جهانی نفت حدود ۳۳ درصد بوده است.

عربستان، عراق، کويت، ايران، امارات، ونزوئلا، نيجريه، آنگولا، الجزاير، قطر، اکوادور و ليبی به ترتيب حجم توليد نفت، ۱۲ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک هستند.
XS
SM
MD
LG