لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

«آمریکا فروش تسلیحات به عربستان را کاهش می‌دهد»


صنعا، پایتخت یمن؛ حملات هوایی عربستان سعودی به یک مراسم خاکسپاری حدود ۱۴۰ کشته بر جای گذاشت
صنعا، پایتخت یمن؛ حملات هوایی عربستان سعودی به یک مراسم خاکسپاری حدود ۱۴۰ کشته بر جای گذاشت

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی از قول مقامات دولت آمریکا می‌نویسد که واشینگتن به خاطر نگرانی‌های ناشی از تلفات گسترده غیرنظامیان در جنگ یمن، تصمیم گرفته حمایت خود از کارزار نظامی عربستان سعودی را محدود کرده و فروش برخی از تسلیحات به آن کشور را فعلا متوقف کند.

در عین حال آمریکا در نظر دارد با تجدید نظر در آموزش نیروی هوایی عربستان سعودی دقت هدفگیری آن را افزایش دهد، امری که یکی از نگرانی‌های همیشگی آمریکا در مورد عملکرد نیروهای مسلح عربستان سعودی بوده است.

رویترز می‌نویسد این تصمیم نشاندهنده نارضایتی عمیق دولت اوباما از عملکرد عربستان سعودی در جنگ یمن است که طی ۲۰ ماه گذشته حداقل ۱۰ هزار نفر تلفات به جا گذاشته و در فقیر‌ترین کشور خاورمیانه یک بحران بشری گسترده از جمله کمبود شدید مواد غذایی و دارو را به وجود آورده است.

این تصمیم در عین حال می‌تواند مناسبات ریاض و واشنگتن در روزهای باقیمانده از ریاست جمهوری باراک اوباما را تیره کند و آن را به موضوع مهمی برای دونالد ترامپ رییس جمهور آینده بدل کند که از ۲۰ ژانویه به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ دخالت نظامی در یمن را آغاز کرد و از آن زمان هزاران مورد حمله هوایی علیه شورشیان حوثی انجام داده است.

گروه‌های طرفدار حقوق بشر می‌گویند حملات هوایی این ائتلاف به مدارس، مراکز درمانی، بازار‌ها و کارخانه‌ها می‌توانند مصادیق جنایان جنگی باشند. در مقابل عربستان سعودی یا انجام چنین حملاتی را تکذیب کرده و یا ادعا کرده که پیکارجویان در این نقاط مستقر بوده‌اند و در آینده سعی خواهد کرد تلفات غیرنظامی را کاهش دهد.

یک مقام دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت مشکل «نهادینه و همیشگی» نیروهای عربستان سعودی در تشخیص اهداف نظامی باعث شده آمریکا فروش تسلیحات از جمله سلاح‌های مجهز به سیستم‌های کنترل شونده را معلق کند.

مقامات آمریکا نوع تسلیحاتی را که فروش آنها معلق خواهد شد مشخص نکرده‌اند، ولی به نظر می‌رسد یک مورد از آنها سیستم‌های هدایت شونده محصول شرکت راتیئون به ارزش صد‌ها میلیون دلار باشد که بمب‌های معمولی را به بمب‌های هوشمند بدل می‌کند و در هدفگیری دقت بیشتری دارد.

در عین حال دولت آمریکا تصمیم گرفته در زمینه تقویت کنترل مرز‌ها به عربستان سعودی کمک بیشتری بکند. این یکی از نگرانی‌های امنیتی قدیمی دولت عربستان سعودی است و شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در موارد زیادی توانسته‌اند به نواحی مرزی آن کشور حمله کنند.

حکومت عربستان سعودی تاکنون در مورد تصمیم اخیر دولت آمریکا واکنشی نشان نداده است.

دولت آمریکا پس از حملات هوایی عربستان سعودی به یک مراسم خاکسپاری در شهر صنعا در ماه اکتبر امسال که طبق ارزیابی سازمان ملل متحد بیش از ۱۴۰ کشته به جا گذاشت بررسی کمک‌های نظامی به ریاض را در دستور کار قرار داد.

در ماه اوت ۲۰۱۶ نیز دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد حملات هوایی عربستان سعودی عامل کشته شدن بیش از ۶۰ درصد از سه هزار و ۸۰۰ غیرنظامی هستند که از زمستان سال گذشته در یمن جان خود را از دست داده‌اند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر به خاطر حمایت از کارزار نظامی عربستان سعودی در یمن، در شکل فروش اسلحه و یا سوخت‌گیری جنگنده‌های آن کشور، از دولت آمریکا انتقاد کرده‌اند. دولت آمریکا می‌گوید در انتخاب و یا تایید اهداف حملات هوایی عربستان سعودی هیچ دخالتی ندارد.

مقامات دولت آمریکا می‌گویند در چارچوب تصمیم جدید، کمک به سوختگیری جنگنده‌های عربستان سعودی را متوقف نخواهند کرد هر چند بررسی نحوه کمک‌های نظامی به عربستان سعودی ادامه خواهد یافت و در آینده ممکن است تصمیمات متفاوتی اتخاذ شود.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند تصمیم جدید چرخش مهمی در سیاست آمریکاست که تاکنون همواره تاکید می‌کرد انتقال تسلیحات هوشمند و مجهز به سیستم‌های هدف گیری تلفات غیرنظامی در یمن را کاهش خواهد داد.

یک مقام آمریکایی گفت: «موضوع استفاده از بمب‌های معمولی و یا هوشمند نیست. مشکل این است که آنها (عربستان سعودی) اهداف درست را انتخاب نمی‌کنند. یکی از نمونه‌های مهم آن حمله به مراسم تدفین در شهر صنعا بود.»

یکی دیگر از موارد کاهش همکاری‌های نظامی کاستن از تعداد پرسنل آمریکایی است که به هماهنگی عملیات هوایی عربستان سعودی و کشورهای ائتلاف کمک می‌کنند. تعداد این پرسنل قرار است از ۴۵ به ۶ نفر کاهش یابد.

به نظر می‌رسد دلیل این تصمیم نگرانی مقامات آمریکا از دخالت و مسئولیت احتمالی پرسنل آن کشور در عملیاتی است که می‌تواند ناقض قوانین بین‌المللی در جنگ باشد.

به اعتقاد برخی از مقامات آمریکایی دخالت ارتش این کشور در سوختگیری جنگنده‌های عربستان سعودی و دادن کمک‌های لجستیکی حتی بیشتر از فروش اسلحه به آن کشور ممکن است طبق قوانین بین‌المللی آمریکا را به دخالت در بحران یمن متهم کند.

XS
SM
MD
LG