لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

تنش میان ریاض و بغداد؛ عربستان نشست اتحادیه عرب را ترک کرد


نمایی عمومی از سالن نشست‌های اتحادیه عرب
نمایی عمومی از سالن نشست‌های اتحادیه عرب

هیئت عربستانی در اعتراض به دفاع وزیر خارجه عراق از حزب‌الله لبنان جلسه اتحادیه عرب را ترک کرد. وزرای خارجه اتحادیه عرب در پایان این نشست اما حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های «تروریستی» قرار دادند.

یک منبع در وزارت امور خارجه عراق به خبرگزاری رویترز گفت که هیئت نمایندگی عربستان سعودی، جمعه بیست‌ویکم اسفند پس از دفاع ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، از شبه‌نظامیان شیعه عراقی و حزب‌الله لبنان، صد و چهل و پنجمین نشست وزرای امور خارجه اتحادیه عرب را که در قاهره برگزار می‌شود، ترک کرد.

وی اظهار داشت: «هیئت نمایندگی سعودی، پس از سخنرانی وزیر امور خارجه عراق که در آن با تعرض به حشد الشعبی (شبه نظامیان شیعه عراقی) و دیگر گروه‌های مقاومت، اعلام مخالفت کرد، از سالن نشست خارج شد.»

این منبع افزود که ابراهیم جعفری در سخنرانی خود عنوان کرده که «حشد الشعبی و حزب‌الله، آبروی عرب‌ها را حفظ کردند و هرکس که آن‌‌ها را به اعمال تروریستی متهم کند، خود تروریست است».

خبرگزاری رویترز نوشته است که نتوانسته موضع وزارت امور خارجه عربستان سعودی را در این زمینه دریافت کند. اما شبکه خبری العربیه نزدیک به عربستان سعودی، این خبر را منتشر کرده است.

پس از تنش‌های فرقه‌ای اخیر در سوریه، یمن و عراق، تنش میان ریاض و بغداد نیز افزایش یافته است.

شورای همکاری خلیج فارس، حزب‌الله لبنان را که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است. این اقدام در پی افزایش تنش میان عربستان سعودی و متحدانش با ایران صورت گرفته است.

پس از حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان در ایران که در اعتراض به اعدام شیخ نمر النمر روحانی معترض شیعه با حکم دادگاهی سعودی روی داد، ریاض روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. پس از آن نیز شماری از متحدان عربستان سعودی، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده یا سطح مناسبات خود را کاهش دادند.

از سویی وزارت امور خارجه عراق نیز حدود دو ماه پیش سفیر عربستان در بغداد را به خاطر این‌که شبه‌نظامیان حشد الشعبی را متهم به تشدید تنش‌های مذهبی کرد، احضار کرد. شبه‌نظامیان حشد الشعبی نیز از سوی جمهوری ایران حمایت می‌شوند.

در همین حین خبرگزاری فرانسه گزارش داده که وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب در پایان نشست روز جمعه بتصویب کردند که گروه حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های «تروریستی» قرار بگیرد.

این گزارش می‌گوید که تصمیم وزرای خارجه اتحادیه عرب در این باره با رای موافق اکثریت اعضا گرفته شد و تنها عراق و لبنان با آن مخالفت کردند.

XS
SM
MD
LG