لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

رئیس بانک مرکزی: از ورود پول‌های کثیف به انتخابات جلوگیری می‌کنیم


ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، می‌گوید این بانک در حال انجام اقداماتی برای جلوگیری از ورود «پول‌های کثیف» به انتخابات است. انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری روز هفتم اسفند برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز شنبه، سوم بهمن، در پاسخ به پرسش این خبرگزاری که بانک مرکزی چه اقداماتی برای جلوگیری از «ورود پول‌های کثیف» به انتخابات انجام داده، گفته‌است «نظام بانکی کشور دارای سیستم‌های پیشرفته ضد پول‌شویی است و در همین رابطه اقدامات لازم در حال انجام است.»

آقای سیف تأکید کرده «در صورتی که موارد مشکوکی در زمینه ورود پول‌های کثیف به انتخابات مشاهده شود به طور حتم با آن برخورد و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.»

موضوع ورود «پول‌های کثیف» به انتخابات را اولین بار عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در اسفند ۹۳ که مطرح کرده و گفته بود که بخشی از پول‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر «در حوزه سیاست وارد می‌شود و در قالب کمک در انتخابات و تصمیم‌سازی‌ها مصرف می‌شود.»

این سخنان اعتراض شماری از نمایندگان مجلس را در پی داشت و ۳۰ تن از آن‌ها با امضای نامه‌ای خواستار احضار وزیر کشور به مجلس برای توضيح درباره گفته‌هايش شدند.

پس از آن عبدالرضا رحمانی فضلی در ۶ ارديبهشت به مجلس رفت و در جلسه علنی در دفاع از سخنانش گفت منظورش آن نبوده که «پول کثیف» هم اکنون وارد سیاست شده، بلکه قصدش هشدار در مورد احتمال ورود این‌گونه پول‌ها در انتخابات بوده است.

پیگیری وضعیت صلاحیت‌ها از سوی اصلاح طلبان و تدوین برنامه

در همین حال، در ادامه خبرهای مربوط به آخرین اقدامات شورای سیاست‌گذاری ائتلاف اصلاح‌طلبان برای پیگیری وضعیت نامزدهای رد یا احراز صلاحیت نشده در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، الهام فخاری، مسئول روابط عمومی این شورا از رایزنی با «افراد مؤثر» در انتخابات خبر داده‌است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، خانم فخاری گفته‌است که «کارگروه حقوقی و رایزنی» این شورا به ریاست محسن رهامی، گزارش جامعی از وضعیت تأیید صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب تهیه کرده و به صورت مستمر جلساتی با «افراد مؤثر» در این زمینه داشته و پیگیری‌های لازم برای حل مشکل انجام شده‌است.

او همچنین از تدوین «راهبردها و سیاست‌های» اصلاح‌طلبان در کارگروه ویژه آن به ریاست حسین کمالی اطلاع داده و افزوده‌است که حاصل کار این گروه در جلسه این هفته شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بررسی خواهد شد.

الهام فخاری رویکرد اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان دولت را در انتخابات امسال «برنامه‌محور» توصیف و تأکید کرده‌است که این رویکرد «به آحاد مردم و رأی‌دهندگان کمک می‌کند، مطالبات خود را در برنامه‌ها جستجو کنند و به لیست‌ها و نه لزوماً شهرت افراد رأی دهند.»

وی افزوده «این رویکرد سبب می‌شود پیگیری وعده‌های انتخاباتی، در قالب برنامه پس از آغاز به کار مجلس دهم بهتر و مؤثرتر انجام پذیرد.»

محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، هم روز پنج‌شنبه در کنگره حزب ندای ایرانیان تأکید کرده بود که در هر صورت اصلاح‌طلبان در انتخابات «حضور جدی» خواهند داشت.

او ضمن ابراز امیدواری به «تجدیدنظر اساسی» شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، بدون ذکر نام گفته بود که با برخی از اعضای شورای نگهبان در این مورد دیدار کرده‌است.

دربارهٔ آخرین ارقام بررسی صلاحیت‌ها، خبرگزاری ایلنا، اول بهمن به نقل از علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور، خبر داد که صلاحیت شش هزار و ۷۵۳ کاندیدا از سوی هیئت نظارت استان‌ها و هیئت مرکزی نظارت رد شده و یا «احراز» نشده‌است.

خبرگزاری ایسنا هم به نقل از عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در ۳۰ دی در همایش استانداران و فرمانداران، گزارش داده بود که او گفته‌است «در بحث تأیید صلاحیت‌ها، ما گزارش‌های لازم را به شورای نگهبان و دفتر رهبری داده‌ایم تا حق کسی ضایع نشود.»

وزیر کشور همچنین گفته بود که روز سه‌شنبه شخصاً به ملاقات رهبر جمهوری اسلامی رفته و ضمن ارائه گزارش، با او مشورت کرده‌است.

XS
SM
MD
LG