لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

جهرمی: تنها هفت میلیون کاربر پیام‌رسان داخلی نصب کرده‌اند


پس از گذشت یک ماه از فیلتر شدن تلگرام در ایران، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد در حالی که هفت میلیون نفر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده‌اند، تنها یک میلیون نفر از تلگرام خارج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد آذری جهرمی، روز دوشنبه هفتم خرداد در نشستی با اعضای کمیسیون‌های امنیت ملی، اقتصادی و صنایع مجلس، اعلام کرده که اپلیکشن‌های پیام‌رسانی داخلی جمعاً ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بار نصب شده‌اند.

او شمار کاربرانی را که اقدام نصب پیام‌رسان‌های داخلی کرده‌اند، هفت میلیون نفر اعلام کرده و یادآور شده که برخی از کاربران همزمان چند پیام‌رسان را نصب کرده‌اند.

پیام‌رسان محبوب تلگرام که هم به ادعای مدیران آن و هم بر اساس اعلام مقام‌های دولتی بیش از چهل میلیون کاربر ایرانی را به خود جلب کرده بود، ماه گذشته و پس از مدت‌ها گزارش‌های ضد و نقیض در مورد فیلترینگ آن، با حکم بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه مسدود شد.

حکم قضایی برای فیلترینگ تلگرام، از جمله شامل مسدود کردن تمام راه‌هایی بود که کاربران برای دور زدن فیلترینگ از آن استفاده می‌کنند اما گزارشی که اخیراً در مورد میزان کاربری تلگرام توسط ایرانیان پس از مسدود شدن آن منتشر شده، نشان می‌دهد که پس از افت میزان روزانه بازدیدها در زمان اعلام فیلترینگ تلگرام، این میزان در اواخر اردیبهشت ماه بار دیگر روندی صعودی داشته است.

وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی که پیش از این از «مقاومت» کاربران ایرانی از دستور قضایی مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام خبر داده بود، در سخنان روز دوشنبه خود بار دیگر تکرار کرد که پس از فیلتر شدن تلگرام تنها یک میلیون نفر از این پیام‌رسان خارج شده‌اند.

آماری در تضاد با ادعای معاون اول دستگاه قضایی که روز یکشنبه، به نقل از دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته بود که «۴۰ درصد» از مشترکان تلگرام، یعنی حدود ۱۷ میلیون نفر «دیگر از این پیام‌رسان استفاده نمی‌کنند».

در همین حال عباس آسوشه، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور، اعلام کرد که بازدید از پست‌های تلگرام از دو و نیم میلیارد در روز به یک میلیارد رسیده و ۶۰ درصد کاهش یافته و تعداد کانال‌های ایرانی در تلگرام از ۵۳۰ هزار به ۲۷۷ هزار رسیده است.

«آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی» وابسته به دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، اعلام کرده بود که ۳۰ فروردین، نزدیک به ۱۰ روز پیش از مسدود شدن تلگرام، میزان بازدید از کانال‌های تلگرامی رکوردی نزدیک به دو و نیم میلیارد بازدید روزانه را ثبت کرده، و این رقم در ۱۲ اردیبهشت، دو روز پس از ابلاغ قضایی برای فیلترینگ تلگرام به کمتر از یک میلیارد بازدید رسیده است.

با این حال به گفته این مرکز، روزپنجشنبه ۲۷ اردیبهشت، برای نخستین‌بار پس از فیلترینگ تلگرام، رقم بازدید کل کانال‌های فارسی تلگرام به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون بازدید رسیده بود.

پس از فیلتر شدن تلگرام، تلویزیون دولتی ایران و مقام‌های جمهوری اسلامی تبلیغات گسترده‌ای را برای استفاده مردم از پیام‌رسان‌های داخلی آغاز کرده‌اند، گرچه شماری از نمایندگان مجلس و مقام‌های دولتی اذعان کرده‌اند که کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد ندارند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر، ایسنا،فارس، روزنامه شرق و رادیوفردا؛ ا.م./م.ا
XS
SM
MD
LG