لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

درخشانترین «ابرماه» در ۷۰ سال


ابرماه در برلین
ابرماه در برلین

پدیده «ماه افروختگی» یا «اَبَرماه» هنگامی روی میدهد که ماه در حالت قرص کامل در نزدیک‌ترین فاصله و نورانی‌ترین حالت خود نسبت به زمین قرار میگیرد.

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا «ناسا» ماه شامگاه دوشنبه را نزدیکترین به زمین گزارش کرده و افزوده است پس از این ابرماه، ابرماه آینده پس از گذشت ۱۸ سال در ۲۵ نوامبر سال ۲۰۳۴ میلادی (شنبه چهارم آذرماه سال ۱۴۱۳ هجری شمسی) پدیدار خواهد گشت.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

ابرماه ۱۴ درصد بزرگتر و ۳۰ درصد درخشانتر از قرص معمول ماه بنظر میرسد.

ابرماه دوشنبه ۲۴ آبان، بزرگترین و درخشانترین پس از سال ۱۹۴۸ و طی نزدیک به هفتاد سال گذشته گزارش میشود و ناسا آنرا «ابرماه بزرگ» خوانده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:25 0:00
لینک مستقیم

ابرماه ها در واقع پدیده‌ای کاملا معمولند و بطور میانگین، هر ۱۴ ماه یکبار روی میدهند هرچند برخی ابرماهها، مهینتر و بزرگتر از دیگرانند چون هر چندگاه جایگاهی نزدیکتر به زمین می یابند و از اینرو بزرگتر و روشنتر مینمایند.

ماه در مداری بیضی، حداکثر حدود ۴۰۶ هزار کیلومتر و حداقل حدود ۳۵۶ هزار کیلومتر از زمین فاصله می یابد. فاصلۀ قرص ماه دوشنبه ۲۴ آبان از زمین ۳۵۶۵۰۹ کیلومتر گزارش شده است.

به گزارش سایت ناسا، سال ۲۰۱۶ میلادی با سه ابرماه پایان میپذیرد؛ ابرماه ۱۶ اکتبر در ماه پیش، ابرماه ۱۴ نوامبر و ابرماه ۱۴ دسامبر در ماه آینده هرچند این ابرماه دوشنبه ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان) است که از دو تای دیگر بزرگتر و درخشانترست.

خبرگزاری فرانسه، چشمگیرترین لحظۀ ابرماه دوشنبه را در ساعت ۱۳:۵۲ به وقت گرینویچ برابر با ۱۷:۲۲ ایران گزارش کرده است.

به گزارش خبرگزاری های ایران، ابرماه، عصر دوشنبه از ساعت ۱۷:۱۵ در آسمان ایران از شمال شرق نمایان میگردد.

گزارش رسانه‌های ایران افزوده اند، هوای آلوده تهران و شهرهای بزرگ دیگر کشور احتمالا تاثیر چندانی در کیفیت رویت ابرماه ۲۴ آبان نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG