لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

با امضای رئیس جمهوری قرقیزستان قرارداد اجاره مناس لغو شد


 قربان‌بيک قربان‌اف، رئيس جمهوری‌ قرقيزستان، مذاکرات پارلمان اين کشور در مورد پايگاه هوايی مناس را دنبال می‌کند، ۱ اسفند ۱۳۸۷
قربان‌بيک قربان‌اف، رئيس جمهوری‌ قرقيزستان، مذاکرات پارلمان اين کشور در مورد پايگاه هوايی مناس را دنبال می‌کند، ۱ اسفند ۱۳۸۷
رئيس‌جمهوری قرقيزستان روز جمعه قانونی را امضاء کرد که بر پايه‌ی آن قرارداد اجاره پايگاه هوايی مناس که در اختيار نيروهای نظامی آمريکا است، لغو شد.

با قرار گرفتن امضاء قربان‌بيک باقی‌اف در پای قانونی که روز پنجشنبه به تصويب پارلمان قرقيزستان رسيد، گام نهايی برای صدور حکم تخليه پايگاه هوای مناس برداشته شد.

پس از صدور حکم تخليه، ايالات متحده ۱۸۰ روز وقت خواهد داشت تا نيروهای خود را از اين پايگاه خارج کند.

پایگاه مناس که هر ماه ۱۵ هزار نيروی نظامی و ۵۰۰ تن بار به مقصد افغانستان و يا از اين کشور، از طريق آن جا به جا می‌شد، نقش بسیار مهمی در تدارکات و پشتیبانی نیروهای غربی در افغانستان دارد.

مقام‌های آمريکايی می‌گويند گفت‌وگوها در مورد آينده اين پايگاه و حضور نيروهای نظامی در آن ادامه خواهد يافت. اين اظهار نظر به شايعه‌هايی که در مورد احتمال بالا بردن مبلغ اجاره در قبال دريافت مجوز برای تمديد قرارداد اجاره پايگاه مناس، قوت بيشتری می‌بخشد.

ميشل يارکين سخنگوی سفارت آمريکا در بيشکک، پايتخت قرقيزستان، می‌گويد: «اين حرکت مطابق انتظار ما بود، با اين همه هنوز اطلاعيه‌‌ای دال بر اجرايی شدن اين تصميم از وزارت امور خارجه قرقيزستان به ما نرسيده است. شمارش معکوس برای تخليه پايگاه مناس زمانی آغاز خواهد شد که اطلاعيه رسمی به دست ما برسد».

نمايندگان مجلس قرقيزستان با ۷۸ رأی موافق در مقابل تنها يک رأی مخالف، روز پنجشنبه لايحه مورد حمايت دولت اين کشور را تصويب کرد. بر طبق اين لايحه موافقتنامه اجاره پايگاه هوايی مناس لغو خواهد شد.

رئيس‌جمهوری قرقيزستان در اوايل بهمن ماه در سفری به مسکو، و کوتاه زمانی پس از اعلام کمک دو ميليارد دلاری روسيه به اين کشور، به نحوی غيرمترقبه تصميم به تخليه پايگاه مورد اجاره آمريکا را اعلام کرد.

تحلیلگران معتقدند طرح باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، برای افزايش نيرو در افغانستان با اين اقدام دچار مشکل خواهد شد.

ايالات متحده کوتاه زمانی پس از حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادی، پايگاه مناس را در اختيار گرفت تا از طريق آن عمليات خود را عليه گروه القاعده در افغانستان پشتيبانی کند.
XS
SM
MD
LG