لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

جنتی: انتخابات ریاست جمهوری دهم حساس ترین انتخابات است


اظهارات دبیر شورای نگهبان در دفاع از دولت محمود احمدى نژاد از آن رو حائز اهمیت است كه نهاد زیر نظر وی بايد بر روند انتخابات آينده رياست جمهورى نظارت كند.
اظهارات دبیر شورای نگهبان در دفاع از دولت محمود احمدى نژاد از آن رو حائز اهمیت است كه نهاد زیر نظر وی بايد بر روند انتخابات آينده رياست جمهورى نظارت كند.
آيت الله احمد جنتى، دبير شوراى نگهبان، با حساس خواندن انتخابات آينده رياست جمهورى ايران از عملكرد دولت محمود احمدى نژاد در سه سال گذشته دفاع كرد.

آيت الله جنتى انتخابات دوره دهم رياست جمهورى ايران را «حساس ترين انتخابات» دانسته است و مى گويد: «دشمنان ايران اسلامى كه در فكر براندازى نرم بوده، به دنبال اين هستند كه رييس جمهورى بر سر كار آيد كه به خودشان و مقاصدشان نزديكتر باشد.»

وى روز سه شنبه در نشست ناظران شوراى نگهبان در بوشهر به حمایت از دولت نهم پرداخت و گفت: در سه سال اخير رسيدگى فوق العاده اى به مردم شده است و «اين رسيدگى نتيجه تلاش يك دولت پر تلاش و پر كار است.»

بر اساس گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، آقاى جنتى مبارزه با «فساد» و «اجراى عدالت» را از ويژگى هاى دولت نهم دانست و گفت: «اين تلاش ها موجب شد نظام اسلامى ايران به اهداف خود نزديكتر شود.»

اظهارات دبیر شورای نگهبان در دفاع از دولت محمود احمدى نژاد از آن رو حائز اهمیت است كه نهاد زیر نظر وی بايد بر انتخابات آينده رياست جمهورى نظارت كند.

گروه ها و احزاب سياسى ايران خواستار بى طرفى شوراى نگهبان در انتخابات روز ۲۲ خرداد سال جارى و برگزارى سالم آن شده اند.

محمود احمدى نژاد كه ماه هاى آخر دوره اول رياست جمهورى خود را سپرى مى كند قرار است كه در اين انتخابات بار ديگر نامزد شود.

آيت الله جنتى كه از حاميان سرسخت آقاى احمدى نژاد به شمار مى رود در مناسبت هاى مختلف با ستايش از «رويكرد ارزشى» دولت نهم و رييس جمهورى ايران، روى كار آمدن وى را ناشى از «اشك، نذر و نياز» و «توسل به خدا» دانسته است.
سياست هاى رييس جمهورى ايران در حوزه اقتصادى، سياست خارجى و آزادى هاى فردى با انتقادهاى گسترده داخلى و خارجى روبرو شده است اين در حالى است كه محافظه كاران نيز در ماه هاى اخير به صف منتقدين وى پيوسته اند.

جنجال بر سر دفاع از دولت نهم

اين نخستين بار نيست كه دبير شوراى نگهبان از دولت محمود احمدى نژاد دفاع مى كند. آيت الله جنتى كه از حاميان سرسخت آقاى احمدى نژاد به شمار مى رود در مناسبت هاى مختلف با ستايش از «رويكرد ارزشى» دولت نهم و رييس جمهورى ايران، روى كار آمدن وى را ناشى از «اشك، نذر و نياز» و «توسل به خدا» دانسته است.

وى در خطبه هاى نماز جمعه هشتم تيرماه سال ۱۳۸۶ به مناسبت سالگرد انتخاب محمود احمدى نژاد به رياست جمهورى ايران در سخنانى گفت: «خيلى ها فكر مى كردند انقلاب مرده، اما خدا نخواست در روى آن پاشنه غلط بچرخد و بر خلاف انتظار همه ديدند، كه همين مردم، يك نفر از خودشان را پيدا كردند، نذر كردند، نياز كردند و توسل پيدا كردند و خدا خيلى كمك كرد.»

اظهارات مقام هاى حكومتى و نظامى در دفاع از دولت احمدى نژاد طى ماه هاى اخير و در آستانه انتخابات رياست جمهورى ايران باعث واكنش گروه هاى سياسى شده است.

بهمن ماه گذشته، سيد حسن فيروز آبادى، رييس ستاد مشترك كل نيروهاى مسلح در سخنانى گفته بود: «بعضى ها معتقدند... مى توانند يك كانديداى رياست جمهورى جديد معرفى كنند و مسئله احمدى نژاد را تمام كنند. ولى اين اتفاق نمى افتد، اشتباه مى كنند.»

اين اظهارات با اعتراض مهدى كروبى، دبير كل حزب اعتماد ملى روبرو شد و در نامه اى او را متهم كرد كه «رياست ستاد نظاميان دخالت كننده در انتخابات» را بر عهده گرفته است.

اظهارات آيت الله خامنه اى، رهبر ايران، در دفاع از محمود احمدى نژاد نيز به عنوان حمايت وى از رييس جمهورى اسلامى ارزيابى شده است ولى وى روز اول فروردين در مشهد گفت كه اين دفاع ربطى به انتخابات ندارد.

براى انتخابات رياست جمهورى آينده تاكنون مهدى كروبى و مير حسين موسوى، آخرين نخست وزير ايران، نامزدى خود را به طور رسمى اعلام كرده اند.

پيشتر محمد خاتمى، رييس جمهورى سابق نيز كانديداى انتخابات شده بود كه با تاكيد بر لزوم جلوگيرى از «تشتت آراء» در جبهه اصلاح طلبان از نامزدى براى اين رقابت ها انصراف داد.

گروه هاى اصولگرا كه نزديك به آيت الله خامنه اى هستند هنوز نامزد خاصى را براى انتخابات معرفى نكرده اند و احتمال دارد دو يا چند نفر به عنوان اصولگرا وارد صحنه رقابت هاى رياست جمهورى شوند.
XS
SM
MD
LG