لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

مصباح يزدی: اطاعت از رييس جمهور چون اطاعت از خدا است


آيت الله محمدتقی مصباح يزدی، از روحانيون محافظه کار در قم، گفته است از زمانی که حکم رييس جمهور از سوی ولی فقيه تنفيذ می شود« اطاعت از او نيز چون اطاعت از خداست.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای مصباح يزدی اين اظهارات را روز چهارشنبه در جمع گروهی از هنرمندان بسيجی مطرح کرده است.

محمد تقی مصباح يزدی از اصلی ترين حاميان محمود احمدی نژاد در قم به شمار می رود و بارها از عملکرد و رویکرد رییس جمهور ایران در مسائل داخلی و خارجی حمایت کرده است.

این روحانی بلندپایه محافظه کار گفته است: به دليل اين که «ولايت فقيه» دارای پرتويی از« انوار» امام زمان است و «مردم» نيز او را جانشين اين امام می دانند، «اطاعت از او را همچون اطاعت از امام عصر بر خود لازم می دانند.»

وی افزود:« وقتی رياست جمهوری حکم ولی فقيه را دريافت کرد اطاعت از او نيز چون اطاعت از خداست.»

تنفيذ حکم رياست جمهوری محمود احمدی نژاد توسط آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۲ مردادماه برگزار شد.

اين در حالی است که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات می گويند به دليل تقلب گسترده در جريان انتخابات رياست جمهوری، دولت برآمده از اين انتخابات مشروع نيست.

«حذف ولايت فقيه»

محمدتقی مصباح يزدی در بخش ديگری از اظهارات خود به رويدادهای پس از انتخابات اشاره کرده و گفته است:«سلسله جنبان اين قضايا هر که بود درصدد حذف ولايت فقيه از نظام سياسی کشور بود.»

طبق اين گزارش، آقای مصباح يزدی «ولايت فقيه را روح انقلاب و مشخصه اين حکومت» دانسته و گفته است: «دشمنان می خواستند يا اين رکن اساسی را حذف و يا تضعيف و کمرنگ کنند که در اين جريان برخی آگاهانه و برخی فريب خورده اقدام به اين امر نمودند.»

اين روحانی محافظه کار توضيح بيشتری در مورد هويت اين فريب خوردگان نداده است، اما به نظر می رسد خطاب وی اصلاح طلبان باشد.

محمدتقی مصباح يزدی از جمله روحانيونی است که معتقد است مردم نقشی در مشروعيت به بخشيدن به نظام اسلامی ندارند.

آقای مصباح پیشتر در مقاله‌ای با عنوان «حکومت و مشروعيت» نوشته بود: «از نظر شيعه به همان معياری که حکومت رسول الله (ع) مشروعيت دارد، حکومت امامان معصوم و نيز ولايت فقيه در زمان غيبت مشروعيت خواهد داشت. يعنی مشروعيت حکومت هيچ گاه مشروط به خواست اين و آن نبوده، بلکه امری الهی و با نصب او بوده است».
XS
SM
MD
LG