لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

احمدی‌‌نژاد: ظرف یک هفته بنزین مورد نیاز خود را تولید می‌کنیم


محمود احمدی‌نژاد
محمود احمدی‌نژاد
در حالى كه جمهورى اسلامى ۴۰ درصد نياز خود را به بنزين از طريق واردات تأمين مى‌كند، محمود احمدى‌نژاد روز پنج‌شنبه اعلام كرد، ايران مى‌تواند ظرف يک هفته همه بنزين مورد نياز خود را در داخل كشور توليد كند.

به گزارش خبرگزارى ايلنا محمود احمدى‌نژاد روز پنج‌شنبه در سخنانى در بندرعباس در واكنش به طرح سناى آمريكا براى تحريم شركت‌هاى فروشنده بنزين به ايران اظهار داشت: «آنهايى كه شعار تحريم را سر مى‌دهند نمى‌دانند دنيا چه خبر است و امروز تحريم بنزين را مطرح مى‌كنند كه اين نشان مى‌دهد چقدر عقب افتاده سياسى هستند.»

حدود سه هفته پيش مجلس سناى ايالات متحده لايحه‌اى را تصويب كرد كه بر اساس آن كمپانى‌هايى كه به جمهورى اسلامى بنزين مى‌فروشند، توسط وزارت انرژى اين كشور تحريم خواهند شد.

هر چند ايران به عنوان چهارمين توليدكننده بزرگ نفت در حدود پنج درصد از نفت مورد نياز جهان را تأمين مى‌كند، اما حدود ۴۰درصد از بنزين مورد نياز خود را از محل واردات تامين مى‌كند.

محمود احمدى‌نژاد در مراسم آزمايش كشتى ايران- اراك و به انداختن كشتى ايران- شهركرد در بندرعباس همچنين اظهار داشت : «ما اكنون در صنعت خود به آن چنان ظرفيتى رسيده‌ايم كه در ظرف يک هفته با تغيير خط توليد مى‌توانيم كل بنزين خود را تأمين كنيم و با بهره‌بردارى از پالايشگاه ستاره بندرعباس ظرف يكى، دو سال آينده ما خود توليدكننده بنزين خواهيم بود.»

پيشتر در ارديبشهت‌ماه سال جارى غلامحسين نوذرى، وزير نفت دولت نهم نيز ضمن استقبال از تحريم نفت ايران توسط كشورهاى غربى گفته بود كه در صورت تحريم «توانايى داريم در ۴۸ ساعت بنزين مورد نياز كشور را تأمين كنيم».

در حال حاضر بر اساس قانون مصوب سال ۱۹۹۶ شركت‌هايى كه بيش از ۲۰ ميليون دلار در نفت و گاز ايران سرمايه‌گذارى كنند، با تحريم‌هاى آمريكا روبرو خواهند شد.

«هيچكس نياز خود را به بيگانگان عرضه نمى‌كند»

محمود احمدى‌نژاد همچنين در بندرعباس گفته است: «براى حمايت از صنعت كشتى سازى به دست متخصصان داخلى، خريد كشتى‌هاى خارجى را ممنوع مى‌كنيم.»

وى يك بار ديگر «مستكبران و بدخواهان عالم» را متهم كرد كه قصد دارند،«ملت‌ها را از قافله پيشرفت عقب نگه دارند».

احمدى‌نِژاد بدون نام بردن از كشورى خاص به «دخالت بيگانگان در امور داخلى ايران» اشاره كرد و افزود: «چقدر اينها از قافله انديشه و تمدن عقب افتاده‌اند. در سرزمين ۷۰ ميليونى هيچ كس نياز خود را به شما عرضه نمى‌كند و ملت ايران از شما عبور كرده و در معادلات جهانى هيچ يك از شما را به حساب نمى آورد.»

وى همچنين با اين ادعا كه «برخى از اين كشورها پيام دادند ما اشتباه كرديم و مى‌خواهيم جبران كنيم» ادامه داد:«اشكال ندارد توهين و دخالت‌هايتان را جبران كنيد كه با اين كار چهره خود را اصلاح و ترميم مى‌كنيد نه اينكه جايگاهی والا به دست مى‌آوريد.»

به دنبال گسترش اعتراض‌ها نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهورى در ايران مقام‌هاى جمهورى اسلامى كشورهاى غربى را به دست داشتن در «ناآرامى‌هاى پس از انتخابات» متهم كرده‌اند.
XS
SM
MD
LG