لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

نامه روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی به مراجع تقلید


صحنه ای از تظاهرات در تهران. عکس تزئینی است.
صحنه ای از تظاهرات در تهران. عکس تزئینی است.
حدود ۳۰۰ نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی در نامه‌ای خطاب به مراحع تقلید، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی از آنها خواسته‌اند، به جای « نامه و بیانیه و سخنرانی» به «اقدام عملی» برای مقابله با «کودتاگران علیه جمهوریت نظام» مبادرت ورزند.

در این نامه که به امضای ۲۹۳ نفر از روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و اجتماعی ایرانی رسیده، از آنچه پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران روی داده به عنوان «سیاه‌ترین برگ‌های تاریخ کشور» نام برده شده است.

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، شمار زیادی از فعالان سیاسی و مطبوعاتی و نیز تظاهرکنندگان بازداشت شدند.

در حالی که آمارهای رسمی از مرگ حدود سی نفر حکایت دارد، فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند که دست کم صد نفر در رویدادهای پس از انتخابات کشته شده‌اند.

پیشتر، علیرضا بهشتی نماینده میرحسین موسوی در کمیته رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان در گفت و گو با رادیو فردا اعلام کرده بود، فهرست ۶۹ نفر از قربانیان را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده است.

در نامه شماری از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی خطاب به رهبران جنبش اصلاح طلبی ایران و نیز مراجع تقلید همچنین آمده است: «مردم ایران از مراجع دینی و نخبگان سیاسی خود به حق انتظار دارند تا تمام توان خود را برای خدمتی تاریخی به کشور به کار ببندند و هم‌چنان که در طول تاریخ پشتیبان ملت بوده‌اند، این بار نیز رسالت خویش را به انجام رسانند.»

در ادامه این نامه با استقبال از موضع‌گیری‌های برخی از«مراجع عظام تقلید و شخصیت‌های سیاسی تاثیرگذار کشور» در هفته‌های اخیر در باره تحولات پس از انتخابات از آن به عنوان نشانه همراهی و همگامی مراجع و شخصیت‌های سیاسی با مردم یاد شده است.

امضا کنندگان این نامه در عین حال این موضع‌گیری‌ها را کافی ندانسته و با ابراز نگرانی از «ادامه مسیر ویرانگر توسط کودتاگران» تاکید کرده‌اند:« ما نگرانیم که اگر این مسیر پیموده شود، آن‌گاه نه تاکی باقی بماند و نه تاک‌نشانی که مراجع عظام تقلید و نخبگان سیاسی کشور بر آن تکیه زنند.»

در بخش دیگری از این نامه با اشاره به بازداشت و محاکمه «چهره‌های شناخته‌ شده، دلسوز و معتقد سی سال گذشته کشور» و اعتراف گرفتن از آنها آمده است:«ما نیز چون شهروندان دیگر این مرز و بوم این اعترافات را بی‌ارزش و بی‌اعتبار و تکرار سناریوهای هرگز پذیرفته نشده‌ پیشین می‌دانیم که در باور هیچ عقل سلیمی نمی‌گنجد.»

امضا کنندگان این نامه از ادامه «روند برنامه‌ریزی شده کنونی» و فراتر رفتن آن از «سطح برخورد با چند روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی و اجتماعی» به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این نامه همچنین ضمن درخواست از «هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و دیگر چهره‌ها و شخصیت‌های دلسوز کشور» به انجام اقدام عملی به«مراجع تقلید و روسای نهادهای انقلابی و دیگر چهره‌های ملی کشور» هشدار داده شده است که چه بسا خود آنها هم «در آینده متهم به براندازی نرم و کودتای مخملین شوند.»

پیشتر، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و از حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه تهران خواستار بازداشت «سران اغتشاشات» شده بود.

همچنین احمد خاتمی دیگر امام جمعه تهران نیز با اشاره به میرحسین موسوی و مهدی کروبی از قوه قضاییه خواسته بود، «با سران اغتشاش که سر در آخور آمریکا و اسرائیل دارند قاطعانه و بی‌رحمانه برخورد کند.»
XS
SM
MD
LG