لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

اعضای گروه ۵+۱ درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار می‌کنند


بخشی از مجتمع غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
بخشی از مجتمع غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
دولت آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که کشورهای گروه ۵+۱ هفته جاری در این کشور درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به رایزنی و گفت ‌و گو خواهند نشست.

ینس پلوتنر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، روز دوشنبه گفت که این دیدار «در سطح بالا» در یکی از شهرهای آلمان غیر از برلین برگزار خواهد شد، اما از زمان و مکان دقیق این دیدار جزییاتی ارائه نکرد.

با این حال اریک شوالیه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، می‌گوید دیدار کشورهای عضو گروه ۵+۱ در شهر فرانکفورت برگزار خواهد شد.

به گفته آقای شوالیه، هدف از این دیدار سطح بالا آماده شدن این کشورها برای اجلاس ماه سپتامبر آنها درباره پرونده هسته‌ای ایران خواهد بود که قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آمریکا برگزار شود.

پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و تلاش برای توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران دیدارهایی منظم داشته‌اند.

ایالات متحده و متحدانش اصرار دارند که جمهوری اسلامی پنهانی در پی ساخت سلاح اتمی است و به همین جهت تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رسانده‌اند.

هفته گذشته نیز آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بار دیگر از ایران خواست ضمن متوقف ساختن غنی‌سازی اورانیوم تا آخر ماه سپتامبر به پای میز مذاکره بازگردد، وگرنه باید تحریم‌هایی سخت‌تر «در بخش‌های انرژی و تجارت و دیگر بخش‌های مهم» را متحمل شود.

این در حالی است که تهران همواره این اتهام را رد کرده و هدف از برنامه هسته‌ای خود را تولید انرژی و صلح‌آمیز عنوان کرده است.

در همین زمینه حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، هفته گذشته در واکنش به تهدید خانم مرکل با اشاره به این که «سیاست تشدید تحریم علیه ایران شکست‌خورده است» گفت که «طرف مقابل بهتر است به جای سیاست تقابلی به سیاست تعاملی روی آورد».

گروه ۵+۱ متشکل از کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به همراه آلمان کوشیده‌اند در ازای ارائه مشوق‌های اقتصادی و سیاسی ایران را ترغیب کنند که از غنی‌سازی اورانیوم دست بردارد.

اما در عین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، چندین بار گفته است که قرار نیست جامعه جهانی «تا ابد» برای ایران منتظر بماند، و به ایران تا پایان ماه سپتامبر، هفته اول مهرماه، فرصت داده است تا به پیشنهاد گروه ۵+۱ پاسخ دهد.
XS
SM
MD
LG