لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

جلیلی: بسته پیشنهادی جدید هسته‌ای ایران آماده است


سعيد جليلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ايران
سعيد جليلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ايران
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، می گوید: ایران بسته پیشنهادی جدیدی برای مذاکره پیرامون برنامه هسته‌ای‌ خود آماده کرده است و آمادگی دارد تا در مورد آن با غرب وارد مذاکره شود.

به گزارش شبکه تلویزیون دولتی «پرس‌تی‌وی»، آقای جلیلی گفته است: ایران بسته پیشنهادی خود را تدوین کرده و آماده است تا مذاکرات خود در مورد برنامه هسته‌ای‌اش را با قدرت‌های جهانی آغاز کند.

بسته پیشنهادی ایران قرار است به کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک ارائه شود. «پرس‌تی‌وی» جزئیات بیشتری در مورد این بسته و نیز زمان ارائه آن منتشر نکرد.

کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک متشکل از آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا، روسیه و آلمان قرار است روز چهارشنبه در آلمان گردهم جمع شوند و پرونده هسته‌ای ایران را به بحث بگذارند.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان تهدید کرده‌اند که اگر ایران به کار غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و تردیدها را در مورد محتوای تحقیقات خود برای ساخت سلاح هسته‌ای برطرف نکند، تحریم‌ها علیه تهران را تشدید خواهند کرد.

ینس پلوتنر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، درباره گردهمایی کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک گفت که این مذاکرات در «سطح مقام‌های بلندپایه دولتی» این کشورها برگزار خواهد شد. وی توضیح بیشتری در مورد زمان و مکان این گردهمایی ارائه نداد و تنها به این نکته بسنده کرد که این دیدار در شهر برلین انجام نخواهد شد.

با این همه یک دیپلمات شورای امنیت سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفته است که گردهمایی مربوط به بررسی پرونده هسته‌ای ایران روز چهارشنبه در شهر فرانکفورت برگزار خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه گذشته گزارشی منتشر کرد که در آن قید شده ایران همچنان از اجابت خواست شورای امنیت برای توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم سرباز می‌زند و از همکاری با تحقیقات برای «رفع ابهام از تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای‌اش» خودداری می‌کند.

چین و روسیه تمایل چندانی به پشتیبانی از سه دوره تحریم‌هایی که توسط شورای امنیت علیه صنایع هسته‌ای و موشکی ایران اعمال شده نداشته‌اند. از این رو تلاش کرده‌اند پیش از موافقت با قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت از شدت اقدام‌ها علیه ایران کم کنند.

در همین مورد جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین، اعلام کرد که این کشور «مایل است تلاش‌های خود برای آغاز گفتگو و مذاکره برای رسیدن به راه‌حلی جامع، مناسب و بادوام برای پرونده هسته‌ای ایران را در اولین فرصت ممکن پی‌گیری کند».

به همین منظور اعلام شده است که معاون وزیر خارجه چین سرپرست هیئت اعزامی این کشور به آلمان خواهد بود.

چین و روسیه در کنار آمریکا، بریتانیا و فرانسه عضو ثابت شورای امنیت و دارای حق وتو هستند و از این رو نقش تعیین‌کننده‌ای در طرح قطعنامه‌های پیشنهادی در میان پانزده کشور عضو این شورا دارند.

ایران همواره بر این موضع پای فشرده است که غنی‌سازی اورانیوم را تنها برای تولید برق به انجام می‌رساند و هیچ قصد و برنامه تسلیحاتی را پی‌گیری نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG