لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

«۵+۱ برای اقدام لازم علیه تهران تشکیل جلسه می‌دهد»


مذاکرات فرانسه و روسیه و‌آمریکا در وین با ایران که به صدور پیش‌نویس توافق‌نامه مبادله اورانیوم انجامید.
مذاکرات فرانسه و روسیه و‌آمریکا در وین با ایران که به صدور پیش‌نویس توافق‌نامه مبادله اورانیوم انجامید.
یک مقام اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه گفت که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان روز جمعه با هدف گفت‌وگو درباره پرونده هسته‌ای ایران در بروکسل، پایتخت بلژیک، تشکیل جلسه می‌دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول این مقام اتحادیه اروپا که نخواسته است نامش فاش شود می‌گوید اعضای گروه ۵+۱ متشکل از آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا به علاوه آلمان با هدف تصمیم‌گیری در مورد اقدامات لازم علیه تهران در صورت پاسخ منفی به پیش‌نویس توافق‌نامه وین گردهم می‌آیند.

رئیس جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه در هشداری شدیداللحن به جمهوری اسلامی در مورد پیامدهای پاسخ منفی به پیش‌نویس توافق‌نامه وین اعلام کرد که «به ایران نشان خواهیم داد که جدی هستیم».

باراک اوباما در پایان نخستین سفر آسیایی خود در سئول کره جنوبی در نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهور این کشور از احتمال آماده شدن «مجموعه‌ای از گام‌ها در چند هفته آینده» علیه تهران خبر داد «تا به ایران نشان دهیم که جدی هستیم».

در حالی که آقای اوباما در سئول از آغاز گفت‌وگوهای آمریکا با متحدان خود «درباره اهمیت تعیین عواقب» پاسخ منفی جمهوری اسلامی خبر داد، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با نقض گفته او اشاره کرد که «در حال حاضر هیچ گفت‌وگویی درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران در جریان نیست».

آندری نسترنکو در عین حال افزود که از نظر کشور متبوعش تهران هنوز «پاسخ رسمی و نهایی» خود را به پیش‌نویس توافق‌نامه وین نداده است.

منوچهر متكى، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه با این گفته که ايران اورانيوم غنى‌شده خود را براى غنى‌سازى بيشتر به خارج از كشور نمى‌فرستد در واقع به پیش‌نویس توافق‌نامه وین پاسخ منفی داد.

اما آمریکا در واکنش به گفته او، همچون روسیه، اعلام کرد که این را پاسخ رسمی ایران به طرح مبادله اورانیوم تلقی نمی‌کند و در انتظار حکم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌ماند.

فرانسه: تهران پاسخ منفی داده است

از سوی دیگر فرانسه روز پنج‌شنبه ضمن رد درخواست ایران برای مذاکره بیشتر در مورد جزییات طرح مبادله اورانیوم برخلاف دو قدرت دیگر اعلام کرد که تهران به توافق‌نامه وین پاسخ منفی داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، گفت که تهران «آشکارا» طرح محمد البرادعی برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را رد کرده است.

آقای والرو همچنین اشاره کرد که مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران ادامه خواهد یافت، اما «مسائل و جزییات فنی در آن جایی نخواهد داشت».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، ضمن اشاره به این که ایران ذخیره اورانیوم خود را به خارج از کشور نخواهد فرستاد خواستار مذاکراتی بیشتر با اعضای گروه ۵+۱ درباره جزییات فنی طرح مبادله اورانیوم شده بود.

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه وین، اتریش، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را تا آخر سال میلادی یک‌جا به روسیه تحویل می‌دهد و در برابر مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران دریافت می‌کند.

جمهوری اسلامی در مذاکرات ۹ مهرماه خود با کشورهای گروه پنج به علاوه یک در ژنو سوئیس با ارسال اورانیوم خود به روسیه و فرانسه «موافقت اصولی» کرد، اما پس از مذاکرات وین از ارائه پاسخ رسمی به این پیشنهاد سر باز زد.
XS
SM
MD
LG