لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

آلمان و آژانس خواستار همکاری ایران برای حل بحران برنامه اتمی اش شدند


گيدو وستروله (چپ) وزير امور خارجه آلمان، در کنفرانس خبری مشترک با محمد البرادعی، مديرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
گيدو وستروله (چپ) وزير امور خارجه آلمان، در کنفرانس خبری مشترک با محمد البرادعی، مديرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
وزير امور خارجه آلمان روز چهارشنبه ابراز اميدواری کرد در نشست شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی که از روز پنجشنبه آغاز می شود، از قطعنامه تازه درباره ايران پشتيبانی گسترده شود. همزمان محمد البرادعی از تهران خواست تا پیش نویس توافق وین را بپذیرد.

گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان، که در کنفرانس خبری مشترکی با محمد البرادعی، مديرکل آژانس، صحبت می کرد، درباره پيش نويس قطعنامه تازه عليه ایران گفت: ما همراه با ديگر کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک در حال تنظيم اين قطعنامه هستيم و اميدواريم که آن در جريان نشست شورای حکام (در روز پنجشنبه) مورد پشتيبانی گسترده ای قرار گيرد.

گيدو وستروله تاکيد کرد: اين اقدام يک بار ديگر فرصتی را فراهم می آورد که روی آن حساب می کنيم. اميدواريم نتيجه مورد نظر به دست بيايد. ولی از منظر ما يک چيز روشن است، همان طور که پيشتر گفته ايم صبر ما نامحدود نيست.

ديپلمات ها روز سه شنبه اعلام کردند که قدرت های جهانی پيش نويس قطعنامه تازه ای را به شورای حکام آژانس ارائه کرده اند که بر اساس آن از ايران خواسته شده است تا هدف از ساخت تاسيسات مخفی هسته ای در نزديکی قم را روشن کرده و تاييد کند که مراکز اتمی مخفی ديگری ندارد.

وزير امور خارجه آلمان همچنين با اعلام اينکه «دستيابی ايران به سلاح هسته ای غير قابل قبول است» گفت: ما آماده گفت وگو با ايران هستيم و خواهان دستيابی به راه حلی از طريق گفت وگو هستيم ولی نمی توانيم تا ابد صبر کنيم.

برادعی: ایران پیش نویس وین را بپذیرد

در این کنفرانس خبری، محمد البرادعى نیز گفت كه ايران بايد پيش نويس مبادله اورانيوم را بپذيرد و تهران نمى تواند با نگهداشتن سوخت اتمى، نگرانى ها در باره فعاليت هاى هسته اى خود را رفع كند.

اظهارات آقاى برادعى در واكنش به مواضع اخير مقام هاى جمهورى اسلامى ايران است كه اعلام كرده اند مبادله اورانيوم كم غنى شده این کشور با سوخت اتمى ۲۰ درصدى تنها بايد در خاك ايران صورت گيرد.

بر اساس پيش نويس ارائه شده از سوى مدير كل آژانس در روز ۲۲ اكتبر، ايران بايد نزديك به ۷۰ درصد اورانيوم با غناى ۳.۵ درصد خود را به روسيه ارسال كند تا در اين كشور به سوخت با غلظت ۲۰ درصد تبديل شود.

اين اورانيوم پس از تبديل به ميله هاى سوخت اتمى توسط فرانسه در پايان سال ۲۰۱۰ براى استفاده در راكتور تحقيقاتى تهران به ايران ارسال خواهد شد.

آقاى برادعى خطاب به ايران گفت: «شما بايد مواد را به خارج بفرستيد تا بحران را رفع كرده و فضايى باز براى گفت و گوها ايجاد شود.»

وى افزود: نگهداشتن سوخت اتمى كمكى به اين وضعيت نمى كند.

مدير كل آژانس اظهار داشت: من فكر نمى كنم كه مبادله سوخت در ايران يك گزينه مطرح باشد. تمام هدف اين معامله اين است كه بحران حل شود.

در هفته جارى، سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران، على باقرى، معاون وى، و رامين مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى خواستار ارائه تضمين صد در صدى به تهران براى تحويل سوخت شده بودند.

آقاى مهمانپرست در اين زمينه گفته است: يكى از تضمين ها مى تواند مبادله همزمان اورانيوم با سوخت در داخل ايران باشد.

اين در حالى است كه مدير كل آژانس روز چهارشنبه از وجود تضمين هايى در پيش نويس خبر داد و گفت: «آژانس اين مواد را كنترل و در اختيار خواهد گرفت. ما حتى پيشنهاد كرده ايم كه سوخت اتمى در تركيه نگهدارى شود.»

آقاى برادعى در پاسخ به اين پرسش كه چه تضمين هاى ديگرى مى تواند نگرانى ايران را رفع كند، گفت: «من آماده شنيدن نظرات آنها هستم مبنى بر اينكه چه تضمين هاى اضافى مى خواهند. من دقيقا نمى دانم كه آيا مى توانيم تضمين هاى بيشترى را فراهم كنيم یا نه.»

آمريكا و فرانسه اعلام كرده اند كه هيچگونه تغييرى را در پيش نويس وين در باره مبادله سوخت اتمى ايران نمى پذيرند.

كشورهاى غربى اميدوارند كه خارج كردن بخش عمده اى از اورانيوم توليد شده در ايران بتواند به نگرانى ها از احتمال دستيابى تهران به سلاح هسته اى پايان دهد.

ايران در حال حاضر ۱۵۰۰ كيلوگرم اورانيوم با غلظت ۳.۵ درصد دارد و بر اساس پيش نويس وين بايد حدود ۱۲۰۰ كيلوگرم آن را به روسيه بفرستد.
XS
SM
MD
LG